Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.9 JTD Progression (2002)

autoreview

Alfa Romeo 156 Sportwagon
Alfa Romeo 156 SportwagonAlfa Romeo 156 SportwagonAlfa Romeo 156 SportwagonAlfa Romeo 156 SportwagonAlfa Romeo 156 SportwagonAlfa Romeo 156 SportwagonAlfa Romeo 156 - interieurAlfa Romeo 156 - interieur

Signalement

Uitvoering156 Sportwagon 1.9 JTD Progression
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf158.000 km
KM-stand laatst200.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mei 2012 - Aanschaf

  • 158.000 km

Na 2 jaar met een citroën xantia break 1.9TD te hebben rondgereden de stap gemaakt naar een alfa 156 SW. Het betreft een 1.9 JTD met pre facelift exterieur, maar facelift interieur (andere middenconsole).

Bij aanschaf had de wagen achterstallig onderhoud, maar daar was de prijs ook naar.

Ivm de citroën rijdt de alfa een stuk sportiever, maar het comfort is prima.

Mei 2012 - Banden

  • 158.500 km

Meteen na aanschaf werden 4 nieuwe banden gemonteerd (vredestein Hi-Trac 2).

Juli 2012 - Reis naar het Zuiden

  • 163.000 km

De alfa wordt dagelijks gebruikt als woon-werk wagen en doet het tot nog toe prima. Enige vervelende is dat het display van de middenconsole niet leesbaar wordt wanneer de zon enkele uren haar werk heeft gedaan...

Het was me al opgevallen dat de temperatuur niet boven de 75° uitkwam wat wees op een defecte thermostaat.
Bovendien kwam er meer en meer zwarte rook uit de uitlaat, het gevolg van een scheurtje in de bovenste turboslang.
In augustus staat er een reis naar Sicilië op het programma, en daarvoor dient de auto natuurlijk in goede conditie te verkeren, daarom wordt dat achterstallige onderhoud aangepakt.

- nieuwe distri + waterpomp
- nieuwe multiriem + looprollen + spanrol
- verse koelvloeistof
- turboslang

Alles werd bij de alfa-dealer gedaan voor 600 euro.

- thermostaat vervangen (rotklus, maar zelf gedaan)
- voorste remblokken
- olie en filter wissel

De reis naar het zuiden verliep vlekkeloos. De wagen is een genot om mee te rijden en de 115 pk die uit de 8 kleps diesel komt is meer dan voldoende om Europa te doorkruisen. Ook de verbruikscijfer zijn positief met een stadsverbruik van rond de 7 (1 op 14) en een snelwegverbruik van 5 of zelfs minder (1 op 20).

November 2012 - Winter

  • 175.000 km

Na een kleine wintercheck-up werd de wagen in november voorzien van een setje Michelin Alpin winterbanden, veiligheid boven alles.

In de wintermaanden viel het me wel op dat de portierrubbers, alsook de sloten geen grote fan zijn van vorst. Elke ochtend moest er wel wat slotenspray aan te pas komen en ook de rubbers moesten goed worden verzorgd om uitscheuren te voorkomen.

April 2013 - Onderstel

  • 187.000 km

Ongeveer 30 000km later heeft de trouwe alfa toch wel wat last van een verouderd onderstel. Origineel was ze geleverd met een sport-pack en stond ze dus zowel voor als achter lager. De onderste draagarmen begon ook last te krijgen van slijtend rubber en één hoes van de homokineet had het begeven. De overige hadden kleine scheurtjes. Tijd om in te grijpen.

- draagarmen voor (boven en onder)
- 2 draagarmen achter
- 2 stabi-stangen achter
- 2 stabi-stangen voor
- 2 veren achter
- 2 veren voor
- 2 schokbrekers voor
- 2 schokbrekers achter
- nieuwe batterij
- remblokken voor
- remblokken achter
- remschijven voor
- remschijven achter
- remklauw links achter terug gangbaar gemaakt
- verse remvloeistof
- 2 nieuwe cardanassen (kon ik goedkoop inkopen)

Een hele waslijst. De voorste schokbrekers en veren waren nog oké, maar ik heb de 'sport-vering' verwijderd en de wagen terug op originele hoogte gezet (vindt het zelf mooier en aangenamer, maar dat is beide persoonlijk).

Dit was een hele dure grap, maar door alles zelf te doen, werden er heel wat kosten uitgespaard. Bovendien voelt een vers onderstel toch heel wat prettiger (en veiliger) aan.

Augustus 2013 - Keuring

  • 188.000 km

Wagen is zonder problemen door de Belgische Keuring gegaan, kreeg complimenten van de keurmeester :).

September 2013 - Mutiriem

  • 189.000 km

Sinds enkele weken piepte de multiriem verschrikkelijk bij koudstart, vreemd want hij zit er nog geen 30 000km onder. Vermoedelijke een defecte spanrol. Alles werd netjes door de garage ONDER GARANTIE vervangen, dat is nou eens service.

September 2013 - Roest

  • 189.000 km

Hoewel er nergens roest te bespeuren valt op de carrossie, valt me wel op dat op op de bodem, maar ook op veel bouten vliegroest zit. Het vormt geen probleem, maar ik vind het frappant als ik weet hoe weinig roest mijn xantia of de C2 van mijn vriendin hadden.

September 2013 - Tussentijdse bevindingen

  • 189.000 km

Tot nog toe is de alfa een betrouwbare wagen gebleken, zeker motorisch. De JTD is dan ook een blok dat intussen zijn betrouwbaarheid heeft bewezen. Verder is ook de elektronica van de alfa (op het welbekende airbag-lampje na, oké). De grote kosten die aan het onderstel werden gedaan zijn natuurlijk een flinke hap in ieders budget, maar ik hoop natuurlijk dat de wagen het nog enkele jaren volhoudt.

December 2013 - Winterklaar

  • 198.000 km

Vandaag de alfa getrakteerd op verse olie, een vers oliefilter en luchtfilter. Verder alles nagelopen. Auto is nu klaar voor de winter.

De auto rijdt en voldoet nog steeds naar behoren... Maar stiekem zit ik toch al uit te kijken naar een opvolger, wat zal het worden? Een 2.4, 1.9 16V, Q4 of toch die 159? Voorlopig zal de 156 moeten voldoen :).

Januari 2014 - Naar de volgende eigenaar

  • 200.000 km

Na 45 000 haast probleemloze kilometers in de 156 is het tijd om deze door te schuiven naar een volgende eigenaar die er hopelijk evenveel plezier aan zal beleven.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens