Alfa Romeo 156 Sportwagon GTA 3.2 V6 24V (2003)

autoreview

Alfa Romeo 156 Sportwagon GTA 3.2 V6 24V (2003)

Signalement

Uitvoering156 Sportwagon GTA 3.2 V6 24V
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf83.619 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

24 maart 2008;
Ik heb ongeveer 4 jaar met plezier gereden in een Alfa Romeo 156 2 liter uit ´99.
Nooit heeft deze auto mij langs de kant van de weg laten staan. Het was dan ook geen gemakkelijke beslissing om haar in te ruilen. Natuurlijk zijn we wel regelmatig gaan kijken naar iets anders. De ene keer was het weer een Alfa, de andere keer een Japans of Duits merk.
Want ja, kleine nukken had ze wel die 156, ´s ochtends kon ze maar moeizaam opstaan, maar als ze eenmaal op temperatuur was, reed ze als een zonnetje.

Als lid van de 156 club, heb je 1 groot probleem: je ziet vaak dingen die iemand op zijn auto heeft gemonteerd, een andere einddemper, verlaging, lederen interieur en ga zo maar nog even door. Voordeel van zo´n club is, dat er veel kennis en hulpvaardigheid aanwezig is. Ook is er vaak korting op een artikel, omdat er veel wordt ingekocht tijdens een clubactie bij een leverancier. Je blijft aan je auto sleutelen.
Het begint, zoals bij velen, met de knipperlichten, en aan het eind van het verhaal heb je voor vele duizenden euro´s aan je auto verspijkerd. Daar wilde ik ook een beetje vanaf, ik wilde een auto waar ik niets meer aan hoefde te doen.

Een liefhebber van een 156 heeft eigenlijk maar 1 droom, en dat is een GTA. Voor mij kwam die droom een paar dagen geleden uit. Al heel lang struinde ik het internet af voor ´mijn´ exemplaar. Natuurlijk was er wel aanbod, maar ´mijn´ auto zat daar nog niet bij. Ook was er zoiets als gezond verstand, dat stemmetje in je hoofd die zegt dat het bepaald niet slim is om deze auto aan te schaffen. Hoge kosten hangen als een zwaard van Damocles boven je hoofd, en meer van dat soort gedachten, wat de wens uiteraard niet wegneemt. Ook de gedachte, dat een vreemde straks in jouw auto gaat rijden, stemde mij ook niet vrolijk. Tot enige tijd terug in Utrecht, daar stond ze dan….. mijn GTA, een sportwagon, gekleed in een mooie gekleurde Rosso Miro ´avondjurk´. Ik heb mijn stoute schoenen aangetrokken en ben naar Utrecht gereden. Na veel bloed, zweet en nog meer tranen, weer onverrichte zaken huiswaarts gekeerd, we konden de deal niet rond krijgen.

De Rosso Miro was intussen verkocht en ik nam mij voor om maar niet weer op een GTA te focussen en mijn 2 liter helemaal op te rijden. Na enkele maanden toch weer geld uitgegeven aan chiptuning. Madeno-stuur en haar in goede technische staat te houden. Maar de GTA bleef toch stiekem ergens in het achterhoofd een rol spelen. De zoektocht, voor zover die was gestopt, werd voortgezet. Ik nam mij voor om voor een sportwagon te gaan na een sedan te hebben gereden. Dan de kleur: zwart, rood, grijs of toch blauw?. Voordat ik had besloten welke kleur het zou worden, zag ik op internet een grijze sw staan. Een bedrijf in Rotterdam, zo´n 15 minuten rijden, hmmmmm, ik was benieuwd wat ik daar voor mijn huidige auto terug zou krijgen. Na een grondige inspectie, kwamen we uit op een bedrag waar ik nog niet eens om kon lachen. Maar ik wist nu in ieder geval wel, dat de kleur grijs, het definitief niet ging worden.

Net toen ik de GTA zeepbel uit elkaar zag spatten, stond ze weer op internet te koop, de mooie Rosso Miro bij dezelfde autodealer. Ik dacht: nu niet meer twijfelen, zaken doen!
Particulier mijn auto verkopen, was geen optie meer, dus de auto maar inruilen. De inruilprijs was niet meer dan redelijk, so what, ik moest en zou haar nu hebben. Na wat handjeklap werd het contract ondertekend en toen moest ik nog 1 week wachten, voordat ik haar op kon halen.
In die week werden de distributieriem, waterpomp en bougies vervangen. Dit was eigenlijk nog niet noodzakelijk, maar dit zijn toch de dure kostenposten. De bougies kwamen voor mijn rekening.

Zaterdag was het dan zover, we konden haar ophalen. Wat een feest!!! De zitpositie is wat hoger dan mijn vorige auto en het stuur voelt heel anders aan. Maar de koppel…. je blijft gas geven …..gas loslaten en weer gas geven, het geluid is heel verslavend en helemaal met de tweemaal dubbelloopse uitlaten. De wagen is ´fully loaded´ qua opties. Zoals climate control, een elektrisch schuifdak, navigatie etc. etc.

PROBLEMEN

Tot nu toe geen problemen tegen gekomen maar goed, ik heb er ook nog niet zoveel kilometers op zitten.
Wel moet ik nog even terug naar de garage voor de rechter spiegelkap, die zit namelijk een beetje los.
En de stuur zit niet mooi recht, waardoor je continue tegen moet sturen.
Kleine dingen die makelijk oplosbaar zijn.

Up-date:27 maart 2008:
Na nog geen week in mijn bezit moet ik alweer terug naar de garage.
Ik heb een inspectie laten uitvoeren door een onafhankelijke garage.
Deze garage was ooit Alfa dealer maar doet nu alleen nog de onderhoud aan Alfa´s.
daar kwam het volgende lijstje met gebreken uit:

- de banden moeten uitgelijnd worden; stuur staat scheef
- pollenfilter had vervangen nmoeten worden
- L + R draagarm onderste fuseekogel
- bodemplaat is gescheurd
- einddemper klem lekt
- dimlichten afstellen
- rechter mistlamp unit vocht
- linker achterlicht unit vocht
- remvloeistof was aan vervanging toe
- behuizing subwoofer zit los
- spiegelkap is inmiddels gerepareerd


Telefonisch is toegezegd dat dit onder garantie wordt gerepareerd.

Up-date 08 april´08
Vandaag de GTA weer naar de garage gebracht.
Uitlaat klem lekte nog steeds, en was dus niet goed gerepareerd.
Probleem word nu opgelost door een andere garage.
Ook de uitlaat links hing niet zo goed onder de auto als rechts.
Echt van de auto heb ik tot op heden nog niet kunnen genieten, door slecht uitgevoerde reparatie´s moet ik steeds weer terug naar de garage.
Bij de aankoop zat er al een vreemde geur in de auto, iets wat leek op potgrond.
Die geur zou er wel uitgaan als je de ramen regelmatig zou open doen.
Ik denk dat het een probleem van de airco is.
Hopelijk worden de problemen gauw opgelost en kan ik eindelijk genieten van de auto.
De auto moet gewoon 100% zijn.

Up-date 30 mei ´08
En we zitten inmiddels op 90 dkm!
Veel problemen zijn opgelost en andere problemen kondigen zich weer aan.
Onlangs hoorde ik bij het gas loslaten een ratelend geluid dat heftiger werd naarmate de auto langzamer ging.
A-technisch als ik ben, vreesde ik het ergste, maar toen ik naar de garage wilde rijden was het geluid weer weg.
Garage tot 3 keer toe laten checken, helemaal niks gevonden.
Nu las ik op het AR156 forum het verhaal van iemand met een GTA met dezelfde verschijnselen.
Het schijnt te maken hebben met de homokineethoezen...
Anyway, volgende week maar weer terug naar de garage en hopen dat het opgelost gaat worden.

Voor de rest gaat het goed met de freebies!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.