Audi 80 Avant 1.9 TDI (1995)

autoreview

Audi 80 Avant 1.9 TDI (1995)

Signalement

Uitvoering80 Avant 1.9 TDI
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf337.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 12%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Klasse rijden tegen klein geld

AANSCHAF

Tien jaar lang (van 1998-2008) heb ik rondgereden in een VW Passat Variant VR6 op LPG uit 1992 (zie my review). Tot km-stand 423.000. Veel rijgenot met die zescilinder, maar ook veel reparaties en niet al te betrouwbaar, dus bij tijden ergernis.

Ik rijd ruim 30.000 km per jaar.
De uitdaging: zoek een oudere auto met een tijdloze klasse, betrouwbaarder en met een lagere km-prijs dan de Passat, en dat tegen een scherpe prijs om geld over te hebben voor evt. achterstallig onderhoud

Geen eenvoudige opgave. Voorwaarden voor succes: een selectie maken, goed thuis zijn in de min- en pluspunten, goed rondkijken en geen haast hebben.

Selectie: hoewel van huis uit VAG-liefhebber kijk ik regelmatig naar de oudere Mercedes type W123. Mooi zijn ze niet, maar ze hebben wel uitstraling, ze zijn cool. Grootste nadeel echter: roest! Want als je een W123 koopt, dan is die wel gauw 25 tot 30 jaar oud, dus dan gaat roest een woordje meespreken. De betere exemplaren zijn niet echt goedkoop in aanschaf. Brandstofverbruik is ook een punt. Doorslaggevend bezwaar was echter: mijn vrouw vindt ze afschuwelijk. Ik blijf echter kijken. Wie weet, later nog eens. Of een 190.

Een TDI dan? Qua motorloop en -geluid ga je er vergeleken met een VR6 zwaar op achteruit. Maar het is maar waarmee je vergelijkt: vergeleken met mijn Kever zijn ze stil en rustig.
Bij TDI kun je denken aan de oer-TDI: de vijfcilinder-diesel, geleverd in de Audi 100/A6 uit de bouwjaren 1991-1996. Mooie motoren, maar niet stil en, zo merkte ik bij een kennis, niet super betrouwbaar: er ging nogal eens wat stuk en dan was het meteen duur. Bovendien is het wel een erg grote bak, zo'n A6.

Dan maar de viercilinder. Grote voordeel: zeer beproefd, bewezen betrouwbaar, eenvoudig en robuust, hoge kilometerstanden geen probleem.
VW? Een Golf is betrouwbaar, maar die heeft iedereen al en de stationuitvoering vind ik minder mooi. De Passat: mooie auto, maar komt er niet zo best uit in de betrouwbaarheidsonderzoeken.
Dan maar Audi. A4? Prachtige auto, maar duur in aanschaf. En zeker tot 2000 vaak ellende met de draagarmen. Vervolgens schoof de Audi 80 onder mijn aandacht. De viercilinder-TDI is daarin begonnen met 90 pk en was van meet af aan zeer betrouwbaar. Dan wel graag het type van de tweede serie met iets meer koppel: 202 ipv 182 Nm. En het moest een Avant worden, vanwege de 5e deur en omdat ik het model veel mooier en tijdlozer vind; een sedan was onbespreekbaar.
Ben gaan lezen in mijn documentatie, oude tests. Zo kwam ik erachter dat de TDI volgens de pers in de Audi 80 het lekkerst loopt, wat stiller dan in de Volkswagens en net zo zuinig. Bovendien is de bouwkwaliteit van Audi toch een klasse beter. En vergeet niet de volledig verzinkte carrosserie!

Tijdens het vele rondkijken op internet stuitte ik najaar 2007 bij toeval op deze auto:
Audi 80 Avant 1.9 TDI, 1995, donkerblauw-metallic, ca. 335.000 km, tweede eigenaar, met de onderhoudsgeschiedenis en een paar mooie opties: airco, originele Audi-hifi met 6 speakers, leren bekleding, stoelverwarming, elektrisch bedienbare voorramen en buitenspiegels, lm-velgen, afneembare trekhaak. Gek genoeg zat er geen toerenteller in. Gebeld, bekeken, proefgereden, wat mankementen opgemerkt en meteen gekocht voor slechts 2750 euro. Vanwege de mooie algehele staat niet te veel! En wat geld achter de hand voor achterstallig onderhoud dat er wel aan zat te komen.

PRAKTIJKERVARING

Ik heb nu ruim een jaar in de Audi gereden. Op veel punten bevalt dat erg goed.

Pluspunten:
- prestaties: hoewel een standaard 90 pk TDI komt hij prima mee, al gaat het wat langzamer dan een VR6, maar sprintjes trekken heb je na tien jaar wel een keer gezien;
- als caravantrekker naar Italie met 5 volwassen inzittenden bagage voldeed hij prima, temperatuur koelwater bleef ook mooi constant;
- verbruik: gemiddeld 1:18, met daarin veel korte stadsritten. Maximaal 1:17, maar 1:20 heb ik ook een paar keer gehad, zonder nog een echte zuinigheidswedstrijd te doen. Met caravan en flink beladen: 1:11,5;
- Olieverbruik: ca. 1 ltr op 15.000 km, heel netjes; verbruik bij 10W40 wat lager dan bij 5W40;
- wegligging: koersvast, niet te week afgeveerd, ook niet supersportief; prima ook met caravan, door korte overhang nauwelijks doorzakken boven de achterwielen;
- bouwkwaliteit: zeer stijve carrosserie, je voelt de soliditeit er aan af, het enige wat zachtjes kraakt in het interieur is de leren bekleding;
- lak- en plaatwerk: afgezien van steenslag ziet de lak er nog gaaf uit en geen spatje roest!
- airco: handbediend, vind ik juist een voordeel, alleen 'aan' als het nodig is;
- stoelverwarming: erg lekker in de koude maanden;
- leren bekleding: blijft erg mooi en goed schoon te houden, interieur ziet er na 14 jaar en 370.000 km nog mooi en fris uit;
- cruisecontrol: originele cc heb ik zelf laten inbouwen, heerlijk voor ontspannen rijden;
- betrouwbaarheid: heeft me nog niet laten staan;
- geluid: Audi heeft veel gedaan aan geluidsisolatie, je hoort geen genagel, wel een gedempt brommen, over het algemeen rust in het interieur, (behalve een wat doordringender dreunen ergens tussen 110 en 120); boven de 135-140 juist stillere, mooiere loop; de rustige dieselloop ga je al gauw waarderen;
- kwaliteit hifi.

Minpunten:
- resonanties: verwend met de zijdezachte loop van een VR6 voel je wel wat lichte trillingen van de motor, vooral bij bepaalde toerentallen;
- ruimte achterbank: (alweer:) verwend met de zee aan ruimte achter in de Passat Variant is het wel een stap terug, eventjes vier volwassen op de achterbank kan echt niet.
- normaal roet hij niet, geen zwarte wolk bij het starten, keurig; wel zie je na een lange tijd rustig rijden bij even het gas vol intrappen en doortrekken soms een vaag stofgordijn als de auto achter je z'n lichten aan heeft.
- je krijgt geen milieusticker voor Duitse steden.

Conclusie januari 2009: Al met al zeker geen spijt van de aanschaf. Had al vertrouwen in de kwaliteit van de TDI-motor en durfde de hoge km-stand van 335.000 wel aan. Dat vertrouwen is niet beschaamd! Deze Audi is betrouwbaar, stijlvol, solide en zuinig en heeft voldoende kracht en comfort om relaxed kilometers te maken zonder hoge kosten. Ik hoop daar nog een tijdje mee door te gaan.

- update augustus 2009, 392.000:
20.000 km verder nog steeds buitengewoon tevreden. Verbruik schommelt bij normaal doorrijden (mix van stad en snelweg 135 op teller)rond 1:18. Standaard rijd je (veel) meer dan 1000 km op 1 tank en dat is prettig. Heb een keer mijn best gedaan en 1:22 gehaald. Ook betrouwbaarheid is top. Auto is inmiddels gekeurd voor de rubriek Klokje Rond, dat ging goed op wat kleinigheden na. Artikel verschijnt ± 23 september 2009. Leuke ervaring om eens mee te maken. Wat regulier onderhoud en verder een middenarmsteun voor aangeschaft. Enige hapering: op reis in Duitsland plotseling wat vermogensverlies. Met moeite haalde ik 140, waar 170 á 180 normaal probleemloos gaat. Oorzaak gauw ontdekt: het ventiel van de turbo was door slijtage en vuil vast gaan zitten en functioneerde niet goed meer. Vervangen en gaan maar weer. Zie verder onderhoud. Op naar de 4 ton.

- Update december 2009, 401.000:
Inmiddels de 4-ton-grens gepasseerd. Wat gaat het allemaal moeiteloos met deze wagen! Hij geeft geen krimp. In verreweg de meeste opzichten bevalt hij goed. Tijdens de kou duurt het wel een tijdje voor de motor op temperatuur is, de verbranding is zo efficiënt dat er weinig warmte vrij komt. Gelukkig heeft Audi voor het koelwater een opwarmelement ingebouwd, anders zou het lang koud blijven. Heel prettig is ook de stoelverwarming waardoor het (koude) leer al gauw behaaglijk aanvoelt. De keuring voor Klokje Rond was een leuke ervaring en gaf zoals verwacht een gunstige uitslag: duim omhoog.
Zie verder onderhoud.

- Update juli 2010, 415.000:

Probleemloos gáán: dat is wat deze Audi doet. Zoveel is inmiddels wel duidelijk: dit is de beste auto die ik ooit gehad heb, als het gaat om betrouwbaarheid, betaalbaarheid en comfort.
Als vanzelfsprekend draait deze wagen zijn rondjes. Winter, zomer, buitenland, caravan: het maakt hem allemaal niks uit. Zonder morren en comfortabel (airco!)doet hij altijd wat van hem verwacht wordt.
Inmiddels begin je een beetje te merken dat de auto wel meer dan 15 jaar oud is en al 4 ton achter te kiezen heeft. Waaraan merk je dat? Iets meer vage kraakjes in het onderstel, een schokbreker die ietsje rammelt, een paar veren in de koppeling die wat rammelen (maar ik ben een pietlut als het om rammeltjes, piepjes en kraakjes gaat), een kleine stroomstoring die even plotseling weer terugkwam als 'ie eerder wegging. Maar dat zijn peanuts voor een auto die het verder altijd doet, weinig diesel en olie verbruikt, goed meekomt in het verkeer en er ook nog eens goed uitziet. Enige smetje op zijn blazoen is dat de motorkap kennelijk ooit een keer overgespoten is: aan de rand verschijnen wat roestblaasjes. Maar dat is het dan ook.

En toch... heb ik alvast een Mercedes 190 D 2.5 uit 1986 gekocht. Nee, de Audi is nog niet weg. Maar ik droom al jaren van een oudere wagen om allerlei redenen die ik hier niet zal noemen. Tussen al die positieve argumenten zit één negatief argument dat ik wel noem: de steelsgewijs steeds verder oplopende motorrijtuigenbelasting. Het irriteert me dat ik mag dokken voor de wegvallende BPM van mensen die een nieuwe auto aanschaffen. Maar het is toch vooral de fun die doorslaggevend is. Is de Mercedes dan mooier, beter, praktischer enz. dan de 80 Avant? Nee. Is de Audi dan soms op? Ook niet. Het is een volstrekt irrationele beslissing, puur op gevoel. Het geeft me gewoon een kick om naast m'n Kever uit 1966 voortaan dagelijks in zo'n oude Mercedes 5-cilinder diesel te gaan rijden. De rest van de redenen vertel ik ooit wel in de review over die auto. Nog wel even geduld: de Mercedes staat nu tijdelijk gestald, hij wordt over een half jaar belastingvrij. Tot die tijd of tot de aanstaande APK rijd ik lekker door in de Audi. En kan ik nadenken over het dilemma: Audi verkopen of lekker stallen voor later of voor 'je weet maar nooit'? Wie geeft me het ultieme advies?

- Update oktober 2010, 417.161 km -

BOEM = HO!

Het pal hierboven geschetste dilemma heeft een jeugdig gezinslid efficiënt voor me opgelost: hij heeft de Audi total loss gereden.

Zonder gekheid: Hij kreeg eind juli in Noord-Frankrijk, onderweg naar Bretagne, met 125 km/h een klapband en is toen vol tegen de betonnen vangrail geklapt. God zij dank is er met hem en zijn passagier niets gebeurd (over de kop, geschept, op de andere rijbaan, het had allemaal gekund). Beide airbags zijn uitgeklapt, en dat helpt enorm: de twee inzittenden hadden geen schrammetje, zelfs geen spierpijn in nek of lijf. Dan zie je toch hoe veilig zo'n auto is: van voren zit hij volledig in elkaar, het motorblok heeft zelfs de sponning van de voorruit naar binnen gedrukt. Maar de portieren gaan gewoon open en er kan zo worden uitgestapt.
Het wrak is gerepatrieerd. Ik heb de leren bekleding en nog een aantal andere zaken via MP kunnen verkopen en daar nog honderden euro's aan over gehouden. Maar jammer is het wel.

Resumerend: qua betrouwbaarheid, kwaliteit en kosten was mijn Audi 80 Avant TDI de beste auto die ik tot nu gehad heb. Hij was zeker nog wel een paar ton doorgegaan. Ik neem met weemoed afscheid.
Inmiddels doet de bijna 25 jaar oude Mercedes-Benz 190 D 2.5 dienst als dagelijkse auto en de eerste 10.000 km zit er bijna op. Zonder morren. En zonder airbags... Review daarvan volgt later.


ONDERHOUD EN REPARATIES

- januari 2009, 371.000

Grote problemen nog niet gehad. Wel had ik bij de proefrit al een paar dingetjes gezien: een riem liep wat aan en ik zag een drupje olie op de stoep: bij het vervangen van de distributieriem waren er geen nieuwe pakkingen gebruikt en een spanrol was niet helemaal fris meer. Hele distributieverhaal + spanrollen heb ik dus meteen laten overdoen bij een kleine VAG-kenner met ervaring (geen officiële dealer) en sindsdien loopt hij als een zonnetje en geen drupje olie meer.
Verder achterstallig onderhoud: diverse lampjes in het dashboard; raammotor linksvoor gangbaar gemaakt; voorasrubbers i.v.m. een kraak bij lage snelheden, portierlijstje.

Enige probleempje: een stroomlek, waardoor de accu minder werd. Waarschijnlijk in het centrale vergrendeling systeem. Beetje moeilijk te vinden dus voorlopig maar gewoon cv afgekoppeld, kan prima zonder.
Daarnaast in het reguliere gebruik: kleine beurt, grote beurt APK, accu, twee nieuwe banden, stabilisatorstang, stuurkogel, remklauw.

Al met al na een jaar en 34.000 km rijden aan achterstallig en regulier onderhoud in totaal een kleine 2000 euro uitgegeven, inclusief arbeidsloon. Dat had ik bij de lage aanschafprijs al ingecalculeerd. Auto is nu tiptop en ik verwacht er voorlopig heel voordelig mee te kunnen rijden.

- update augustus 2009, 392.000:

Aan onderhoud geen grote dingen: beurt + APK, EGR-klep afgedopt, wegens wat olielekkage oliedruksensor en turboslang vervangen(totaal beurt 230 euro). Verliest nu nog minder olie: nog geen liter op 10.000 km. Ventiel turbo vervangen: 112 euro. 2 nieuwe banden. Kortom, heel content. Als beloning middenarmsteun voor gemonteerd.

- update december 2009, 401.000:

Grote beurt met APK gehad. Een nieuwe stabilisatorstang en een gescheurde stuurhuishoes vervangen (die moeilijk bereikbaar onder de leiding van de airco zit). Verder geen bijzonderheden. Totale kosten 470 euro.
De centrale vergrendeling is weer aangekoppeld. De eerder genoemde merkwaardige stroomstoring heeft zich niet meer voorgedaan. Kennelijk spontaan genezen.
Wanneer de auto koud is, hoor je bij stationair een wat piepend/rinkelend geluid. Volgens de garage een veer of ander onderdeeltje van de koppeling. Die is nog nooit vervangen en doet het nog prima. Omdat het alleen bij de koude start even te horen is en geen kwaad lijkt te kunnen, laat ik het eerst maar zitten.

- Update juli 2010, 415.000:

kleine beurt, portierlijstje, lampje in dashboard: dat is alweer alles. Kosten 200 euro. Het stroomlek is er nog steeds, en de koppeling maakt bij stationair iets meer rinkeltjes en tikjes, maar doet het verder nog prima. Gewoon het noodlot tarten en doorrijden voorlopig.

- Update oktober 2010, 416.000:

Auto is total loss, zie boven. Vlak voor de vakantie van m'n zoon nog een lekkende brandstofleiding gehad: die kan in tegenstelling tot de carrosserie dus wel roesten. Eerste serieuze probleem in 3 jaar en 80.000 km. Veel troep, en een hoop ellende met de VAG-dealer gehad (eigen dealer was net met vakantie).

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.