Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.0 JTS 16V Distinctive (2003)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 156 Sportwagon 2.0 JTS 16V Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 148.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze Alfa Romeo 156 Sportwagon is van een soort ’tussengeneratie’: van binnen en onderhuids heeft de auto veel wijzigingen ondergaan, maar van buiten is zij identiek aan de modeljaren 2001 en 2002. In 2003 is de auto van buiten ge-facelift; de opvallendste wijzigingen waren de grille, koplampen, en achterlichten.
Mijn auto heeft dus het ’nieuwe’ interieur met 6 airbags, boordcomputer, en aluminium-look middenconsole. Kraakjes en rammeltjes blijven achterwege. Verder is met deze interne wijzigingen ook de prima 2.0 JTS motor beschikbaar gekomen.
De 2.0 JTS motor is de eerste direct ingespoten benzine motor van Alfa. Met een normale tot sportieve rijstijl ligt het benzineverbruik op 1 liter per 10,5 km. De motor geeft de Alfa sportieve prestaties, maar daarvoor moet je ’em wel op toeren houden. Vanaf 2000 toeren begint ie te trekken en dat wordt alleen maar meer als je doortrekt tot boven de 4000 toeren. De motor verbruikt wel olie (let op: geen 15W40 maar het zeldzame 15W60!), maar ik heb niet genoeg km’s gereden om te kunnen aangeven hoeveel dat verbruik precies is.
De wegligging is super, klaverbladen kan je lekker snel nemen. De auto ligt strak en sportief op de weg, maar is ook weer niet zo hard als een plank. Mijn vorige auto, een Mondeo, wordt in AW vaak geroemd om zijn goede wegligging, maar de Alfa is toch duidelijk weer een klasse beter!
Omdat het een zgn. lifestyle combi is, is de bagageruimte niet ruim, maar voor ons gezin met hond ruim genoeg. Het standaard verticale bagagenetje is erg handig om te voorkomen dat onze enthousiaste woef tijdens het rijden naar voor springt.
De 156 is met deze combinatie van binnen- en buitenkant slechts een klein jaar in productie geweest, en ik ben heel bewust op zoek gegaan naar een auto uit die reeks omdat ik de ’oude’ buitenkant veel mooier vind dan die van na de facelift, maar wel de nieuwe voorzieningen in het interieur en de 2.0 JTS motor wilde hebben.
Na enige tijd zoeken en geduld hebben heb ik uiteindelijk een mooi gebruikt exemplaar gevonden in de kleur Grigio metallico (donkergrijs), met Distinctive-uitvoering (bevat o.a. het geweldige Bose-soundsysteem met 6 speakers en subwoofer) en sportpakket (o.a. side skirts en sportvelgen). Echt een prachtige auto om te zien. De rode dashboard-verlichting ziet er ’s avonds geweldig uit. In combinatie met de goede rij-eigenschappen is het een superauto!
PROBLEMEN
Bij de proefrit deed zich een storing in het motormanagement voor. Deze is pas in tweede instantie door de dealer verholpen terwijl het toch een bekend JTS-probleem is en alle dealers hierover al een schrijven van de fabriek of importeur hadden ontvangen. De storing werd veroorzaakt door een stekkerverbinding die corrodeerde en daardoor geen goed contact meer maakte. De modificatie bestaat uit het wegknippen van de stekkerverbinding en de draadjes aan elkaar vast solderen. Een klein, onbeduidend iets dus.
Verder zoals gemeld motorolie moeten bijvullen. Tevens de dimlicht-lampjes in beide koplampen moeten laten vervangen. Dit is lastig zelf te doen, en de dealer vraagt hiervoor 36 euro per lamp (materiaal + arbeid). Best prijzig dus.
Beide mistlampen onder de voorbumper waren beschadigd door steenslag en heb ik vervangen.
Verder heb ik de auto nog iets mooier gemaakt door de oranje zijknipperlichten te vervangen door oranje lampjes met wit glas, en een Italië sticker achterop te plakken. Maar dit is natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.