Alfa Romeo 33 1.5 QV (1985)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 33 1.5 QV |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1985 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 140.192 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Alfa Romeo 33 1.5 QV Meranon
De 33, genaamd Meranon, is nu weer enige weken in mijn bezit en de auto bevalt echt méér dan goed. Eigenlijk was ik op zoek naar een 33 type 3 om als daily driver te gebruiken. Toen ik dit exemplaar echter te koop zag staan was ik eigenlijk al gelijk verkocht. Met slechts 4 exemplaren in Nederland wist ik ook dat dit een kans was die niet heel snel weer langs zou komen. Daarnaast is deze bella ook nog eens uitgevoerd in de door mij gewenste kleur, alfa Rosso. Alvorens ik de auto kon kopen moest ik thuis al mijn overtuigingskracht bijzetten aangezien er wel wat weerstand was tegen de aanschaf van zo'n oude, roest gevoelige Alfa die ik dan ook nog eens niet dagelijks zou gebruiken. Ik heb uiteindelijk mijn zin dus gekregen. De 33 is misschien niet zo een gewilde klassieker zoals enkele andere modellen van Alfa Romeo, de 33 bezit wèl enkele leuke eigenwijze eigenschappen die de auto onderscheidend maken, dit type 1 al helemaal. Ik noem de boxermotor met dubbele carbarateur, het contactslot dat links aan het stuurkolom zit, De klokken die aan het stuurkolom vast zitten zodat ze mee bewegen als je het stuur versteld, het kaartleeslampje in de deur dat je met een haspel op kan winden, de voltmeter en oliedruk meter onderaan het middenconsole en de naam 'Alfa Romeo'gedrukt in de buitenspiegels om maar wat voorbeelden te noemen. Het rijden is in deze Alfa uiteraard een genot. De auto ligt als een kart op de weg, lekker stevig, door het geringe gewicht gaat ze goed de hoek om en qua comfort valt het ook zeker niet tegen. De auto is misschien niet snel maar absoluut lekker vlot. Overigens kan het verbruik van de auto dat ook zijn. Al met al zorgt Meranon, een afgeleide van 'rood' en 'dame' er voor dat ik met een glimlach achter het stuur zit. Dat ze in de herfst en winter niet gebruikt kan worden, de kosten per kilometer van een dergelijke youngtimer hoger liggen als een moderne doorsnee auto en de prestaties op papier gelijk staan aan een gemiddelde auto van deze tijd maken het er niet minder om. Deze auto geeft daar iets voor terug dat véél belangrijker is.. Beleving!
Bougies vervangen, kleppen gesteld en de tankbanden zijn ook door nieuwe vervangen. dit allemaal recent na aanschaf. Bougies omdat er verkeerde inzaten, kleppen stellen, tsja, dat hoort er nu eenmaal bij zo af en toe en de tankbanden waren niet al te best meer.
Volgende maand gaat het hele blok uit elkaar. Blokje wordt gereviseerd. Als het een beetje meevalt wil ik ook elk mogelijk plekje dat er zit aanpakken. Zit nog te twijfelen om de gehele auto over te laten spuiten. De auto is absoluut een plaatje maar ik ben nogal een perfectionist en wil de auto eigenlijk in nieuwstaat hebben. élk krasje is er dus één teveel. M'n garagist verklaard me echter voor gek...
Het heeft even geduurd (ruim 5 maanden) het heeft wat gekost (dik €2500,-) maar het blok is nu helemaal gereviseerd. Wat loopt dat blokje nu lekker rustig en bij stationair toerental wel zó rustig en stil dat ik telkens denk dat ze is stil gevallen. Trap het pedaal echter in en het roffelt, ploft en pruttelt dat het een lieve lust is. We zijn erachter gekomen dat de auto héél lang heeft stil gestaan. Beste zou zijn om met de 33 een ritje door de Ardennen te maken. Wat een prachtig excuus om komend jaar de Alfa mee te nemen. Wat zit ik overigens hier mijn tijd te verdoen met typen? Het is droog en zonnig buiten.. Ik ga een stukje rijden!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.