Alfa Romeo 166 2.4 JTD L (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 166 2.4 JTD L |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 80.000 km |
KM-stand laatst | 255.000 km |
Geweldige wagen
- 255.000 km
Eind 2003 stond er 230000 kilometer op de teller van mijn Alfa 146 en was het tijd om uit te kijken naar een vervanger. Voorheen onbereikbaar, maar nu niet meer (2e hands) stond al voor mij vast dat het een Alfa Romeo 166 moest worden. Na enig zoeken uiteindelijk bij Milano een 2 jaar oude 2.4 JTD gevonden met 80000 km op de teller voor minder dan de helft van de nieuwprijs.... Dat moet pijn gedaan hebben bij de eerste eigenaar, zo'n afschrijving.
Waarschijnlijk was de auto weggedaan omdat de asbakjes vol zaten, want zo stond hij bij Milano op een nieuwe eigenaar te wachten.
Na zo'n basic 146 was het een heerlijkheid om velours bekleding, airco, navigatie, telefoon en elektrisch verstelbare zetels te hebben. En niet te vergeten zo'n geweldig klinkende 5-cilinder die er altijd aan trekt.
Ik heb enige tijd vanuit de randstad moeten pendelen naar Drachten en Brussel en dat was een heerlijkheid.
Mijn 146 was gewoon betrouwbaar gebleken en uiteindelijk heb ik met de 166 eigenlijk nauwelijks problemen gehad en was het niet nodig veel aan onderhoud te besteden:
- Dimlicht ging minimaal 1x per jaar kapot (maar ik rij dan ook altijd met lichten aan). En de stadslichtjes kregen wat last van losse contactjes.
- 2 keer een setje nieuwe banden (Continental Premium)
- Karterpan vervangen (met dank aan een hoge verkeersdrempel (niet verlicht, geen strepen erop)
- Luchtmassameter
- Turboslang los geraakt
Vind ik in 170000 km in ieder geval niet veel.
Uiteindelijk heb ik toch afscheid genomen van de auto (wat meer ruimte nodig en dus overgestapt op stationwagon - Subaru Outback).
Maar al met al een auto die ik nog altijd nakijk als ik hem tegen kom.
Checklist:
Ontwerp:
Schitterende wagen. Wat mij betreft mooier dan de 156. Met name de holling over de lengte van de auto is zeer geslaagd. Enig minpuntje misschien de voorkant van de auto, die bij de 156 beter uitgewerkt is.
Interieur is werkelijk super. Heerlijke stoelen met een lange zitting en overal goede ondersteuning. Mooi afgewerkt dashboard.
Motor & Transmissie:
Ik had 'slechts' de 136 pk versie, maar als traag heb ik hem nooit ervaren. Kwam natuurlijk door het hoge koppel. 6-versnellingsbak schakelde soepel, maar niet snel.
Weggedrag:
De 166 is een limousine. Zeker geen sportieve afstemming, eerder comfortabel. Op lange afstanden dan ook een heerlijkheid.
Comfort / Uitrusting:
Geweldige klasse. Goede stoelen. Voorzien van alle gemakken (navi, telefoon, elektrisch verstelbare stoelen met geheugen, 6cd wisselaar). Ik denk dat het een vergeten auto is geweest in de hogere klasse. Enige dat ik gemist heb zijn parkeersensoren ivm de onoverzichtelijke achterkant.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Alfa Romeo 166 - laatste nieuwe Alfa in E-segment is al 25 jaar geleden

Occasion Test: Alfa Romeo 166 vs. Lancia Thesis

Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V Super (2001)

Alfa Romeo 166 2.5 V6 24V (2000)

Alfa Romeo 166 2.4 JTD (1999)
