Alfa Romeo MiTo Turbo TwinAir Esclusivo (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | MiTo Turbo TwinAir Esclusivo |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 62.156 km |
Impulsaankoop
- 2.554 km
AANLEIDING
De eerste proefrit met een MiTo was in 2008. Beeldschoon, maar de 85pk’s waren toen geen match voor mijn 6 cilinder MG ZT, reden om de auto links te laten liggen. Nu de kinderen de deur uit zijn is zo’n groot bakbeest overbodig. De opvolger moest niet alleen kleiner maar ook zuiniger zijn, studerende kinderen kosten geld. En oh ja, het oog wil ook wat. Een proefrit in een Punto Twinair overtuigde mij van de voortreffelijke eigenschappen van die motor, zelfs als je uit een 6 cilinder komt. Maar een Punto is wel erg gewoontjes. Na het lezen van vele tests bijna blind een nieuwe MiTo op het internet gevonden en gekocht. Een impulsaankoop, was dat nu wel verstandig?
JOURNALISTEN
Het valt niet mee goede info uit autotests te halen. Vooral bij een Alfa is men erg kritisch. Inderdaad, een Dacia is ruimer, een C1 zuiniger, een VW heeft een hogere restwaarde en een Ford Fiesta Ecoboost 125 is sneller. En dan lees je ook nog onzinnige verhalen over weinig ruimte achterin (onzin, ga er maar eens zitten), een hoge tildrempel van de koffer (lastig met de rollator, opa!) en te brede portieren (het is een coupé, hoor). Zoiets als een DAF 95 XF verwijten dat hij zo slecht te parkeren is. Zorgen waren er over de gevoelloze besturing en het hoge verbruik. Doorslag gaf de test van Daan van der Keur (Autotesten.nl) die het onderstel bijna de hemel in prees.
AFLEVERING
De eerste kilometers waren een ramp. Rond de middenstand van het stuur zat een zwaar punt waardoor de MiTo boven de 80 km een oncontroleerbare zig-zagkoers volgde. Mijn echtgenote weigerde in de auto te rijden. Toch een miskoop? Na 1000 km werd het iets beter, maar ik moest de mening van veel journalisten onderschrijven. Slecht en gevoelloos sturen!
DE OPLOSSING
Niet de dealer die de auto leverde, maar Alfa dealer Wim Prins in Nunspeet was het met me eens. Onder garantie werd het zwaar lopende stuurhuis vervangen. Ik kreeg een welhaast andere auto terug. De lyrische woorden van Autotesten.nl kan ik nu onderschrijven: “de wegligging (en dus nu ook het sturen) van de MiTo is zo extreem goed, daar kan geen enkele andere hatchback aan tippen”. Ook het enthousiasme over het onderstel van Vicky butler (Fifth Gear) die het hoger waardeerde dan de Mini begrijp ik nu.
DE TWINAIR
Journalisten vragen zich telkens af of zo’n klein motortje een Alfa waardig is. Het bewijs ziet u op de foto. Mijn Giulia Super 1.3 heeft ook zo’n klein motortje dat heel stil is op snelheid, maar veel drama gaat maken als er hard moet worden gewerkt. De Giulia 1300 kwam uit in 1964 en is volgens kenners dé echte Alfa. Nu, 50 jaar later herhaalt de geschiedenis zich. Klein motortje, grootse prestaties. Echt Alfa! Verbruik? Nog weinig van te zeggen. Mijn vrouw en ik rijden rustig, maar familie, buren en vrienden moeten allemaal een blokje om en knallen de Twinair telkens tot in de toerenbegrenzer. De 1:15,6 is dan wel verklaarbaar. En helemaal niet slecht!
GEVOEL
Een apart hoofdstuk, want gevoel is subjectief. Wat is ‘ie beeldschoon. En mooi gezellig van binnen. Je hebt voortdurend het gevoel een klein Maserati’tje te rijden. Dat gecombineerd met de voortreffelijke eigenschappen verbaast het mij dat het niet de best verkopende auto in z’n klasse is. Maar eigenlijk moet dat ook niet, want zo blijf je exclusief.
Wordt vervolgd.
Perfect!
- 20.054 km
UPDATE
Een jaar en 20.000 km verder dus tijd voor een update. De Alfa bevalt geweldig goed, zelfs beter dat de eerste kilometers beloofden.Ergernissen zijn er ook, deze worden door de goede zaken ruim gecompenseerd. Verder: geen enkele storing en olieverbruik nihil.
WINTERTAUGLICHKEIT
Is daar geen goed Nederlands woord voor? Ik monteerde 15" met 195/60-15 banden van Vredestein. lekker hoog en smal, ideaal in de winter. Allen de winter kwam niet. Het positieve van de MiTo zit 'm in de opwarmtijd. Als je bij -10 start gaat de kachelmotor zeer langzaam draaien. Na 40 seconden gaat het blowertoerental omhoog en komt er warme lucht. Gevraagd aan de dealer of ik soms een extra verwarmingselement heb. Zou er bij de Twinair tegenwoordig standaard op zitten. Nee hoor, zei de dealer, hebt u niet. Hoe dan ook: nog nooit met zulke schone ramen gereden in de winter. Fantastisch!
VERBRUIK
Tot nu toe heb ik het keurig bijgehouden. Eigenlijk is dat niet nodig, want de MiTo rijdt altijd 1:15. Bij veel stadsgebruik stijgt het iets. Ritje naar Parijs 1:17. Ik heb wel eens geprobeerd met een tank een extreem goed verbruik neer te zetten. Niet gelukt, ik kwam tot 1:19. Het verbruik is absoluut gezien zeer aanvaardbaar, het gaat over een auto van bijna 1200 kg met dikke banden; maar het verschil met de fabrieksopgave blijft te groot. Dat zit 'm voor een groot gedeelte in de opbouw van de test zelf, ik weet het, maar het verschil met andere merken die minder discrepantie theorie/praktijk hebben is te groot.
ERGERNISSEN
Nee, niet de krappe ruimte of de hoge tildrempel maar de deuren. De uitzetters worden geacht de deuren op 1/3, 2/3 en geheel open te houden. Dat doen ze niet. Nooit. Het portier klapt vrijwel altijd dicht, juist als ik uitstap. Tweede deurergernis betreft de bekleding. Extreem besmettelijk, eigenlijk altijd smerig. En ik kan het klokje niet lezen zonder leesbril. Ben ik te oud voor een Alfa?
MAAR...
De Alfa rijdt geweldig. Elke kilometer is een genoegen. De vering is wat soepeler geworden, net of ze eerst wat 'vast zat'. Nog steeds heb ik het gevoel met wat bijzonders op pad te zijn, een klein Maserati'tje of zo. Dat gevoel gaat niet weg, dus elke kilometer nog steeds met een glimlach.
BIJNA SAAI
- 47.257 km
Onder het motto: geen nieuws is goed nieuws het vervolg van onze avonturen met de Alfa MiTo. Bij 30.000 km voerde de dealer een grote beurt uit. Bougies, filters en olie. Dat de rekening toch nog bijna € 400 bedroeg lag vooral aan de dure olie (bijna € 50 per liter) die de dealer er in gooide. De volgende beurt voer ik maar zelf uit. Nu, 17.000 km later heb ik een halve liter bij moeten vullen. Olie lust de Twinair dus niet. Wat hij ook niet lust is banden. Vorige week heb ik de winterbanden gemonteerd, de zomerbanden hadden allemaal nog bijna 5 mm profiel. Ook de winterbanden zijn met 8 mm nog bijna nieuw.
Inspectie van de remmen leerde mij dat zowel blokken als schijven ook nog nauwelijks versleten zijn. Deze blijken dus ook overbemeten. Kan er dan werkelijk niets slijten aan deze auto?
VERBRUIK
Met de boordcomputer kan ik separaat 2 trips instellen. Per tank bepaal ik het gebruik met trip A, trip B heb ik nog nooit gereset. Deze geeft dus het gebruik van de afgelopen 47.000 km weer. Resultaat: 1:15,4. Niet spectaculair, zowel in positieve als negatieve zin. Wél erg stabiel.
GEBRUIK
Bij aankoop hadden we nooit gedacht zoveel km's per jaar te gaan rijden met deze auto. Maar de lol is er nog steeds niet af, dus we blijven smoesjes verzinnen om vage kennissen elders in het land te gaan opzoeken. Ook de familie mag zich in onze warme belangstelling verheugen. Ik zit liever in de Alfa dan thuis. Nieuw bankstel kopen misschien? Maar er is ook nog wel wat voor de Alfa te wensen. De Twinair raakt boven de 130 km echt buiten adem. Eens afwachten hoe de 13e maand uitvalt; wellicht is er geld over voor tuning.
SAAI
Alfa heeft geen grote wijzigingen in het MiTo model doorgevoerd. Met het goedkope plastic grilletje is hij er alleen maar lelijker op geworden. Er is dus geen enkele reden een andere of nieuwere auto te wensen. Nooit gedacht dat het bezit van een Alfa zo saai kan zijn.
Savali!
- 62.156 km
Het moest er toch maar van komen: tuning door Savali. Een afspraak gemaakt, en alles werd uitgevoerd zoals ze op de website beschreven.
Van 105 naar 120 PK, en wat belangrijker is: van 142 naar 172 Nm koppel.
De verschillen zijn schokkend! Men verhoogt het stationair toerental met 50 tpm. De tweecilinder loopt nu veel mooier rond. En dan: de koppelkromme loopt heel anders dan vroeger. Vanaf 2200 tpm ligt het koppel al net zo hoog als het maximum koppel vóór de tuning: 120 Nm. Daar had de Twinair vroeger meer dan 4000 tpm voor nodig. Je krijgt echt een schop in de rug! Dat houdt aan tot ruim 6000 tpm. Voor de tuning begon de Twinair al boven de 5000 tpm buiten adem te raken; nu gaat het feest door tot boven de 6500 tpm.
Vaak 'verslikte' de motor zich bij plotseling gas geven. Dat was lastig, want dat duurde 1 seconde, dan moest je nog 1 seconde wachten tot de turbo was opgespoeld, en dan, héhé, na 2 seconden (die een eeuwigheid leken) ging de vaart er pas in. Voorbij die tijd: gas geven is versnellen, punt.
Natuurlijk moest dat worden uitgeprobeerd, dus de eerste tank brandstof liep er met 1 :13,2 snel doorheen. Nu de tuning alleen wordt gebruikt om in te voegen op de snelweg en om lastige VAG producten te dissen is het verbruik weer keurig 1 : 15,4. En dat is het al jaaaren. Ik had dit véél eerder moeten doen!
Van harte aanbevolen: Savali Tuning.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.