Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark 16V (1999)

autoreview

Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark 16V (1999)
Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark 16V (1999)Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark 16V (1999)Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark 16V (1999)Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark 16V (1999)Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark 16V (1999)Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark 16V (1999)Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark 16V (1999)Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark 16V (1999)Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark 16V (1999)

Signalement

Uitvoering156 2.0 T.Spark 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf152.000 km
KM-stand laatst162.149 km
Lezerswaardering: 92%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

AR 156 Verde Ammazonia

  • 157.000 km

In 2014 heb ik als gevolg van de mogelijkheid om met een 14% bijtelling V40 D4 te gaan rijden mijn vorige Alfa Romeo 156 2.0 TS uit '99 verkocht, deze ZD-FF-73 bestaat inmiddels niet meer.
Per ongeluk kwam ik in oktober 2020 eenzelfde Alfa, met dezelfde motor en dezelfde kleur tegen. Te koop op FB van een liefhebber die al aardig zijn best had gedaan om de auto te restaureren.

Hieronder een stuk uit de advertentietekst:

"Tot eind 2018 heeft deze auto 7 jaar droog en warm gestald gestaan met een praktisch nieuwe en fijn aangepaste motor.
De bodem en dorpels zijn vrij van roest en de lak is in prima staat voor zijn leeftijd, er zijn zeker wel wat krasjes en plekjes te vinden. Maar daar is het ook een inmiddels 20 jaar oude auto voor.
De auto is voorzien van een net GTA interieur in zwart met creme, incl. de bijbehorende donkere hemel, stijlen en hoedenplank!
17” selespeed velgen in donker antraciet en GTA look koplampen en donkere zijknipperlichten. Auto is voorzien van een audioversterker in de kofferbak en bose speakers in de deuren (geen radio bij verkoop).
De motor is 8 jaar geleden, maar met een kilometerstand van circa 138.000 km, (dus nog geen 15.000 oud!) geheel gereviseerd en daarbij tevens goed gemodificeerd.
De krukas is genitreerd en voorzien van zwaardere (ACL) lagers en samen met het afgedraaide vliegwiel (-2kg) incl. koppelingshuis gebalanceerd.
De balansassen zijn verwijderd en de oliekanalen afgedopt, waardoor je meer olievolume op vitale delen krijgt.
Na de revisie heeft de motor dus nog geen 15.000km gereden. Erg fijn lopende en vlotte motor!"

Ik kon deze kans niet laten lopen en heb de Alfa aangeschaft vanuit melancholische overwegingen.
Inmiddels ben ik vanaf december 2020 in het bezit van deze wagen en is het moment gekomen om na 4500 gereden kilometers iets van de afgelopen periode te delen.

(157000 KM)
De auto is behoorlijk verlaagd, dit zorgt voor een wat minder comfort, het GTA meubilair omarmt je en geeft goed door wat er onder de auto gebeurd. De Alfa is super strak op klaverbladen, dat is echt het terrein waarop zij zich thuis voelt. Dan is er comfort, stabiliteit en souplesse. Rijden is een heerlijke beleving, zolang er maar geen drempels zijn.

Opties: Xenon, Verlaagd onderstel, sideskirts, 17 Inch LM, GTA interieur. Alles origineel en in goede staat.

Dan de kosten: Op dit moment schat ik in dat er 'zo'n beetje een euro per gereden km in is gegaan. Daarbij zijn een wiellager, de aanschaf van winterbanden, een nieuwe distributie-set, waterpomp, een polijst en poetsbeurt met glasverzegeling en een nieuwe voorruit meegenomen.
Volgens de garagehouder, zeer bekend in Alfa kringen is deze Alfa in een bijna nieuwstaat en is er nu het komende jaar weinig te verwachten. We gaan het ervaren echter, dit is een hobby auto en daardoor zal er geld in blijven gaan.
Blijkens de taxatie is zij het waard.

Olieverbruik, bij de APK van februari 2020 is het motorblok door de monteur met 0W60 olie gevuld. Bij de nieuwe APK bleek het peil nog op max te staan. Vervolgens onderzocht of de olie vuil was, deze was nog brandschoon en mag dus nog een jaartje mee. Reden voor de keuze motorolie is dat het blok aangepast is waardoor hogere toerentallen mogelijk zijn. Deze olie is daar geschikt voor.

Verbruik als gevolg van het meestentijds rijden van iets langere stukken ligt nu rond de 1:12 wat ik me overigens niet van vroeger kan herinneren als realiseerbaar.

Werken aan de Alfa

  • 157.800 km

De afgelopen periode een paar keer naar het werk geweest met de Alfa. Ze staat nu op winterbanden en we kijken goed of het weer die dag droog blijft., zoniet dan pak ik de Volvo. Het is en blijft genieten om via een klaverblad de snelweg op te rijden.

Na de afgelopen APK Keuring 12 januari waarbij de distributieriem en waterpomp zijn vervangen is onze bella de afgelopen week en 500 km verder weer even bij Arnold Hus in Winkel geweest.

De afgelopen maanden heb ik namelijk wat materialen verzameld die enerzijds een upgrade en anderzijds de auto weer meer in originele staat brengen.
In de Alfa is een GTA interieur aangebracht met bijpassend dashboard. In mijn oude 156 zat een houten middenconsole. Ik vind deze veel beter passen bij de sfeer en kleur van de auto. Deze dus aangeschaft.
Originele AR 156 RVS dorpellijsten gevonden via FB.
Via een collega aan een veerpootbrug gekomen en ook een nettere kofferbakafwerking gevonden.

Alles met elkaar voldoende reden om weer even naar Winkel te gaan en de spullen in de auto te monteren.
Afgelopen dinsdag dan ook naar Winkel gereden waar Arnold de materialen heeft gemonteerd(Zie foto's)
Ook de linker koplamp gaf minder licht. Er zat een stekkertje los. Zodat de vooronderstelling dat elektronica en Alfa's slecht samengaan in ieder geval weer klopt.

Bij een volgende update zullen de zomervelgen die momenteel gerestaureerd worden, gemonteerd worden. Medio maart is de prognose daarvoor.

Zomerbanden en koplampen

  • 158.980 km

Gisteren is door Arnold Hus de Alfa opgehaald om op een paar onderdelen bijgewerkt te worden.
Allereerst waren de zomervelgen met banden in de afgelopen weken gespoten en in de matte blanke lak gezet. De velgen zijn nu weer helemaal nieuw.
Daarnaast was de linker GTA look koplamp met Xenon voor de 2e keer stukgegaan. Na overleg met Arnold gekozen voor imitatierookglaskoplampen met LED verlichting, zowel dim als grootlicht. Resultaat is verbluffend mooi en met een lichtopbrengst die ik nog niet eerder van de Bella heb gezien.
In de garage viel het me op dat er een kleine koelvloeistof lekkage aan de hand was, dit bleek aan de thermostaat te liggen, deze is ook vervangen. EN last but not least. Als gevolg van prestatieverbetering was in het verleden een V6 aanzuigbuis in de plaats van het standaard luchtfilter aangebracht.
Dit ook laten terugdraaien zodat de auto nu niet meer zoveel herrie maakt zodra het gaspedaal wordt ingetrapt.
Kortom, de Bella is bijna klaar om als nieuw te worden geclassificeerd.
Ik wil de bestuurdersstoel nog een keer aanpakken, het is een GTA interieur en helaas is als gevolg van instappen het leer een beetje versleten. In het aanpakken hiervan ga ik me de komende tijd verdiepen.

Still going strong

  • 162.149 km

Na een half jaar is het tijd om even de afgelopen periode te reviewen. De bella zal de komende periode veel binnen blijven staan aangezien ik haar graag in goede staat wil houden.
Van de week de auto meegenomen naar kantoor en van het weekend weer gewassen en gepoetst.
In december zal zij weer getaxeerd worden voor de verzekering en ik ben nieuwsgierig of het onderhoud en de aanpassingen die zijn gedaan om haar in originele staat terug te brengen ook nog tot aanpassingen leiden. Verder zal in februari 2023 de apk-keuring plaatsvinden. Dan zullen er ook weer wat verdere verbeteringen worden toegepast. Tot dusverre komt ze daar gemakkelijk doorheen.
In de afgelopen periode zijn 3000 km afgelegd zonder dat er zaken zijn opgevallen. De ledverlichting zowel groot als dimlicht is heerlijk als je weet wat de originele opbrengst was met de xenonkoplampen. Ze halen het net niet bij de Volvo maar komen in de buurt.
In de afgelopen periode het benzineverbruik in de gaten gehouden. Ik tank alleen Superplus 98(E5) en het lukt nu om zuiniger dan 1:13 te rijden. Het is daarvoor wel noodzakelijk om langere stukken te rijden. Dat is echter heerlijk om te doen.
Airco werkt, kachel doet het, alle lampjes werken nog kortom we blijven genieten.

Inmiddels zijn in de garage Eibach veren opgeslagen. Nu nog op zoek naar een setje Bilstein B6 schokbrekers en tijdens de apk is dat de volgende aanpassing waarbij ze iets minder dicht op het asfalt komt te liggen, ik verwacht dat dit het comfort ten goede gaat komen.

Een leuke wetenswaardigheid is verder nog dat afgelopen zomer de auto is gebruikt als trouwauto.

3,3
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    3
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens