Audi 100 2.3 E (1992) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 100 2.3 E |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 314.000 km |
KM-stand laatst | 327.000 km |
eerste indruk
- 314.000 km
De Volvo 460 GLE verkocht aan een liefhebber, iets steviger en robuuster gekocht (hoewel de volvo natuurlijk ook een robuuste bak is). Ik wou tevens iets wat groter en iets meer power. Het is een nachtblauwe Audi 100 2.3 vijfcilinder geworden. Wat een dijk van een auto. Stevige body, nergens roest. Uiteraard wel gebruikssporen binnen en buiten. Wordt misschien nog aangepakt. Afdekkapje RV van de speakers gekrakt, te vervangen/ lijmen met hotglue.
Wat zit erop:
-stuurbekrachtiging
-el. ramen voor.
-ABS
-open dak [:-)]
-uitgebreid instrumentarium (oliedruk/ koelwater/ klokje)
-radio en degelijk standaard geluidsysteem, wel wat puntjes aan te pakken, oa. speakermateriaal LinksAchter is vermoedelijk wat verstorven/ gekrakt/ losgeraakt. Maar het standaard systeem had voor die tijd wel wat power.
Eerste indrukken met het rijden:
-de auto trekt naar rechts, intussen laten nakijken (uitlijnen en sporing). Nog niet verholpen, mogelijks een stuk slijtage wat misschien niet meer 100% te 'fixen' valt.
-power: op papier geen beest, maar wat een trekkracht tussen 2500 en ... 6000 à 7000. De joy van een atmosferische 5-cilinder. Heerlijk geluid. Ik betrap me erop dikwijls het schuifdak open te zetten onder bruggen en dergelijke :-) - en dan even terugschakelen en het gas erop. Slechts 130 -tal peekaatjes, maar sleuren dat die bak doet. Echt niet normaal. Ik moet de auto nog beter leren kennen om optimum te kunnen schakelen, maar toch.
-misfires/ slijtage aan delco (ontsteking) - soms start hij ook op minder cilinders. Aan te pakken als er wat meer budget is/ beter weer want moet buiten aangepakt worden.
Daarnaast, naast de obvious slijtage en bovenvermelde puntjes, een zaligheid om over het wegdek te zoeven. Het is onvoorstelbaar, deze auto is even oud als de Volvo (~30 jaar) - maar wat een verschil ! Het was destijds natuurlijk een auto van minstens 1 klasse hoger (vergelijk met de huidige Audi A6). Vering, stuurgemak, bochtgedrag. Dit is een luxe bak, zelfs naar huidige normen (natuurlijk minder gadgets, maar dan kan er ook minder kapot). Uiteraard wel met het bijhorende verbruik
Ik denk dat ik niet onder de 10l/100 km geraak (1 op 10 zoals jullie in Nederland graag zetten). Je kan met je pink een bocht nemen aan 100 of 120, zonder moeite. Effortless. Er zit dus een dijk van een stuurpomp ergens in het motorruim, trouwens er kan gerust nog een 5-cylinder in het ondersteven, destijds had je nog plaats om te werken in je motorruimte!
andere velgen
- 327.000 km
Via een kameraad V8 velgen bekomen (de op de 100 gebaseerde V8 - Audi 100 C2 velgen) - auto heeft intussen (iets meer dan) 327K kilometers.
Is er intussen veranderd/ gewijzigd:
-ABS werkt niet meer
-Storingslampje remschoenen. Remt nochtans (nog steeds) perfect over alle 4 de schijven.
-Delco versleten. Eens laten uitkuisen en contactspray erop. Lijkt nu iets beter maar feit blijft dat de Delco eens vervangen gaat moeten worden.
-Olie opgedaan. Auto heeft even op de limiet gezeten deze winter. Geen schade echter (deze 5-cylinderblokken zijn echt niet normaal goed gemaakt)
-Auto rijdt nu veel beter, veel rustiger, met de nieuwe velgen (225/50 R16, BBS-Audi velgen)
Voor de rest kan 'der Hanz' (ik heb de auto ge-nick-named) er weer tegen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.