Alfa Romeo MiTo Turbo TwinAir Exclusive (2016)

autoreview

Alfa Romeo MiTo Turbo TwinAir Exclusive (2016)

Signalement

UitvoeringMiTo Turbo TwinAir Exclusive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf54 km
KM-stand laatst2.030 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 2.030 km

Na 4,5 jaar mijn MiTo diesel lease-auto ingeleverd. Ik was er nog lang niet op uitgekeken. De lease maatschappij oordeelt echter op financiële gegevens en ik moest/mocht een andere uitzoeken. Vanwege mijn tevredenheid over Alfa Romeo werd dit een MiTo TwinAir. Ditmaal dus benzine in plaats van diesel. Ik maak tegenwoordig minder zakelijke kilometers (circa 25.000 per jaar). Ik heb de omruil even vertraagd totdat de facelift-versie beschikbaar kwam. Het is een Turbo TwinAir ECO Super uitvoering met de bekende 0,9 liter 2 cilinder motor met 100 pk.
Waar mijn vorige MiTo 27! opties had, heb ik het dit keer simpel gehouden. De Super uitvoering (met 5" U-connect navigatie), een elektrisch schuifdak, aluminium voetpedalen en een "biscione" stickerset. Hiermee komt de aanschafprijs net boven de 25.000 Euro. Inclusief zomer/winterbanden betekent dit een leaseprijs van 557,95 per maand.

De oplevering

Uiteraard kwam hij anderhalve maand later dan gepland. Ik had niets anders verwacht en reed prima in de oude MiTo, dus wat maakt het uit?
Raar was het dat ze de kentekenplaten nog niet hadden gemonteerd. Weer een dag uitstel. Ook ontbrak het ruimtebesparende reservewiel en de lifehammer. Dit werd snel opgelost. Er zitten andere wieldoppen op dan in de folder staat. Dit maakt mij niet zoveel uit dus heb ik laten zitten. De kilometerstand stond op "H 54". Later ontdekte ik dat deze "H" hook-up betekent wat inhoudt dat de dealer de kilometerstand eigenlijk naar nul had moeten resetten. Na 200 km loste dit zich vanzelf op.

Banden + rijgedrag

Deze MiTo rijdt als een tierelier. De smallere banden (195/55 i.p.v. 215/45 op mijn vorige MiTo) doen hem nog sportiever voelen, met name in korte S-bochten. Het feest gaat door. Momenteel zitten er Vredestein Snowtracs onder.

TwinAir

The engine you love or hate. De kleine 2 cilinder maakt een bijzonder geluid en vraagt een andere wijze van rijden.
Je moet hem als het ware "aanvoelen". Het optimale schakelmoment ligt reeds bij zo'n 2500 tpm. Qua geluid zou je hem het liefst doortrekken naar minimaal 4000 tpm maar dat is slecht voor het brandstofgebruik. Dus op de snelweg rijdt ik in N en schakel vroeg en op de bochtige wegen gaat hij naar D en schakel ik wat later. Zo rijdende verbruik ik momenteel gemiddeld 5,4 liter per 100 kilometer oftewel 1 op 18,5. Misschien dat hij na inrijden nog wat zuinig wordt.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens