Alfa Romeo 164 Super 2.0 Twin Spark (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 164 Super 2.0 Twin Spark |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 1999 |
KM-stand bij aanschaf | 149.000 km |
KM-stand laatst | 329.091 km |
ERVARINGEN
Zoals, waarschijnlijk, iedere rechtgeaarde Alfaliefhebber roem ik het sportieve karakter van deze rijderslimousine pur sang. De tweeliter Twin Spark komt standaard al vlot uit de startblokken, maar na het chiptunen is het helemaal een feest. Het weggedrag is perfect, onder alle weersomstandigheden doet de wagen precies wat ik wil. Ondanks zijn afmetingen gedraagt hij zich als een sportwagen in snel genomen bochten, als een strijkijzer stuurt hij hier doorheen. Ook de remmen doen hun werk voortreffelijk, mede geholpen door een prima werkende ABS. Wat mij in negatieve zin opvalt is het matige licht dat de lampen op de weg brengen, wat een tegenvaller. Regelmatig gebruik ik de bermlichten voor beter zicht.
Aanvulling dd 08-03-2005:
Enige aanpassingen gedaan in het interieur: Een automatisch dimmende binnenspiegel, leren bekleding met electrische verstelling en verwarming verhogen het luxe gevoel van deze prachtige wagen. Geen moment spijt van mijn aankoop. De remschijven waren aan vervanging toe, ik heb nu gekozen voor sportremschijven en blokken samen met remleiding van teflon met een rvs-mantel. Mijn hemel, nu gaat ’ie echt in de ankers als je het rempedaal intrapt.
Aanvulling dd 24-11-2005:
De kilometerstand blijft moeiteloos stijgen, ik wil deze wagen nooit meer kwijt.
20-01-2006: Vandaag de 280.000 km grens gepasseerd.
Aanvulling dd 21-03-2007:
Vandaag zal ik de 298.000 km grens gaan passeren. Hij blijft maar doorgaan.
PROBLEMEN
De grootste tegenvaller had niets te maken met Alfa Romeo maar met Vialle. Het LPi systeem is een geweldig systeem als het naar behoren werkt, maar als er iets mis gaat dan gaat het goed mis. Bij mijn exemplaar begaf het besturingssysteem het (eind 1999). Omdat dit IN de tank ingebouwd zat (1e generatie LPi) moest de gehele tank vervangen worden. Buiten garantie dus een dure grap.
Voor de rest geen grote problemen, aan slijtage onderhevige onderdelen vervangen is inherent aan autorijden.
ingeruild
- 329.091 km
Na bijna 10 jaar trouwe dienst heb ik mijn 164 ingeruild op een 166 3.0 V6 24v Sporttronic.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.