Audi 80 1.9 TDI (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 80 1.9 TDI |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 164.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze auto is mijn eerste ervaring met een diesel en met een Audi. Ik heb voor deze auto gekozen op basis van veiligheid, de verwachte lage kilometerkosten en de betrouwbaarheid. Ik heb nu inmiddels bijna 120.000 Km met mijn TDI gereden en het bevalt me uitstekend: De auto combineert een laag verbruik (tot 1 : 21!) met weinig onderhoud.
Het comfort is prima, zolang je kan leven zonder airco en ’gadgets’ als electrische ramen en spiegels. Je zit stevig en in een goede positie en je voelt dat je in een degelijke auto zit. Geen rammeltjes, geen kraakjes.
De wegligging is saai maar neutraal en voorspelbaar. Bij hard insturen en iets gasliften zet hij zich lekker in de bocht en dan kan je alsnog een lange neus naar een WRX rijder trekken.
Het valt op dat de ophanging degelijk is gebouwd. Zelfs bij hoge kilometerstanden is er geen sprake van versleten ophangingsrubbers, gerammel en het daarbij aanwezige dweilende stuurgedrag (hier kan Ford iets van leren...) De goede bouwkwaliteit vindt je overal terug, veelal op plaatsen die je normaal niet in het zicht hebt. Je merkt aan alle constructies en bevestigingen van onderdelen dat ze ook over snel en eenvoudig onderhoud hebben nagedacht.
Het standaard TDI blok met 90 Pk is, zolang je hem boven de 1800 Tpm houdt, voldoende sterk om er goed de gang in te houden. De motor is niet erg stil maar nooit storend aanwezig. Het lage verbruik (gemiddeld 1:19) samen met een 65 L tank zorgt voor een aangename actieradius van 1100 Km. Ten opzichte van een TD-zonder-de-i heb je meer vermogen, meer comfort en een duidelijk lager verbruik.
Naast het geplande en reguliere onderhoud heb ik geen enkele keer hoeven sleutelen. Dit onderhoud, wat ik zelf uitvoer, beperkt zich overigens tot de voorgeschreven vervanging van filters, olie en distributieriem en het nalopen van de controlepunten. Verder beperken de uitgaven zich tot het vervangen van onderdelen zoals de banden, schijven en blokken rondom en het vervangen van onderdelen van de voorwielophanging.
Kortom: Een prima investering voor de privé-kilometervreter
PROBLEMEN
Geen grote problemen: blok, aandrijflijn, uitlaat en dergelijke zijn allemaal nog origineel en in uitstekende staat.
Voorwielophanging:
Bij 300.000 Km zowel de dempers, de draagarmen en de bovenste rubbers vervangen (rubbers ook al bij 220 K Km vervangen). Rechter was demper door roest op demperstang gaan zweten
Kleine dingetjes:
-De harde metalliclak ziet er nog steeds prachtig uit maar is wel gevoelig voor steenslag. De voorruit is ook erg gevoelig voor steentjes. Overigens rij ik al drie jaar rond met drie sterretjes die (nog) geen problemen opleveren.
-De draadboom van de achterklep is gevoelig voor draadbreuk bij het scharnier. Vervanging is onhandig en vrij kostbaar.
-Heel soms valt de snelheidsmeter en Km teller uit. Ik heb de oorzaak nog niet kunnen vinden, het probleem lost zich altijd vanzelf op
-De auto is wat zijwindgevoelig, zelfs met een juiste uitlijning en bandenspanning
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.