Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Alfa Romeo
  • 33

Alfa Romeo 33 1.7 i.e. (1994)

autoreview

3
Alfa Romeo 33 1.7 i.e. (1994)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering33 1.7 i.e.
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf147.000 km
KM-stand laatst156.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 156.000 km
  • 3 september 2008

Na een tijdje te hebben rondgesjeesd in een uitermate hippe 1,4 Sportwagon werd de roep om een auto met stuurbekrachtiging almaar luider. Uiteindelijk een nette, roestvrije 1,7 IE gevonden met een aangename kilometerstand en allemaal luxe dingen er op zoals een velours bekledingkje, centrale deurvergrendeling en stuurbekrachtiging. Zonder rare spoilers en discutabele wielen. Zo kom je ze weinig meer tegen. Ook het beruchte Alfa Control elektronica-gadget is aanwezig. Dus zet je schrap.

Als je een 33 koopt met bekrachtiging, moet je altijd het stuurhuis controleren op lekkage. Dat wist ik, dus daar heb ik goed opgelet door het te contoleren op lekkende olie. Niks te vinden, dus goedgekeurd. Toch bleek dat de ashoezen zich met olie hadden volgezogen. Ze stonden helemaal bol. Druppels waren niet te zien. Gereviseerd stuurhuis laten monteren. En ook meteen maar een nieuwe distributieriem en vier nieuwe banden genomen. Om te besparen zijn dat Dunlops geworden. Die houden de boel goed op de weg. Meteen maar even een nieuwe distributieriem laten plaatsen en natuurlijk een grote beurt. Verder was er nog een hele zwik dingen die moesten worden vervangen of gewijzigd.

Er was even een zuurstofapparaat nodig om me na het betalen van de garagerekening weer op de been te krijgen. Maar het resultaat mag er wezen: een beter onderhouden 33 dan deze, vind je niet meer. Achteraf bezien is het een behoorlijke miskoop geweest. Mocht je ooit eens terecht komen bij een zichzelf Alfa-specialist noemende Auto Firenze in Boskoop, wees dan op je hoede.

Ik geloof dat de 33 1,7 tien pk meer heeft dan de 1,4. Je merkt vooral dat de trekkracht groter is. Op hogere snelheden is de 1,7 stiller. Het is minder een toerenmotor dat de 1,4. Veel stiller en wat tammer, maar hij past minder bij het karakter van dit type auto! Ook de bekrachtigde besturing bevalt uiteindelijk helemaal niet. Die is veel te licht en het gevoel van de directe besturing is helemaal weg. Geen aanrader dus.

Ook vervelend is het ruisende geluid dat achter het dashboard vandaan komt. Alsof een stortbak zichzelf aan het vullen is gedurende de rit. Verder geeft de benzinepomp een zoemend geluid. Naarmate de tank leger is, wordt het erger.

Doordat deze 33, in tegenstelling tot mijn vorige niet is verlaagd, is hij flink wat comfortabeler. Door zijn lichte gewicht van nog geen duizend kilo, is het best een snelle auto. Ik heb tijdens de vakantie met volle bepakking de meter op 200 km/u gehad. In deze hatchback gaat net zo veel bagage als in de Sportwagon. Het enige nut van die stationwagen is dat je er mooi mee kunt wezen. Persoonlijk vind ik de hatchback met zijn lichtbalk aan de achterkant de mooiere auto. Is dat even mazzel!

Het lastige schakelen, de kleur die niet meer op te halen bleek en de stuurbekrachtiging die het rijplezier verpest, waren voldoende redenen om de auto vlug weer een schop te geven. Met veel vijven en zessen heb ik 'm verkocht aan iemand die er om een of andere reden een 16V-motor wilde inhangen.

PROBLEMEN

  • 156.000 km
  • 3 september 2008

Afgezien van het feit dat de auto na aankoop een halve restauratie moest ondergaan, zijn er nog de volgende problemen:

- De rode kleur is helemaal verschoten. Daar heb ik al flink op gepoetst. Maar zelfs een dikke laag groene Commandant het driestappen plan van Meguiars helpt niet. Nu staat Autoglym Paint Renovator op de nominatie.
- De versnellingsbak is niet zonder kraken van IV naar III te schakelen. Ook van II naar III zonder kraken, vergt een zachte hand. Bakolie ververst en zelfs de wonderolie van Wynn’s ging er bij. Nu is opnieuw de bakolie vervangen door een dikkere soort. Dat lijkt te helpen. Grappig detail: hoe kouder het is, hoe beter hij schakelt. Helemaal perfect is het nooit geworden.

- Het rechterraam ging niet meer netjes dicht omdat hij uit zijn geleiders liep. Is weer netjes gefikst.

Het Alfa Control-syteem laat lampjes branden als het ontdekt dat er iets aan boord niet naar behoren functioneert. Het staat bekend als bijzonder onbetrouwbaar. Bij mij heeft het eerste lampje al gebrand. Het hoorde bij het remsysteem. Waren de remmen kapot? Welnee. Alleen het draadje dat voor het aansturen van het Alfa Control naar het voorwiel loopt, zat niet goed vast. Gefopt dus! Een paar weken later gaf het perfect een kapot remlicht aan. Een melding van een te laag oliepeil is opgelost door even te morrelen aan het contactje op de peilstok.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    1
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Alfa Romeo 33? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Alfa Romeo 33
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Alfa Romeo 33 1.4 IE

    Alfa Romeo 33 1.4 IE

    • 1992
    • 148.533 km

    € 4.350

    Alfa Romeo 33 1.3 IE L |NAP|Keurig|

    Alfa Romeo 33 1.3 IE L |NAP|Keurig|

    • 1994
    • 138.292 km

    € 2.950

    Alfa Romeo 33 1.7 IE

    Alfa Romeo 33 1.7 IE

    • 1991
    • 170.000 km

    € 3.500

Meer Alfa Romeo 33 occasions

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Alfa Romeo 33 specificaties
  • Alfa Romeo 33 occasions
  • Alfa Romeo 33 video's
Advies en informatie
  • Alfa Romeo 33 tests
  • Alfa Romeo 33 gebruikersreviews
  • Alfa Romeo 33 index
PREMIUM
Alfa Romeo 166 vs. Lancia Thesis - Occasion dubbeltest

Alfa Romeo 166 vs. Lancia Thesis - Occasion dubbeltest

Het lijkt soms wel alsof niet alleen de leeftijdsgrens van vijftien jaar als voorwaarde geldt...

Lees meer
 

Alfa Romeo 33 reviews

  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 33 1.4 i.e. L (1992)

    Alfa Romeo 33 1.4 i.e. L (1992)

    6
    • 13 april 2015
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 33 1.7 i.e. (1994)

    Alfa Romeo 33 1.7 i.e. (1994)

    3
    • 2 september 2008
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 33 1.4 i.e. (1994)

    Alfa Romeo 33 1.4 i.e. (1994)

    2
    • 25 september 2007
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 33 1.4 i.e. L (1994)

    Alfa Romeo 33 1.4 i.e. L (1994)

    2
    • 23 januari 2007
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 33 1.3 V (1991)

    Alfa Romeo 33 1.3 V (1991)

    • 6 april 2006
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 33 1.7 i.e. 16V (1994)

    Alfa Romeo 33 1.7 i.e. 16V (1994)

    6
    • 2 april 2006
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 33 1.4 i.e. (1992)

    Alfa Romeo 33 1.4 i.e. (1992)

    3
    • 9 maart 2006
meer reviews
Op de rollenbank - Alfa Romeo 33

Op de rollenbank - Alfa Romeo 33

69

Deze week roffelt de boxermotor van een Alfa 33 op de rollenbank. Is er nog wat vermogen over...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Alfa Romeo 33 (1993) - Liefhebber Gezocht

    Alfa Romeo 33 (1993) - Liefhebber Gezocht

    48
    • 20 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 33 1.5 QV (1986)

    Alfa Romeo 33 1.5 QV (1986)

    15
    • 20 maart 2020
  • Nieuws
    Facelift Friday: Alfa Romeo 33

    Facelift Friday: Alfa Romeo 33

    90
    • 9 december 2016
  • Nieuws
    In het wild: Alfa Romeo 33

    In het wild: Alfa Romeo 33

    66
    • 4 juni 2016
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 33 1.4 i.e. L (1992)

    Alfa Romeo 33 1.4 i.e. L (1992)

    6
    • 13 april 2015
  • Op de rollenbank - Alfa Romeo 33

    Op de rollenbank - Alfa Romeo 33

    69
    • 5 februari 2015
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 33 1.5 QV (1985)

    Alfa Romeo 33 1.5 QV (1985)

    16
    • 20 oktober 2011
Merk
Merk
  • Nieuws
    Emilia GT Veloce: Giulia GT Coupé-restomod met 540 pk

    Emilia GT Veloce: Giulia GT Coupé-restomod...

    46
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo 75 3.0 V6 QV - Liefhebber gezocht

    Alfa Romeo 75 3.0 V6 QV - Liefhebber gezocht

    80
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo Brennero - Vooruitblik op kleine SUV onder Tonale

    Alfa Romeo Brennero - Vooruitblik op kleine...

    123
    • 12 juni 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo Tonale - Back to Basics

    Alfa Romeo Tonale - Back to Basics

    132
    • 4 juni 2022
  • Achtergrond
    De Alfa Romeo GTV6 had in Zuid-Afrika een 3,0-liter in plaats van een 2.5

    De Alfa Romeo GTV6 had in Zuid-Afrika een...

    29
    • 29 mei 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo Tonale: vanaf €42.000

    Alfa Romeo Tonale: vanaf €42.000

    184
    • 27 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.0 JTDm 136 TI (2011)

    Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.0 JTDm 136...

    27
    • 19 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden