Alfa Romeo Crosswagon 1.9 JTD 16V Q4 Progression (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Crosswagon 1.9 JTD 16V Q4 Progression |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 131.000 km |
KM-stand laatst | 217.500 km |
Wolf in schaapskleren
- 152.000 km
Na 3 jaar mijn vorige 156 te hebben gereden, heb ik de Crosswagon aangeschaft. Met z'n 150 PK common rail dieselmotor, 320 nm koppel bij 2.000 toeren en permanente 4 wielaandrijving, een rijdersauto pur sang!
Deze auto nodigt echt uit tot een sportief rijgedrag. Dit komt door de permanente 4 wielaandrijving waarbij 3 differentiëlen de aandrijfkrachten constant over de 4 wielen verdelen, en de auto een rotsvaste wegligging geven die uitnodigt tot het snel nemen van bochten. Ook de 150 pk sterke common rail dieselmotor met 320 nm koppel bij 2.000 toeren, is een beer van een motor die goed bij het stoere karakter van deze auto past. Tevens is de motor erg stil voor een diesel.
Verder kan ik alleen maar zeggen dat het een erg betrouwbare auto is, en ik nog geen echte problemen het meegemaakt. Tot nu toe was het ergste een versleten radiator.
Wel heb ik in het begin last gehad van cuppende voorbanden, veroorzaakt door een verkeerde uitlijning van de voorwielen. Na deze opnieuw te hebben uitgelijnd nog niet helemaal opgelost, aangezien de voorbanden nog niet vervangen zijn. Even afwachten dus tot het volgende setje voorbanden..
Ook tijdens de lange winter 2009-2010 heeft deze allrounder laten blijken dat ze ook haar hand niet omdraaid voor een dik pak sneeuw. Dit door de permanente 4 wielaandrijving, die zorgt voor een zeer stabiel rijgedrag, ook in de sneeuw, en de auto bergen grip geeft onder alle omstandigheden.
Het enige nadeel dat ik kan bedenken is het wat hogere brandstofverbruik (gemiddeld 1 op 12,5 a 1 op 13) door het hogere gewicht (1.505 kilo rijklaar) en de permanente 4 wielaandrijving.
Verder niets dan lof over de Crosswagon.
Forza Alfa Romeo!
Still going strong
- 180.000 km
We zijn inmiddels al wer bijna 30.000 km verder, zonder noemenswaardige problemen.
Enkele kleinigheden die zijn voorgekomen zijn een kapotte oliedruksensor en 2 rubberen turboslangen die zijn vervangen en 2 nieuwenhandremkabels, dit alles over de afgelopen 2 jaar.
Daarnaast rijdt de Crosswagon met 4 nieuwe Pirelli Scorpion STR banden weer als nieuw, en mag ze voorlopig nog wel even een tijdje langer blijven!
Net ingereden!
- 206.000 km
Na 4 jaar en ruim 70.000 km in de Crosswagon kan ik nog steeds zeggen dat de auto me prima bevalt. Geen problemen van betekenis.
Grootste kostenpost was de nieuwe koppeling en vliegwiel. De oude was versleten bij 185.000 km. Tijdens de laatste APK een aantal maanden geleden moest er een nieuwe remklauw aan de achterkant worden gemonteerd. Verder niets.
Motorisch gaat de 150 PK sterke 16 kleppen diesel nog steeds als een trein. Olieverbruik is amper waarneembaar. Wat is de JTD 16v common rail diesel toch een heerlijke motor! Iedere dag zijn de ritjes woon-werk verkeer weer een feestje.
Weer een jaartje er tegenaan
- 217.500 km
Gisteren is de Crosswagon weer zonder enkele opmerking door de APK gerold. Tevens een kleine beurt gehad. De Crosswagon is een auto die door zijn fijne motor en overige rij eigenschappen nog lang niet verveeld.
Wat mij betreft gaat ze er weer een jaar tegenaan, en wie weet nog een paar jaartjes langer ook!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.