Alfa Romeo 156 Sportwagon GTA 3.2 V6 24V (2002)

Alfa Romeo 156 Sportwagon GTA 3.2 V6 24V (2002)

Uitvoering156 Sportwagon GTA 3.2 V6 24V
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2020

De eerste zescilinder

Afgelopen jaar liet ik het al een paar keer door mijn hoofd gaan: een wagen met een zescilinder. Die superieure souplesse, de krachtige koppelkarakteristiek en bovenal, mits goed gekozen, het geweldige geluid deed mij in gedachten al afscheid nemen van de hoogtoerige, betrouwbare Honda K20 op de oprit.

Maar dan is de volgende vraag: 'welke auto gaat de sportieve Civic Type R vervangen?' Een exemplaar uit de Duitse drie zou het voor mij niet worden. Geen BMW, geen R32. Te bekend, te standaard. Ik zocht iets onbekends, iets unieks, iets onderscheidends. Op de vertrouwde Aziatische markt was er geen overtuigende opvolger. De Engelse inbreng was ook vrij teleurstellend.

De zoektocht was even gestaakt, tot op de dag dat ik een blik wierp op een voor mij vergeten hoek, een selectie auto's die menigéén graag overslaat, om bekende redenen: Italiaanse bolides. Zo kreeg ik de Busso V6 in het vizier, met name de laatste iteratie, de 3.2 liter, geleverd in de 147, de 156, de GT en (dank voor de tip, WIZZYPKR) ook in de 166. En toen zag ik 'm, de 156 GTA station. Onbekend: check. Uniek: check. Onderscheidend: check. Dit moest 'm worden.

Na lang zoeken kwam een exemplaar in beeld die perfect aansloot op wat ik wilde. Een sprekende kleur en interieur met bruine accenten. Ik heb meteen gebeld om langs te komen. Een uur nadat de advertentie op internet was gezet stond ik bij de dealer. Daar leek alles in orde en heb ik de stap in het onbekende gewaagd. Ik ben Alfa Romeo gaan rijden.

Indrukken

Daar staat ie dan, de langgerekte Italiaan, met z'n prachtige lijnen, ontspringend vanuit de kenmerkende driehoekige grill en vloeiend over de motorkap door naar achteren. De verlaagde koets met uitgebouwde wielkasten springen meteen in het oog. Wat het meeste opvalt is de kleur, parelmoer wit. Hoewel niet origineel (Alfa Romeo heeft deze kleur niet eens geleverd op de 156) staat het hem erg goed, zeker in combinatie met het zwarte dak, de zwarte wielen en de remklauwen.

Voordat je de auto instapt, grijp je de prachtig vormgegeven deurhendel vast. In plaats van te trekken, druk je op de knop die in de hendel verwerkt zit. Vanuit de geopende deur springen je de bruine accenten meteen in het oog. Je neemt plaats in de kuipstoelen, duidelijk gemaakt voor een slank Italiaans postuur. Twee klokken prijken achter het lederen stuurwiel. Links de kilometerteller en rechts de wijzer voor de 'Giri', de toeren. De rest van het interieur ziet er, zeker voor zijn 20 jaar oude leeftijd, erg goed uit.

Maar je bent natuurlijk niet gaan zitten om enkel het interieur te bewonderen. Het is hoog tijd om te rijden. Nieuwsgierig naar de eerste indruk die de motor gaat geven, draai je de sleutel om. Meteen wordt je aangenaam verrast. Een diep gegrom klinkt er vanonder de motorkap. Zes cilinders komen op gang. Met een slagvolume van 3.2 liter is het zeker geen kleintje te noemen. De 254 Italiaanse raspaarden worden opgetuigd en staan klaar om je van dienst te zijn.

Die ga je ook zeker aan het werk zetten. Je geniet van het geluid bij het wegrijden. Uit het vooronder komt een lage diepe brom. Na even warm gereden te hebben druk je het gas in. De atmosferische zespitter pakt meteen op. Je hoort de inlaat suizen. Het geluid wordt intenser, metaalachtiger. De wijzer gaat de 4000 omwentelingen voorbij. Je voelt duidelijk de koppelpiek, maar het is nog niet voorbij. Jankend stevent de motor op de 7000 toeren per minuut af. Hoog tijd om in het volgende verzet te gaan. De zesbak voelt strak aan, hij laat precies weten waar je zijn moet.

Een scherpe bocht. Je remt wat af, wat geen enkel probleem is voor de Brembo's. Je bepaald je lijn en stuurt hem door de scherpte in het stuurwiel direct in. Naadloos volg je de lijnen op het wegdek. Ondanks de voorwielaandrijving voel je de achterkant meebewegen. Dan, na de bocht druk je het gaspedaal weer tegen de vloer en begint het orkestrale geluidspalet weer van voor af aan. Wat een machine!

Maar nu even serieus

3000 km later... 'Subliem... als het werkt'

Hoe bevalt dat nu, zo'n zescilinder van Italiaanse slag? Om te beginnen bij de beleving. Die is geweldig. De wegligging is subliem. Hij laat zich, ondanks z'n 1450 kg, erg goed besturen. En dan het geluid van de Busso V6, dat gaat nooit vervelen. Ik betrap mezelf erop dat ik veel met open ramen rijdt en zelden muziek opzet.

Maar dan is er ook nog een andere kant, en dat is die van het onderhoud. De vooroordelen die rond de betrouwbaarheid van Alfa Romeo's zweven, heeft deze auto waargemaakt. Problemen met lekkende koelslangen en een geknapte koppakking. Het heeft me niet meegezeten. Deels was dit te danken aan half uitgevoerd onderhoud door de vorige eigenaar, die blijkbaar geen geld uit wilde geven aan nieuwe afdichtingsrubbers en erg scheutig was met kit. Daarnaast is de Alfa ook de jongste niet meer. Dit jaar blaast hij 19 kaarsen omver. Ouderdom komt met gebreken, zoals onlangs wat laswerk aan de wielkasten.

Al met al heb ik dit onderhoud er graag voorover. Als alles werkt, is het echt een machtig apparaat! Nu hoop ik dat het voorlopig hierbij blijft en dat de 156 zich goed blijft gedragen.

De brandstofkosten zijn zoals verwacht. Het gemiddelde van 8 km/l die ik op fora heb gezien, komt aardig overeen met de praktijk. Echter, de benzineprijs is op het moment behoorlijk aan het stijgen, en zeker voor de Euro 98 wordt het best kostbaar.

De kosten per kilometer zijn op dit moment:
- Brandstofkosten: 0,25 €/km
- Onderhoudstkosten: 2,25 €/km

Ik verwacht dat dat de onderhoudskosten wat lager gaan worden, nu de basis van de auto aan is gepakt. Ik houd jullie op de hoogte.

3,0