Alfa Romeo GT 1300 Junior (1971)

autoreview

Alfa Romeo GT 1300 Junior (1971)
Alfa Romeo GT 1300 Junior (1971)Alfa Romeo GT 1300 Junior (1971)Alfa Romeo GT 1300 Junior (1971)Alfa Romeo GT 1300 Junior (1971)Alfa Romeo GT 1300 Junior (1971)Alfa Romeo GT 1300 Junior (1971)Alfa Romeo GT 1300 Junior (1971)Alfa Romeo GT 1300 Junior (1971)Alfa Romeo GT 1300 Junior (1971)

Signalement

UitvoeringGT 1300 Junior
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1971
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf99.800 km
KM-stand laatst112.685 km
Lezerswaardering: 8%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 103.500 km

Al op jeugdige leeftijd hadden oudere Italiaanse auto's een enorme aantrekkingskracht op mij. Na het behalen van het felbegeerde rose papiertje en de nodige zaterdag/vacantiebaantjes kon er een Fiat 500L (DE-34-29) worden aangeschaft als hobby auto. Wat een plezier!! Al snel volgde een Fiat 126 (60-EM-19) en even later een Fiat 124 Sport Coupe (37-FM-34). Als laatste werd er een Alfa Spider 1750 (DE-17-04) aangeschaft. Maar ja, je kunt maar in 1 auto tegelijk rijden en na een gezinsuitbreiding in 2005 bleef alleen de Alfa Spider nog over. Nu blijkt mijn zoon eveneens met het autovirus besmet te zijn en zit er meer benzine dan bloed in zijn aderen. Na lang wikken en wegen toch met een beetje pijn in het hart de Spider aan een Belgische verzamelaar verkocht. En ja dan moet er toch weer iets anders komen want zonder kan absoluut niet! ’s Avonds een beetje internetten en dan kom je ineens iets leuks tegen. Je hart slaat over en je denkt ’dat kon hem wel eens gaan worden’. De eerst volgende vrije dag meteen opgeofferd om vanuit het Limburgse land naar Heerhugowaard te rijden. Lange rit maar zeker niet vergeefs. Wat een een mooie Bertone! En super origineel! Wel een paar kleine opmerkingen, maar die waren van te voren door de verkopende partij eerlijk en goed omschreven. De koop was snel besloten.
Een week later wederom de verre reis gemaakt maar nu om mijn nieuwe speeltje op te halen. Het weer voorspelde niets goeds. Onderweg veel regen gehad, maar de auto deed het prima!

Auto is van bouwjaar 1971 en is in Italie nieuw verkocht. In 1990 is de auto naar Nederland gekomen en in 1992 pas van kenteken voorzien. In de periode 1999-2000 is de auto (gedeeltelijk)gerestaureerd. De carrosserie is opnieuw gespoten en het interieur is opnieuw bekleed. Tevens is er technisch veel gedaan omdat de auto veel en lang had stilgestaan. Tussen 2000 en 2007 heeft de auto wederom bij een verzamelaar stilgestaan, waarna in 2008 de auto bij een liefhebber terechtkwam. In 2009 heb ik de auto van hem gekocht.

Inmiddels diverse ritten met de auto gereden naar volle tevredenheid.
Eind juni 2009 deelgenomen aan een bijeenkomst (Italia Classica) van klassieke Italiaanse auto's en motoren in Essen (Duitsland)
Daar een prijs gewonnen voor de meest originele en onverprutste auto! Wordt er in een profissionele fotostudio een reportage van de auto gemaakt waarna je een foto mag uitkiezen welke op posterformaat zal worden afgedrukt. Deze gebeurtenis moet nog plaatsvinden.

PROBLEMEN

  • 103.500 km

Problemen vanaf aankoop zijn niet 100% goede afstelling carburateurs/ontsteking en een lichte zang in de achteras bij ong. 100 km/u. Beide zaken worden tzt aangepakt daar ze op dit moment niet storend zijn.
In mei kreeg ik tijdens een ritje plotsklaps natte voeten. Vanonder het dashbord gutste het water via mijn schoenen op de vloer. Alles drijfnat. Bleek de regelunit van de verwarming aan de kachelradiator stuk te zijn. Via internet in Duitsland een nieuwe besteld en gemonteerd. Heeft wel heel wat bloed, zweet en tranen gekost. Op je rug in de auto onder het dashbord liggen sleutelen. Viel niet mee!! Maar uiteindelijk klus geklaard en alles is verder droog gebleven. Een week later was ook de vloerbedekking droog en kon er weer gereden worden. Helaas begon het toen flink te regenen. En wat gebeurde er? Jawel wederom natte voeten! En veel meer dan de vorige keer. Het water klotste in het rechter voetenruim van links naar rechts. Thuis eerst alles zo goed en kwaad als het ging droog gedept en toen maar eens gekeken waar dat water vandaan kon komen. Bleek de waterafvoer van de parafanbak (onder ruitenwissers) in het interieur uit te komen!! DE slang welke via het interieur door het schutbord loopt was losgeschoten! Slangklem erop en alles weer oke!
Verder zijn inmiddels de handgrepen aan de binnenzijde van de portieren vervangen omdat de harde kunststof in stukken waren gebroken. Ook is de kachelbediening en paneel op het dashbord vervangen. Tevens is er veel schoonmaakwerk gedaan in de motorruimte en bagageruimte. Ook zijn er diverse onderdelen zoals het luchtfilterhuis en accubak opnieuw gespoten. Om een en ander verder te completeren zijn de opschriften ’designo di bertone’ op de voorschermen gemonteerd en zijn er in de motorruimte diverse (originele) stickers aangebracht.

Update per 28-09-2009:

Het stotteren/inhouden bij het wegrijden en tijdens accelereren begon me steeds meer te irriteren. Heb de afstelling van de carburateurs door vakman laten nakijken. Afstelling was perfect! Hij gaf me het advies de bougies, kabels, rotor en verdeelkap te vervangen. Dus deze spullen maar eens op zijn aanraden gekocht. Bougies zijn nu van merk Golden Lodge. Alles gemonteerd en jawel hoor! Loopt gewoon zoals het hoort. Geen inhouden, stotteren etc. Had ik eerder moeten doen. Nu die hinderlijke zang in de achteras nog. Wordt vervolgd!!

Update per 14-07-2010:

Auto bevalt nog steeds prima!!
Via Marktplaats aan hagelnieuwe voorbumper gekomen voor een wel zeer schappelijke prijs. Deze afgelopen week gemonteerd. Viel wel een beetje tegen zo liggend op de grond in je garage. Met de auto netjes op een brug was het veel makkelijker geweest. Nu moest ik via de binnenspatborden bij de chassisbalken komen om de schroeven van de bumper te kunnen bereiken. Uiteindelijk na in totaal 3 uur werk was de oude verwijderd en de nieuwe gemonteerd. Ziet er weer voorbeeldig uit met zijn nieuwe neus.....

Tevens is in de afgelopen periode ook nog een kofferbakbekleding gemonteerd. Tot nu toe keek je zo tegen het plaatwerk en de slechte afwerking van de kofferbak. Nu een pasvormset gekocht en gemonteerd. Bij de achterwand tussen de achterlichten viel het wel mee, en de zijwanden tot de wielkasten ook, maar de verhoging van de achteras en de achterzijde van de achterbank waren een ware crime om het tot een goed einde te brengen. Je komt er niet bij zo diepin de kofferbak!! Uiteindelijk na veel zwoegen en zweten is het dan toch maar gelukt. Ik heb de bekleding met professionele dubbelzijdige plakband vast gezet. Nou het begint er steeds meer op te lijken.

Het geluid in de achteras is er nog. Lijkt wel of het minder is geworden. Of ik steeds dover....

Update per 16-04-2011:

Auto heeft deze week onderhoudsbeurt gehad bij Alfa-specialist. Olie en filters vervangen, remvloeistof vervangen, olie in cardan/versnellingsbak controleren, nieuwe APK-keuring. Verder gelukkig geen op-aanmerkingen. Weer 2 jaar goedgekeurd.
Tevens voor 2 nieuwe knipperlichtglaasjes gemonteerd. Van de vorige was er 1 gebarsten en dat ziet er natuurlijk niet uit. Nieuwe glaasjes via E-bay weten te verkrijgen.
Nu weer genieten van de diverse ritten de komende tijd.

Update per 12 oktober 2011:
Geluid in achteras nu maar eens aangepakt. Volgens opgave technische gegevens hoort er ongeveer 1,4 liter olie in te zitten. Bij het aftappen bleek er nog geen liter in te zitten! Dus nu de as afgevuld met 75W140 olie. Dikker dan de gebruikelijke, maar ik ben nu van mijn gezing in de achteras af. Inieder geval is het nu 85% minder rumoerig in de auto!
De accu begon de laatste tijd ook wat na te laten dus ook hier maar even een nieuwe geplaatst. In klassiek zwart van kleur...

Kofferbakrubber/deksel

  • 104.500 km

Omdat de kofferbakrubber niet de originele was, heb ik een nieuwe besteld. Bleek de geleverde originele ook niet te passen. Veel te dik. Kreeg de kofferdeksel met geen mogelijkheid meer dicht. Dan maar op internet gezocht naar rubber met zelfde profiel , maar niet zo dik/hoog. Gevonden, besteld en geleverd gekregen. Nog goedkoper dan het originele rubber! Na montage lag de kofferdeksel nog niet mooi gelijk met de achterspatborden. Na wat gepuzzel door toevoegen en weer weglaten van wat opvulringen bleek de deksel weer perfect te sluiten en ook nog eens een mooie pasvorm te hebben.
Volgende project wordt het aanpakken van de carburateurs (stotteren en inhouden)
Wordt vervolgd.

Update

  • 107.610 km

Al even niets meer geschreven over mijn Alfa GT Junior. Auto is uiteraard nog steeds in mijn bezit. Afgelopen 2 jaar erg weinig gereden. Rond de 400/500 km per jaar. In de tussentijd steeds op zoek geweest naar correcte carburateurs van het merk Dellorto. Maar dan met de goede venturi maat. Dit bleek namelijk het euvel te zijn waardoor mijn auto niet goed reed, niet goed af te stellen was. Dankzij het deskundige oog van Frans van Poppel uit Riethoven zijn we er achter gekomen. Echter de carburateurs liggen niet voor het oprapen. Zelfs tijdens de beurs Epoca in Italië geen gevonden!! In maart jl stond er een gereviseerde set te koop op Marktplaats. Uiteraard maar meteen aangeschaft en met hulp van Frans van Poppel gemonteerd en verder afgesteld. Tevens de kruiskoppelingen van de cardanas vervangen, vloeistofnivo' s op peil gebracht en de auto rijdt nu zo goed als nieuw! Zeker met de nu correcte carburateurs en geen trilling vanuit de aandrijving is het een genot om te rijden. Heb er nu ook al meerdere verdere ritten naar diverse evenementen mee gemaakt. Voor de komende periode staan er gelukkig geen urgente zaken meer op de to do list. Gewoon lekker rijden en verder genieten............

Update April 2017

  • 112.685 km

Na zo ongeveer 3 jaar maar weer eens een update van mijn Alfa Romeo GT Junior 1300. De auto wordt nog steeds alleen in de zomermaanden gebruikt bij hoofdzakelijk mooi weer voor allerlei plezierritjes en bezoeken van allerlei evenementen in Nederland, Belgie en Duitsland. Omdat ik besloten heb de auto voorlopig nog zeker niet weg te doen (ook met het oog op de almaar stijgende waarde) werd het nu hoog tijd een aantal zaken professioneel aan te pakken. Zo was de auto aan een grote onderhoudsbeurt toe, vervangen van de middendemper uitlaat etc. Na een aantal omzwervingen en helaas mindere ervaringen met enkele "specialisten" heb ik deze keer besloten de auto bij Auto Italia in Deurne voor een eerste diagnose onder te brengen. De auto heeft een onderhoudsbeurt nodig. De uitlaat dient gedeeltelijk te worden vervangen en er wordt geadviseerd om de versnellingsbakolie te vervangen om het bekende kraakje in de 2 tegen te gaan en de bak stiller te maken. Tevens wordt de achterasolie door dikkere olie vervangen om ook deze een stuk stiller te maken. De Dellorto carburateurs worden perfect afgesteld en de auto wordt uiteindelijk ook nog even uitgelijnd omdat hij tijdens het rijden iets naar rechts trekt en het stuurwiel enigszins scheef staat. Ook de verdeelkap en de bougies zijn vervangen en de auto rijdt weer perfect. Ben nog steeds erg blij met de auto als ik er in rondtoer en zeker blij met de professionele werkzaamheden van Peter van Auto Italia in Deurne! Juist nu de auto zo lekker loopt ga ik hem de komende tijd meer gebruiken voor allerlei uitjes in binnen en buitenland. Vanzelfsprekend blijven er bij een 46 jaar oude auto nog steeds verbeterpunten bestaan. Zo wil ik in de toekomst het door droogtescheuren aangetaste dashboard gaan aanpakken. Ook de oude Pirelli banden dienen over een tijdje vervangen worden omdat er droogte scheurtjes gaan ontstaan in de wangen. Het profiel is nog uitstekend en ze zijn heel mooi gelijk aan het afslijten. Een ander punt wat ook binnenkort aandacht nodig heeft is het rechter portier. Daar zat bij aanschaf al een klein plekje op in het midden aan de onderzijde. Inmiddels zijn dit meerdere plekjes/blaasjes geworden en wordt de deur er niet mooier op.....Anderzijds is en blijft het voor mij een rijdersauto waarmee ik niet op een of ander concours hoef te pronken. Omdat de auto all-risk verzekerd is dient deze getaxeerd te worden voor de verzekering. Dit is inmiddels gedurende de tijd dat de auto in mijn bezit is meerdere keren gebeurd. Zoals de marktontwikkeling van veel klassiekers is de getaxeerde waarde van mijn auto in de afgelopen jaren alleen maar gestegen. Dit samen met de prima onderhoudsbeurt maakt het rijden met de Alfa Romeo GT Junior alleen maar leuker.............

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.