Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Exclusive (2015)

autoreview

Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Exclusive (2015)

Signalement

UitvoeringMiTo 1.3 JTDm Exclusive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst31.600 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Exclusive

  • 7.800 km

Na bijna 30.000 km in de vorige auto (fiat 500s) gereden te hebben werd het toch wel tijd voor een diesel (aangezien er nog meer kilometers aan zaten te komen) en dat blijkt nu ook wel, rij in de MiTo sinds eind mei 2015.

Ik heb toen voor de MiTo gekozen door de zeer riante uitvoering waaronder het leer, parkeersensoren, navigatie en dualzone climate control.
En dat voor een te betalen bedrag.

De uitvoering die ik heb in het bordeaux rood met de titanium kleurige velgen stond als showauto bij de dealer, helaas kon ik geen nieuwe meer samenstellen omdat de exclusive uitvoeringen niet meer geleverd werden, alleen nog maar de junior. Het enigste wat ik nu op de auto mis is de stoelverwarming, ik snap niet dat er haast geen MiTo's geleverd zijn in Nederland met stoelverwarming terwijl deze optie voor maar € 275,00 extra was.

Ik heb als probleem gehad dat onderweg terug naar huis vanuit de Super Car Sunday op het TT circuit in Assen de sensor ging branden voor de bandenspanningssysteem.
Nu zit er dus (in de meeste MiTo's) een compressor in, inplaats van een reservewiel. Op de compressor zit ook een potje met een soort van poeder wat in de band gespoten word om een eventueel gat te dichten. De hulpdienst van Alfa was dit vergeten om tegen mij te zeggen en zei alleen dat de compressor op de banden gezet kon worden om zo te kijken of dat er inderdaad een band lek was of dat alleen de sensor kapot zou zijn. Dus al dat spul in de linkerachterband.
Een week later ging de auto behoorlijk stuiteren op de weg en trillen, nu vertelde de dealer mij tot 3x toe dat dit kwam door de combinatie van de 17" velgen met banden die onder de auto lagen. Uiteindelijk na 3 weken stuiteren toch maar langs de profiletyrecenter te Eindhoven gegaan en daar zijn alle wielen opnieuw gebalanceerd en hebben ze alle troep uit de linkerachterband gehaald en sindsdien zit de alfa weer strak op de weg geplakt. De sensor is onder garantie vervangen.

Het verbruik valt mee ik rij volgens de boordcomputer de afgelopen 7800 km gemiddeld 5,1 l op 100 km. En ik rij gevarieerd snelweg en 60 wegen. Op de 60 wegen rijdt hij verreweg het zuinigst op de snelweg gaat hij al snel naar de 1:17 terwijl op de 60 weg makkelijk 1:33 haalbaar is.

Het is natuurlijk geen snelheidsmonster maar het wachten is nu totdat de chiptuning voor deze motor beschikbaar is en dan stijgt het vermogen van 80 pk naar 113 pk met een koppel van rond de 275 nm.

Ik ben erg benieuwd wat het komende jaar de MiTo mij gaat brengen tot nu bevalt hij zeer goed! ben alleen nog op zoek naar een alfa specialist voor het onderhoud.

30 dznd gepasseerd

  • 31.600 km

gisteren de 31600 gepasseerd, tot nu toe nog steeds een zeer fijne auto! en absuluut nog niet op uitgekeken 2 weken geleden de olie verwisseld. Er zit dus een systeem in de Mito dat wanneer het oliemlampje gaat knipperen je binnen ongeveer 1000 km de olie moet laten vervangen bij de garage anders gaat de auto (schijnbaar) in noodloop, en dan draait hij niet meer dan 2000 km.

Ik ben er wel achter gekomen dat de auto extreem gevoelig is voor steenslag, de gehele motorkap en bumper zitten onder en ook het 'uitstekende' deel van de achter wielkuipen aan de voorkant hiervan.

Op dit moment zit er een storing in de DAB radio, als je de radio op DAB zet blijft hij zichzelf doorschakelen naar FM, en kan hij geen ontvangst meer maken met DAB alleen in een paar stadcentra heeft hij voor ongeveer 10 min bereik via DAB, maar schijnbaar ben ik de eerste waarbij deze foutcode is, bij de Fiat groep in Nederland was hierover ook niets bekend en was er alleen documentatie uit Engeland beschikbaar. Vrijdag weer naar de garage dan gaan ze het voetje van de antenne vervangen, kijken of het hieraan ligt, anders ligt het ergens aan de bekabeling.

Voor de rest nog geen problemen gehad met de auto sinds mijn laatste update *afkloppen*

3,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens