Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Alfa Romeo
  • 33 SportWagon

Alfa Romeo 33 SportWagon 1.4 i.e. (1992)

autoreview

24
Alfa Romeo 33 SportWagon 1.4 i.e. (1992)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering33 SportWagon 1.4 i.e.
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf135.000 km
KM-stand laatst178.000 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 175.000 km
  • 26 januari 2007

Sinds een bijna een jaar rij ik in een koelkastwitte Alfa 33 Sportwagon 1.4 IE. Het is het aloude verhaal: voor een prikkie gekocht langs de kant van de straat en maar zien wat er van wordt. De distributieriem en waterpomp waren net vervangen, de bandjes nog wel goed en de kilometerstand acceptabel. Hij heeft een tectylbehandeling gehad, al zit op de naden en in de kofferbak wel wat roest. Wel zijn er wat butsen en deukjes en wat kleine dingetjes kloppen niet, maar wat wil je? Over het algemeen zag het er verzorgd uit en de verkoper was betrouwbaar. Vervolgens 800 euro afgetikt, een kruisje geslagen en weggereden.
Eigenlijk dacht ik dat de 33 niks voor mij zou zijn omdat ik horrorverhalen heb gehoord over de ruimte en de stoelen. Niets van waar. Met mijn twee meter past de auto me als een oude jas. Net ruim genoeg. De stoelen zijn wel wat aan de kleine kant, maar je hebt er niet veel last van. Achterin staat een kinderzitje en de Kleine Mevrouw en bijrijder op de passagiersstoel kunnen lekker zitten zonder klem te raken. Dat is in andere auto's wel eens anders!
Wat doe je als je net voor 800 euro een oude Alfa Romeo hebt gekocht? Juist: op vakantie gaan van het geld dat je hebt bespaard. De 1.500 kilometers die volgenden waren super. De kampeeruitrusting en bagage voor twee personen, past precies in de kofferbak. De roffel van het boxertje is een genot, de 33 stuurt lekker scherp en zonder bekrachtiging is het nog een auto voor echte kerels ook. Bij gas los, ploft het uitlaatje sympathiek; echoot leuk als je langs een bergwand of door een klein dorpje rijdt. Bij een snelwegrit met een gemiddelde 140 à 150 km/u op de klok, verbruikt hij 1:13,5. Bij het normale dagelijkse stadsverkeer, stijgt dat tot 1:10.
Nadelen tijdens het rijden zijn dat de auto flink stuitert, dat noemen ze sportief maar het is wel even wennen. Bij het nemen van putdeksels en grote hobbels in de weg, zit ik zowat met mijn hoofd tegen het dak. 't Zal wel met het comfort van mijn vorige auto te maken hebben. Ook staan de pedalen in de Alfa ontzettend dicht bij elkaar. Het is gemakkelijk om de rem en koppeling samen in te trappen. Smalle schoenen aantrekken, dus. Ook moet de motor serieus warm gereden worden. Als het blok koud is, gaat hij niet boven de 3.000 toeren. Het duurt een minuutje of zeven voordat de temperatuurmeter genoeg is geklommen om meer toeren te maken.
Waarom je 33’s altijd zo overdreven ziet rijden? Wel: het autootje zet aan tot scheuren. Hij stuurt ontzettend direct; veel modern spul hou je in bochten gemakkelijk bij. Ik heb mijn auto nog nooit uit zijn spoor gekregen. Het is leuk de motor even op toeren te jagen, voor de trekkracht en het geluid. Dus nog gauw even een paar uitvoegers voorbijsprinten voordat je jezelf op hun strook perst. Alles aan de auto is laag: het zwaartepunt van de motor, de plaats van het stuur en de zitpositie. De 33 heeft zo'n beetje de zelfde bodem als de Alfasud! Dit gebakje biedt de meeste rijplezier per euro.
Het allerleukste detail is zonder meer het klokje. Dat zit verwerkt in het dak van het interieur: het is niet afleesbaar als het donker is, maar ook niet als de zon schijnt. Je zult nooit weten hoe laat het is. Het zorgt er wel voor dat het dashboard mooi ‘schoon’ blijft en niet meer herbergt dat de hoogstnoodzakelijke dingen. Vorm gaat hier dus boven functie.
Erg de moeite waard dus, zo'n 33. Sla je slag nu het nog kan, want ze verdwijnen in rap tempo. Ik heb gekozen voor een Sportwagon omdat die minder snel schijnen te roesten. De stationwagen werd gebouwd bij Pininfarina in plaats van in de fabriek in Zuid-Italië waar de hatchback vandaan komt. Een 1,4-tje voldoet, maar is geen scheurijzer - 150 km/u kruisen op de snelweg is echter geen probleem en 180 km/u op de teller haalt hij gemakkelijk. Ook met accelereren kom je er nooit iets mee te kort, maar snel is anders.
Inmiddels heb ik een setje Ronal-wielen aangeschaft voor mijn 33. Telefoonschijven heten die onder liefhebbers. Staan stoer toch? Inmiddels heb ik er ook naafkapjes bij gevonden. Die zijn inmiddels bijzonder zeldzaam en waren bijna net zo duur als de wielen. Ik heb de kapjes vast gezet met wat duct tape in de hoop dat ze tot in lengte van jaren blijven zitten.
Wanneer ik net iets boven de maximumsnelheid over de linkerbaan voortroffel, weet ik zeker dat van alle mensen die ik zie rijden, ik degene ben die het lekkerste zit te sturen. Daar heb je helemaal geen dure auto voor nodig!

Update:
Auto onlangs verkocht aan iemand die (tijdelijk?) is bekeerd tot het Alfisme. De Sportwagon moest weg wegens behoefte aan een auto met stuurbekrachtiging. Die heb ik inmiddels gekocht en ik ben er de laaste weken behoorlijk op leeggelopen. Wat het is en hoe het is gegaan? Eerst wat kilometers maken - dan volgt het verhaal. Stay tuned!

Update 2:
De mogelijkheid gegrepen om deze auto weer terug te kopen en die met beide handen aangegrepen! Ik rij er voorlopig lekker mee door, daarna mag hij zich opmaken voor een rustige oude dag.

Update 3:
De Sportwagon staat in een stalling en wordt voortaan alleen nog op zon- en feestdagen bereden. Als dagelijkse auto is hij vervangen door een verstandige familie-stationwagen, waarover later meer. Nu op onderdelenjacht en proberen om 'm weer perfect te krijgen. Wie weet er nog een 33-specialst en/of onderdelenmagazijn?

PROBLEMEN

  • 26 januari 2007

Problemen:

Jazeker

- Het motortje van de achterruitwisser is dood
- Gefikst door de garage.

- Het tapijt bij het koppelingspedaal is kapotgetrapt doordat de pedalen dicht bij elkaar staan
- Vastgezet met plakband.

- In de bagageruimte zit een lekkage. Dat komt waarschijnlijk door de trekhaak. De bevestigingspunten daarvan zijn in de kuip van het reservewiel aan het roesten. Waarom monteren mensen toch zo’n ding aan hun auto?

- Sleutel past niet op het rechter portier.

- De versnellingsbak is wel eens nukkig en zaagt weleens. Van IV naar II schakelen, gaat niet zonder tandenpoetsen.
- De versnellingsbakolie is gewisseld. Nu gaat het beter.

- Bij een snelgenomen lange bocht komt bij de achterkant een verontrustend gekreun vandaan. - Was inderdaad een rubbertje bij de ophanging van de uitlaat. Dankjewel Friso! (Zie je wel dat –ie betrouwbaar is?)

- De linker teller deed na een paar maanden niets meer. De snelheidsmeter, kilometer- en dagteller stonden stil.
- Pas bij de derde garage kwam de oplossing. Het ging om een sensor in de versnellingsbak die of een of andere manier het klokkenpaneel had vernield. Sensor vervangen en het klokkenpaneel laten repareren. Wat dit allemaal heeft gekost, zeg ik niet. Want het moet een positief verhaal blijven. Niemand heeft overigens ooit gezegd dat Alfa-rijden goedkoop is.

- Bij hoge snelheden in de regen, komen de wissers los van de voorruit en zie je niks meer.
- Garage heeft er nieuwe wissers opgezet waarop met sierlijke letters ‘Alfa Romeo’ staat. Ik bewonder ze graag naar als ik voor het verkeerslicht sta, maar het probleem is er nog steeds.

- Heel vervelend en niet gezien bij aankoop: er zit een deuk in het dak. Wat kan ik daar aan doen?

- De binnenverlichting en de zoemer voor de vergeten verlichting werkten niet. Ook contactspray mocht niet baten. Na een tijdje begon het spontaan weer te werken. Nota bene op mijn verjaardag! Zouden Alfa’s werkelijk een ziel hebben?

- Ik heb al tot twee keer tot bloedens toe mijn hoofd gestoten aan de punt van de achterklep. Maar dat ligt meer aan mezelf denk ik...




Bij de apk zijn er een boel rubbertjes en schroefjes gewisseld en aangedraaid. Zo hing de benzinepomp los! Heeft alweer een kluit geld gekost, maar daar had ik rekening mee gehouden. Daarna volgde nog een grote beurt. Hoe lekker mijn Alfaatje nu snort? Tsja, dat weet ik alleen. ’t Is misschien wel de best rijdende in Nederland. Nu wil ik de garage voorlopig even niet meer zien.

Het probleem met de tellers is opgelost door Garage Grand Prix in Amsterdam. Zij doen nu ook het onderhoud. Voor Alfisten in de buurt van Amsterdam is dit een aanrader! Maar niet allemaal tegelijk, anders moet ik nog langer wachten voordat ik aan de beurt ben…

Een echt nadeel van de Alfa 33 in het algemeen is dat hij beroerd remt. Je moet echt flink trappen voordat de remmen thuis geven. Je komt deze klacht vaak tegen als je over dit type auto leest. Ik zit niet te wachten op de dag dat ik eens echt een noodstop moet maken. De remolie is ververst en de techniek is verder goed, dus daar ligt het niet aan. Het is wel mogelijk om ook achter schijfremmen te monteren zoals de 16V-versie dat had. Misschien is dat wel interessant. Mocht je een 33 overwegen, bedenk dan wel dat je met slechte remmen moet leren omgaan.

Nog een algemeen probleem: de versnellingsbak is niet bepaald een genot. Ondanks dat de olie is ververst, haakt hij vaak en voelt elastiekig. Je kunt nooit gedachtenloos overschakelen. Als je vanuit de vrije stand naar de eerste versnelling gaat, moet je eerst even via de tweede schakelen.

Ouwe dag

  • 178.000 km
  • 16 april 2011

Hoe zou het zijn met dat grappige witte Alfaatje? Menigeen die deze review eerder heeft gelezen, vraagt het zich natuurlijk regelmatig af. Welnu: hij bestaat nog en geniet van een rustige oude dag. 's Winters vind je hem in een oude plantenkas onder de rook van Amsterdam, waar hij slaapt naast een Ferrari F355. Als het weer beter wordt, dartelt hij buiten en maakt hij rustig zijn kilometers.
Vorig jaar is er een nieuwe distributieriem in gegaan en heb ik mezelf getrakteerd op twee nieuwe Pirelli's op de vooras. Dan wil je niet weten wat er gebeurt: deze auto plakt aan het asfalt als geen ander.
Binnen stallen of niet: de aftakeling heeft zich nu wel ingezet hoor. Mind you: volgend jaar wordt deze 33 al twintig! Linksvoor ben ik bijvoorbeeld een deel van de zwarte zijskirt kwijtgeraakt. Het voorspatbord is na het jaren pakken van pekel en andere rotzooi zo roestig geworden, dan de ophangpunten voor de skirt zijn verdwenen en toen op de A4 bij 160 km/u windkracht 5 er vat op kreeg, zag ik 'm in mijn achteruitkijkspiegel in de middenberm stuiteren. Bummer! Inmiddels heb ik een nieuwe skirt en een minder roestig spatbord gescoord. Nu dus wachten op een rustig weekeinde met mooi weer om dat er eens rustig op te sleutelen.
Het Hogere Plan met deze auto is om 'm ooit eens helemaal te laten opknappen. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om 'm op de sloop te rijden om hem voor een habbekrats te verkopen. Daarvoor hebben we te veel meegemaakt. Op een dag gaan alle deukjes er uit, wordt de roest weggewerkt en het interieur netjes gemaakt. Ik ben een man met en hypotheek, kinderen en een doodnormale baan – dus het sparen voor het opknappen gaat niet zo hard als ik zou willen. Maar ik heb geen haast.
Ik heb eens bij mijn Alfa-garage geïnformeerd over hoe lang de techniek van de auto nog meegaat. Ze zeggen daar dat het boxertje het eeuwige leven heeft als je er voorzichtig mee omgaat en goed op zijn vloeistoffen let. Daar is dus geen paniek: ik heb zelfs nog nooit een druppel olie bijgevuld en weet wat warm rijden is.
Ik heb het idee dat het Alfa 33-bestand in Nederland akelig snel aan het uitdunnen is. Het lijkt wel of het aanbod op de advertentiesites bijna is opgedroogd. De auto's die te koop staan, zien er vermoeid uit. Zouden ze aan het uitsterven zijn, of zullen er meer mensen zijn die er eentje bewaren voor later, zoals ik?

3,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Alfa Romeo 33? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Alfa Romeo 33
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Alfa Romeo 33 specificaties
  • Alfa Romeo 33 occasions
  • Alfa Romeo 33 video's
Advies en informatie
  • Alfa Romeo 33 tests
  • Alfa Romeo 33 gebruikersreviews
  • Alfa Romeo 33 index
PREMIUM
Alfa Romeo 166 vs. Lancia Thesis - Occasion dubbeltest

Alfa Romeo 166 vs. Lancia Thesis - Occasion dubbeltest

Het lijkt soms wel alsof niet alleen de leeftijdsgrens van vijftien jaar als voorwaarde geldt...

Lees meer
 

Alfa Romeo 33 reviews

  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 33 SportWagon 1.4 i.e. (1992)

    Alfa Romeo 33 SportWagon 1.4 i.e. (1992)

    24
    • 26 januari 2007
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 33 SportWagon 1.5 i.e. (1991)

    Alfa Romeo 33 SportWagon 1.5 i.e. (1991)

    • 11 juli 2004
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 33 SportWagon 1.5 i.e. (1991)

    Alfa Romeo 33 SportWagon 1.5 i.e. (1991)

    • 30 maart 2002
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 33 1.5 QV (1986)

    Alfa Romeo 33 1.5 QV (1986)

    15
    • 20 maart 2020
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 33 1.4 i.e. L (1992)

    Alfa Romeo 33 1.4 i.e. L (1992)

    6
    • 13 april 2015
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 33 1.5 QV (1985)

    Alfa Romeo 33 1.5 QV (1985)

    16
    • 20 oktober 2011
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 33 1.7 i.e. (1994)

    Alfa Romeo 33 1.7 i.e. (1994)

    3
    • 2 september 2008
meer reviews
Test: Alfa Romeo Tonale

Test: Alfa Romeo Tonale

100

Met de Tonale introduceert Alfa Romeo het eerste volledig nieuwe model in jaren. Het merk speelt...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Alfa Romeo 33 (1993) - Liefhebber Gezocht

    Alfa Romeo 33 (1993) - Liefhebber Gezocht

    48
    • 20 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 33 1.5 QV (1986)

    Alfa Romeo 33 1.5 QV (1986)

    15
    • 20 maart 2020
  • Nieuws
    Facelift Friday: Alfa Romeo 33

    Facelift Friday: Alfa Romeo 33

    90
    • 9 december 2016
  • Nieuws
    In het wild: Alfa Romeo 33

    In het wild: Alfa Romeo 33

    66
    • 4 juni 2016
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 33 1.4 i.e. L (1992)

    Alfa Romeo 33 1.4 i.e. L (1992)

    6
    • 13 april 2015
  • Op de rollenbank - Alfa Romeo 33

    Op de rollenbank - Alfa Romeo 33

    69
    • 5 februari 2015
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 33 1.5 QV (1985)

    Alfa Romeo 33 1.5 QV (1985)

    16
    • 20 oktober 2011
Merk
Merk
  • Nieuws
    Emilia GT Veloce: Giulia GT Coupé-restomod met 540 pk

    Emilia GT Veloce: Giulia GT Coupé-restomod...

    46
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo 75 3.0 V6 QV - Liefhebber gezocht

    Alfa Romeo 75 3.0 V6 QV - Liefhebber gezocht

    80
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo Brennero - Vooruitblik op kleine SUV onder Tonale

    Alfa Romeo Brennero - Vooruitblik op kleine...

    123
    • 12 juni 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo Tonale - Back to Basics

    Alfa Romeo Tonale - Back to Basics

    132
    • 4 juni 2022
  • Achtergrond
    De Alfa Romeo GTV6 had in Zuid-Afrika een 3,0-liter in plaats van een 2.5

    De Alfa Romeo GTV6 had in Zuid-Afrika een...

    29
    • 29 mei 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo Tonale: vanaf €42.000

    Alfa Romeo Tonale: vanaf €42.000

    184
    • 27 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.0 JTDm 136 TI (2011)

    Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.0 JTDm 136...

    27
    • 19 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden