Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Audi
  • A3

Audi A3 1.8 5V Attraction (1997)

Grote klasse

1
Audi A3 1.8 5V Attraction (1997)
  • Autotest
20 februari 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Een auto van stand met het formaat van een middenklasser. BMW zette met de compact de eerste stap, en nu heeft ook Audi met de A3 een echte kleine middenklasser op de markt gebracht. Grote klasse in de kleine klasse?

Onze A3 was voorzien van de bekende 1,8-liter viercilinder. Hij heeft vijf kleppen per cilinder: drie inlaat- en twee uitlaatkleppen en levert een vermogen van 92 kW/125 pk en een koppel van 173 Nm. Een groot deel van dat koppel is over een breed gebied beschikbaar, zodat de motor vrijwel altijd attent op het gas reageert en er niet veel geschakeld hoeft te wor den. Met de 1,8-liter machine in het vooronder moet de A3 een top van 202 kunnen halen. Hij trekt in 10,5 seconden van nul naar honderd. Op het onderdeel "tussensprint" (80-120) scoorde onze A3 in "vier" 9,7 en in "vijf" 13,1 seconden.

Beschaafd

Tijdens het rijden vestigde de motor duidelijk de aandacht op z"n aanwezigheid. Onze, subjectieve, waarneming bleek echter niet overeen te stemmen met de objectieve registraties van de decibelmeter. Die gaf bij 100 constant het getal 66,5 aan en sloeg bij 120 uit naar 69,5. En dat is heel beschaafd.
Audi heeft de A3 een bijzonder stijve carrosserie gegeven. Dat heeft tot gevolg dat de wagen heel stevig aanvoelt. Omdat het koetswerk zo goed als niet mee doet bij het verwerken van oneffenheden in de weg is er des te meer werk voor vering en demping. Die zijn over het algemeen heus wel goed op hun taak berekend. Maar wanneer er echt inferieur wegdek onder de wielen door gaat heeft het comfort daar toch onmiskenbaar onder te lijden. De, vanzelfsprekend, bekrachtigde besturing van de kleine Audi werkt goed, maar geeft geen sportief ge voel. Dat neemt niet weg dat de pittig gemotoriseerde A3 1.8 zich heel vlot door lange, snelle bochten laat mennen. Van onderstuurneigingen heeft hij weinig last en als het echt wat te hard gaat is wat gas minderen voldoende om de wagen weer op koers te krijgen. Bovendien helpt hij zelf mee om de zaak in de hand te houden, want hij is niet alleen standaard uitgerust met ABS maar ook met een elektronisch sperdifferentieel; EDS. Dit systeem zorgt ervoor dat een aangedreven wiel wordt afge remd wanneer het begint door te slippen. Het schakelen ten slotte, zou best iets vlotter mogen gaan.
Is het uiterlijk van de A3 typisch Audi, voor het interieur geldt hetzelfde. Met een in hoogte verstelbare stoel en een in hoogte en lengte verstelbaar stuur kan de chauffeur een opti male zitpositie kiezen. De voorstoelen hebben een sportief karakter en zijn behoorlijk hard. Het instrumentenpaneel is eenvoudig en overzichtelijk van opzet. Het wordt gedomineerd door een grote snelheidsmeter en een even grote toerenteller waarin een - veel kleiner - analoog klokje is opgenomen. Opberg/aflegmogelijkheden zijn in ruime mate voorhanden. De A3 biedt redelijke portiervakken met daarachter nog eens vakken afgedekt met een klep. Dan heb je nog eens aflegruimte onder het handschoenenkastje en schuin links onder het stuur. Ten slotte kun je nog wat kleinigheden kwijt naast de handrem en voor de versnellingspook.

Genoeg ruimte

Om de achterbank te kunnen bereiken moeten de voorstoelen voorover worden geklapt. Wie achterin heeft plaatsgenomen vindt daar - mede doordat de voeten ver onder de voorstoelen kunnen worden geschoven - genoeg beenruimte. Ook hoofdruimte is er voldoende. De korte achtersteven van de A3 herbergt een regelmatig gevormde bagageruimte met een inhoud van 350 liter, die door omklappen van de bank kan worden vergroot.
De standaarduitrusting van de compacte Audi is veelomvattend. Onder het hoofdstuk "veiligheid" vallen: ABS, EDS, twee air bags, gordelspanners, hoofdsteunen achter en elektronische wegrijblokkering.

Nog meer

Ook verwarmde ruitesproeiers horen in deze categorie thuis. Het gemak wordt gediend met elektrisch bedienbare portier ruiten en elektrisch verstelbare buitenspiegels alsook centra le portiervergrendeling. Handig is verder de interieurverlich ting met vertraagde uitschakeling. De in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en het in hoogte en lengte verstelbare stuur noemden we al. Dit alles en meer biedt de Audi A3 1.8 5V Attraction, waarvoor de dealer zo"n 48 mille vraagt. Geen gering bedrag, maar je krijgt er een auto van klasse voor, die ruim is uitgerust en vlot presteert.

Signalement

Merk Audi
Model A3 1.8 5V Attraction
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 23.642

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.781 cc
Maximaal vermogen 92 kW / 125 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 173 Nm bij 4.100 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.152 mm / 1.735 mm / 1.423 mm
Wielbasis 2.512 mm
Massa leeg 1.140 kg
Laadvermogen 510 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 600 kg
Banden195/65VR15Prijzen
Topsnelheid 202 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,5 s (fabrieksopgave: 9,6 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,7 s / 13,1 s
Brandstofverbruik 8,3 l/100km
CO2-uitstoot 199 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Audi A3
Audi Audi A3

PRIVATE LEASE Audi A3

INFO
XLEasy
XLEasy
Audi A3 Sportback 30 TFSI Pro Line (5D/6H)
€ 479
Bekijk nu ⟩
Audi
Audi
Audi A3 Sportback 30 TFSI Pro Line (5D/7A)
€ 489
Bekijk nu ⟩
Audi A3 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi A3 1.8 5V Attraction 1 e EIGENAAR 99000 km

    Audi A3 1.8 5V Attraction 1 e EIGENAAR 99000 km

    • 1998
    • 99.836 km

    € 2.500

    Audi A3 1.6 Attraction

    Audi A3 1.6 Attraction

    • 1998
    • 308.221 km

    € 750

    Audi A3 1.6 Attraction Electr. ramen

    Audi A3 1.6 Attraction Electr. ramen

    • 2000
    • 244.986 km

    € 1.450

Meer Audi A3 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Audi A3

    125
    • 19 juni 2022

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi A3 specificaties
  • Audi A3 occasions
  • Audi A3 video's
Advies en informatie
  • Audi A3 tests
  • Audi A3 gebruikersreviews
  • Audi A3 index
PREMIUM
Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Het is 1986. Een jaar waarin geld niet meer stinkt en de ‘yuppie’ in opkomst is. Juist voor...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Audi A3 Sportback 30 TFSI Advanced edition (2022)

    Audi A3 Sportback 30 TFSI Advanced edition...

    • 18 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI COD 150pk Ambition Pro Line (2015)

    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI COD 150pk Ambition...

    4
    • 21 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI 122pk Ambition Pro Line (2013)

    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI 122pk Ambition...

    • 6 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A3 1.4 TFSI COD 140pk Ambiente Pro Line (2013)

    Audi A3 1.4 TFSI COD 140pk Ambiente Pro...

    3
    • 4 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI COD 150pk Sport (2016)

    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI COD 150pk Sport...

    2
    • 8 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A3 1.8 5V Ambiente (1999)

    Audi A3 1.8 5V Ambiente (1999)

    2
    • 30 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A3 Limousine 35 TFSI Business edition (2021)

    Audi A3 Limousine 35 TFSI Business edition...

    2
    • 17 augustus 2021
meer reviews
Klokje rond - Audi A3

Klokje rond - Audi A3

93

Iets meer dan acht jaar geleden kocht Natasja Leus een vier jaar jonge Audi A3 TDI met 150.000...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    460 pk voor Audi RS3

    460 pk voor Audi RS3

    36
    • 17 maart 2022
  • Audi RS3 vs. Mercedes-AMG A45 S - Dubbeltest

    Audi RS3 vs. Mercedes-AMG A45 S - Dubbeltest

    • 11 maart 2022
  • Achteruitkijkspiegel - 'EV zonder eigen laadpaal, niet doen'

    Achteruitkijkspiegel - 'EV zonder eigen...

    454
    • 19 februari 2022
  • Nieuws
    Audi A3 mogelijk ook als Allroad

    Audi A3 mogelijk ook als Allroad

    3
    • 25 november 2021
  • Nieuws
    Dit zijn de zuinigste nieuwe auto's met dieselmotor

    Dit zijn de zuinigste nieuwe auto's met...

    84
    • 2 november 2021
  • Test: Audi RS 3

    Test: Audi RS 3

    • 26 oktober 2021
  • Audi A3 1.6 FSI – 2007 – 533.862 km - Klokje Rond

    Audi A3 1.6 FSI – 2007 – 533.862 km - Klokje...

    • 18 oktober 2021
Merk
Merk
  • Autotest
    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571 sterke vernieuwde topversie

    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571...

    22
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede plug-ins

    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede...

    5
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    29
    • 20 juni 2022
  • Achtergrond
    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro van de zaak

    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro...

    16
    • 19 juni 2022
  • Nieuws
    'Audi spant rechtszaak aan tegen Nio wegens modelnamen'

    'Audi spant rechtszaak aan tegen Nio wegens...

    69
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    Audi stopt oude accu's in Indiase riksja's

    Audi stopt oude accu's in Indiase riksja's

    100
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Audi S4 Avant betrapt en interieur in beeld

    Nieuwe Audi S4 Avant betrapt en interieur...

    15
    • 9 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden