Audi 80 2.0 E 90pk (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 80 2.0 E 90pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 234.500 km |
KM-stand laatst | 270.000 km |
Aanschaf
- 234.500 km
Nadat mijn arosa de nodige lijst met mankementen kreeg en de nodige roest en ik even een positieve impuls zocht in het leven, besloot ik naar een andere auto te gaan kijken, waarbij jeugdsentiment toch wel een rol speelde.
De Audi 80 heb ik altijd een mooie auto gevonden,De roest aan m'n vorige auto was mij een doorn in het oog vandaar dat audi 80 aanlokkelijk klonk en ik tenminste nu niet meer na iedere kilometer weer een paar gram ijzer lichter werd. Aangezien ik uit een volkswagengezin kwam, ging ik eens googlen naar deze auto's. Voor weinig geld nl 1000 euro Wat zo ongeveer de gemiddelde vraagprijs is naar mijn idee,vondt ik deze Audi, gestalt bij een gezin op een boerderij in Groningen. Vriendelijke mensen, waardoor ik ook een goed gevoel bij de auto kreeg.
Allereerst veel kijken op de reviews van mensen die dit type nog bezitten, om erachter te komen waar je op moet letten kwa mankementen.
Bij de aankoop was betrekkelijk weinig documentatie, maar de zoon had alle remmen en schijven vervangen vanwege afkeur. Ook waren rotor en boegie's en de olie vervangen. De remleidingen onder waren mijn enigste zorgenkindje eigenlijk en op een paar krassen na was het gewoon een schitterende wagen die liep als een zonnetje.. Distributieriem bij de koop laten vervangen, wat even wat voeten in de aarde had, omdat deze niet op tijd bleek te staan, waardoor ik de eerste kilometers niet bepaald lekker reed. Daarna een en al genot van alle degelijkheid en geen kraakjes tijdens het rijden.
238500km
In vier maanden tijd wat leuke kilometers op de klok gezet en na een grondige behandeling in de wasstraat en een goede poetsbeurt geniet ik ontzettend van deze vliegende baksteen.
Baksteen? Ja! het weegt veel en als de vaart erin zit... nouja.. Nou moet ik zeggen dat ik zelden de 120 echt aantik, maar ik kan andere ervaringen beamen dat eenmaal in de 5 boven de 120, je inderdaad gaat als die baksteen en je probleemloos vlot andere weggebruikers kunt inhalen. lager in de toeren wordt een bus inhalen wel een heldenactie op een 2baans.
Waar ik erg van kan genieten is het weinige windgeruis tijdens het rijden wat een reis erg comfortabel maakt en je totaal niet het gevoel geeft dat je je op een snelweg bevindt.
Olieverbruik is wel een aandachtspunt en aangezien ik van de Lidle vreet, zal hij dr ook aan moeten geloven, dus daar krijgt hij z'n hoestdrank ook van. precieze liters hou ik niet bij maar 1 liter op 2000 dan zit ik aardig goed geloof ik.
Brandstofverbruik is erg netjes voor zo'n baksteen met een gemiddelde van 1:12 en soms 1:15 als ik kamikaze achter een vrachtwagen meelift de gehele weg.
Aangezien ik stiekem soms nog meer naar de auto staar waar m'n geliefde me voor gaat meppen als ze dit leest, wou ik dat er bijpassende ronde dingen bij moesten komen voor het rubber schoeisel. Gek op origineel heb ik mooie originele velgen weten te bemachtigen nadat ik besefte dat bbs 19 inch velgen, mijn moeder onverstaanbaar maakte tijdens het rijden.( wel lekker rustig in zekere zin) Nog steeds zitten er wel lawaaibanden onder die ik graag nog eens wil vervangen, dus dat komt op de to do lijst. Ook moet ik een dezer weken even langs de garage omdat ik vermoedt dat mijn voorste remschijf soms wat herrie maakt. (niet altijd)
Tevens zit de koppeling erg hoog. Als leek vermoedt ik dat de koppeling wel eens aan de beurt kan zijn, nouja tuffen totdat het echt moet is mijn devies op dat gebiedt.
Hopelijk komt er bij de volgende grote beurt niet teveel aan het licht, maarja dat is gewoon een kwestie ook van mazzel hebben. Dashboardverlichting werkt allemaal correct, ook de aanjager nog, dus afkloppen, gezien dat een familiekwaal is.
Al met al voor 1000 piek, een schtterende stijlvolle reiswagen waar ik me totaal niet sjonnie of opa Zwiebertje in voel.
Tevens heb ik veel gehad aan de reeds aanwezige reviews op deze site over deze auto, dus bedankt daarvoor.
15000km bollen tijd voor checkup bij de dealer
- 249.000 km
Na 15000km bollen, tijd voor een beurt bij m'n vertrouwde dealer en een checkup hoe hij de winter heeft doorstaan. Nouja winter...
Gedurende de afgelopen periode begon ik een zagend geluid te horen linksvoor. Mijn vermoeden was dat een remblok wellicht niet goed gemonteerd was en ik was er niet gerust op. Olie en koelvloeistof heb ik regelmatig moeten toevoegen, maar dat wist ik van te voren bij dit blok en dat is voor mij geen zorgenpunt.
De checkup heeft me al met al 280 euro gekost. De tandheuvelhoes van de stuurbekrachtiging was lek. Kosten onderdeel 15 euro, maar het monteren was 2 uur werk. Toch maar gedaan, want de apk is in september en dan zou het alsnog moeten.
Het zagende geluid bleek een onderplaat te zijn die los zat en langs het wiel schuurde. Dat euvel is opgelost en ik zoem nu, in plaats van zagen over de weg.
Verder was de auto volgens de dealer in goede staat. Remleidingen en brandstofleidingen waren nog prima bij navraag en de gehele onderkant is zo hard als beton.
Met het mooie weer de auto een was en poetsbeurtje gegeven en hij is nu weer klaar voor de volgende 15000km.
Voor de apk hoef ik me dus geen zorgen te maken straks.
Erg tevreden en trots ben ik op m'n vliegende baksteen.
APK na bijna 20000
- 255.555 km
Maandagochtend 8 uur. Zelf ben ik niet een van de snelste op dat tijdstip, en net als ik heeft ook mijn auto zoals gebruikelijk wat gemopper met opstaan. (Wat een schitterend huwelijk).
Bij koude start wil de auto de eerste kilometer altijd een beetje bokken en zakken in toeren, maar na slechts een minuutje lopen houdt hij zich aan de afgesproken 1000 toeren bij stationair. Waarom ik zo vroeg opsta voor iemand uit de horeca? Het is de grote dag! Een apk na bijna 20000 kilometer.
Hoe zijn de kilometers bevallen? Reuze goed. Nog steeds geen kraakje of rammeltje. Wel gezang van de banden, waar vandaag naar gekeken wordt. Maar wat kun je verwachten, van banden van marktplaats. (Het bewuste setje wat ik direct aan het begin bij aanschaf heb gekocht.)
Regelmatig heb ik de audi moeten bijvoederen met koelvloeistof en olie. Maar motorisch geen rare jengeltjes of geluiden, dus dat neem ik voor lief. Remmen doet hij fantastisch zonder sponsigheid. Sturen gaat nog steeds direct en trefzeker net als het schakelen, wat ook erg soepel gaat.
Wel moet ik de koppeling als sinds de aanschaf erg hoog laten opkomen, dus het zal me benieuwen hoe lang de koppeling nog heeft.
Knopjes, hendels.. Het werkt nog feilloos en de auto voelt dus nog steeds solide aan.
En de APK? Ja ik zit hier op de wip met een schuin oog naar de telefoon. Wat gaat de monteur zeggen? Wordt het een harttransplantatie? heup operatie? Dementie?? Of slechts wat spataderen? Aaaarghh wat reuze spannend.. vanavond volgt er meer......
Daar gaat de telefoon! De persoon somt 3 dingen op die moeten gebeuren voor de apk.
2 voorbanden versleten
1 wiellager wat vervangen moet worden
C0 waarde was te hoog en was onderzocht na toestemming.
De lambasonde en bedrading was goed en er was ook geen valse lucht in het inlaatsysteem geconstateerd. Na reinigen van het inlaatsysteem met forte was het probleem opgelost. Veel motorvervuiling was waarschijnlijk de boosdoener.
Kosten totaal :659,- incl 2 nieuwe banden en lager.
De slugde was waarschijnlijk besmettelijk, want het voelde even alsof ook ik het even in m'n bovenkamer had zitten, na het horen van het bedrag.
Een dag later.. De schrik is wat gezakt en het besef dat autorijden nu eenmaal geld kost is ook geland. Met de nieuwe banden rijdt de auto wel een stuk stiller en ik hoor nu geen gejoel meer op hogere snelheden.
Vlak voor de winter wil ik nog een beurt doen. Eerst maar gewoon tuffen en de buidel weer wat laten aanspekken.
APKjaartje vervder
- 270.000 km
Een jaar later en het is weer tijd voor een APK.
Het afgelopen jaar heb ik zonder problemen er weer 20000 km bij op gezet. De beloofde beurt kreeg hij niet, vanwege een beperkt budget. En ach laten we eerlijk zijn.. Hij moet het gewoon doen. Een keertje liet hij me staan.. Oorzaak? Een losse accu, dus dat was vlug verholpen, maar altijd starten en rijden. Nouja.. En vullen dan, die olie, want het slurpen dat doet hij nog steeds. Nog steeds geen rammeltjes of defecten en het comfort blijft subliem.
Een veelgehoorde opmerking bij het zien van mijn auto is vaak: "Poehpoeh! Zal wel duur zijn in de belasting". Kijk ik naar het gewicht van een bijvoorbeeld Scoda Fabia.. Kom ik toch echt op het zelfde gewicht uit. Dus dat valt wel mee.
Maar nu? de APK.. Vanwege de sluge de vorige keer toch maar eens wat vaker dat gaspedaal diep ingedrukt en flink toeren gemaakt van 50km/ph naar 160, vanuit de 5e versnelling. Tip van de garageman. Dit was de uitkomst van de APK.
-Losse accu
-Een klein gaatje in de band
-Ruitensproeierpompje defect
-Stuurkogel aan vervanging toe
-Stuurkogelhoes gescheurd
Hmm alles bij elkaar zo'n 300 euro. Valt me eerlijk gezegd mee, dus nu dat beloofde beurtje er toch maar eens bij, wat het totale kostenplaatje richting de 500,- brengt.
Ik mag dus weer een jaar voorruit en de Audi gaat bij mij z'n 3e levensjaar in..
APK gloeps!
- 270.000 km
Mijn APK kreeg een onverwachts staartje.
Bij het keuren was net als vorig jaar de CO uitstoot veel te hoog. De sludge die vorig jaar tussen m'n oren zat, borrelde dit keer vanuit m'n maag naar m'n keel toen ik het nieuws via de telefoon hoorde. Oplossing? Een nieuwe lambdasonde. kosten.. 200 euro meer. Zucht kan ik nog terug? Nope.. Toch maar doen dan.
Achteraf dus wederom een APK van 730 euro. incl beurt.
Wel zijn de banden bij het vervangen van de stuurkogel uitgelijnd, wat gelijk te merken is aan de stand van het stuur. Ook start de auto nu zonder hikups en loopt hij van de eerste seconde als een zonnetje. Al met al ben ik dus wel tevreden met het gedane werk.
Het roestspook begint zich nu wel te tonen. Een klein blaasje langs de wielkast aan de voorkant. Bummer.. Maar als dat alles is.. Dan ben ik dik tevreden. Wellicht ga ik het blaasje zelf wegwerken, maar dat hangt nog in de ideeënsfeer, gezien het resultaat vaak er niet mooier op wordt als je zelf aan gaat rommelen.
Het komende jaar hoop ik weinig toe te voegen.. Dus op naar volgend jaar. :)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.