Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V Distinctive (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 166 3.0 V6 24V Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 137.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Hoewel mijn 166 binnenkort ingeruild gaat worden voor een MiTo leek het me toch gepast om na ruim 2,5 jaar een review te schrijven als afscheid, deze 166 verdient het!
Om mijn andere Alfa te sparen in de winter en kou, maar om toch comfortabel alle zakelijke km’ers te kunnen rijden was de keus snel gemaakt voor een 166. Dit model geeft enorm veel waar voor z’n geld, tweedehands zijn ze behoorlijk goedkoop te krijgen, en ik wilde perse een automaat. De keuze viel al snel op deze zwarte (nero vulcano) 3.0 V6 met sportronic automaat. Het is een Distinctive uitvoering met crème leer, alle extra’s die je kunt bedenken, ingebouwde GSM en navigatie. Ik heb deze auto particulier gekocht in september 2008 met 137.000 op de teller en de km stand komt binnenkort op 187.000. Ik heb dus 50.000 km van deze auto mogen genieten.
Laat ik met het slechte nieuws beginnen nl. de benzine- en onderhoudskosten. Het benzineverbruik was gemiddeld 1 op 8.2 met redelijk veel stadsverkeer (50%). Volgens de Autoweek indicatie moet je rekenen op €600 per jaar voor onderhoud, maar ik zat daar met gemiddeld €2000 per jaar echt een stuk boven. Totaal was ik €5000 reparaties kwijt de afgelopen 2,5 jaar (10 cent per km):
138.000 twee nieuwe Pirelli P6 banden en nieuwe accu
139.000 kleine beurt met wiellager vervanging, remmen achter gangbaar gemaakt, koplampen vernieuwd en parkeersensoren ingebouwd. Koplampen vervangen was niet perse noodzakelijk maar de verlichting van de 166 is al matig, maar als de reflectoren verouderen is de lichtopbrengst echt slecht.
143.000 thermostaat vervangen; bekend kwaaltje van Alfa’s maar niet duur om te vervangen
155.000 distributieriem, multiriem en waterpomp vervangen.
Dat is de hele grote beurt die elke 100.000 km of vijf jaar moet gebeuren (of drie jaar als je heel voorzichtig bent en/of veel in de file staat).
164.000 grote beurt, aandrijfashoes en koplamp motor vervangen
173.000 voorveren vervangen (eentje gebroken beide vervangen), dynamo vervangen (gereviseerd). Gebroken veer is ook typisch voor deze auto, de neus is zwaar door het V6 blok en de veren vrij soepel.
181.000 twee ashoezen, portierslot bestuurdersdeur, remblokken achter vervangen.
Maar verder was het olieverbruik nihil en heb ik geen elektronische problemen gehad. Met dat laatste moet je een beetje geluk hebben, maar als alles goed werkt als je de 166 koopt is de kans niet veel groter dat er iets vreemds kapot gaat dan bij andere merken. Soms heb je wel eens iets dat niet werkt en de dag erna weer wel, de uitdrukking daarvoor onder liefhebbers is Self Healing Italian Technology, de afkorting kun je wel bedenken…
Het grote pluspunt van de auto is de combinatie van comfort en sportiviteit, je kunt er rustig mee door de stad kruipen in de file, lekker toeren op binnenwegen en in de bergen, in één dag naar zuid Italië cruisen of je uitleven op de Autobahn met 200+ km/h. En dat alles met alle comfort en rust die je wilt, het enige dat je (gelukkig) hoort is dat heerlijke geluid van de echte Busso V6!
Zal ik deze auto missen? Jazeker, maar als dagelijks vervoer zijn de kosten toch een beetje uit de hand aan het lopen, zeker met de huidige benzineprijzen. Voor de fun heb ik gelukkig nog een GTV met dezelfde lekkere V6 motor, en voor elke dag komt er straks een belastingvrije MiTo JTDm. Raad ik deze auto aan anderen aan? Jazeker, maar weet waaraan je begint. Het is een fantastische auto die een goed baasje (m/v) verdient die deze toekomstige klassieker goed verzorgt en niet bezuinigd op het onderhoud. Een goed onderhouden Alfa V6 haalt gemakkelijk 3 tot 4 ton tegenwoordig!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.