Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.0 JTS 16V Distinctive (2002) #2

autoreview

Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.0 JTS 16V Distinctive (2002)
Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.0 JTS 16V Distinctive (2002)Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.0 JTS 16V Distinctive (2002)Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.0 JTS 16V Distinctive (2002)Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.0 JTS 16V Distinctive (2002)Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.0 JTS 16V Distinctive (2002)

Signalement

Uitvoering156 Sportwagon 2.0 JTS 16V Distinctive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf80.000 km
KM-stand laatst110.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Garantie en Alfa

  • 80.200 km

Tijdens een winterweekendje op de Veluwe moeten we altijd ff langs bij Wim Prins om van zijn prachtige collectie te genieten. We schrijven eind november 2005. Ik zag op het internet dat hij een 156 JTS Sportwagon had ingeruild en te koop had staan voor een fraai bedrag dus de 166 weer eens richting Nunspeet gereden. Er was nog wat werk aan want hij was ingeruild met 4 vierkante wielen
en geen enkel plastic interieurdeeltje was onbeschadigd. En zoals alleen Wim dat zo mooi kan zeggen “komt wel goed joh” Nou verkocht dan. De tweede week van december stond de 156 Sportwagon rondom op de nieuwe Fulda’s en velgen van de TI uitvoering en was buiten en binnenin niet van nieuw te onderscheiden. Daar zijn ze dus echt heel erg goed in daar in Nunspeet.

Wat een fijne mooie auto, en dat loopt hard. Door de lage banden en de iets “minder” comfortabele setting van het onderstel tov de ingeruilde 166 ligt de 156 erg strak op de weg. De direct ingespoten 2 liter 4 cilinder presteert mede door het lagere gewicht als mijn oude 2.5V6 maar is erg efficiënt met de brandstof. Een twee zone airco en de bose installatie met subwoofer maken het geheel mooi af in combinatie met de camel ledersetting van het interieur. Natuurlijk weer met de nodige garantie op zak richtig het Zeeuwsche.

De garantie ja, een Alfa kan dus echt niet zonder.

Achteraf hilarisch want ik was nog niet thuis en het wisselen van versnelling was niet meer mogelijk. Het leek of ik door de koppeling heen trapte. Echt zo’n 80000km dingetje. Een auto die dagelijks in gebruik is wordt dan ingeruild staat een tijdje in de showroom en zaken als hoofdremcilinders en koppelingscilinders geven dan ineens de pijp aan Maarten. De techneuten van Alfa hebben in het kader van waarom zou je iets heel simpels als een vork om te ontkoppelen niet vervangen voor een Hydraulisch druklager op een plek waar je feitelijk nooit meer bij kan. Wim stelde voor om de auto een “bevriende” garage te brengen in ’s-Heer Arendskerke relatief dicht bij mij in de buurt. De mensen van Autobedrijf Kaelen, tegenwoordig gevestigd in ’s-Gravenpolder begonnen geduldig aan deze monsterklus en hebben dit voor mij onder garantie weer in orde gebracht. Iets zegt mij dat ik hier nog vaker ga komen

Winterbandjes

  • 81.000 km

We schrijven de wintermaanden van 2006, Sneeuw, heeeel veel sneeuw in het zeeuwsche. Ondertussen heb ik een setje16” Selespeed velgen opgescharreld om een setje winterbanden voor de JTS te organiseren. De 17” Fulda’s doen het in principe ook goed in de sneeuw in combinatie met alle electronische hulpmiddelen maar wegens een geplande wintersportvakantie in Zuid Bohemen (Tsjechië ) een viertal Michelin Alpine aangeschaft. Dik
2000 km retour zijn goed verlopen, ook tijdens de verre winterse reis is dit een fijne vlotte auto.

Olie verbruik JTS

  • 86.000 km

We schrijven zomer 2006
Hee wat is dit nu? Normaal gesproken ga ik tanken in België en heb ik op de terugweg een mooi stukje rustige overzichtelijke weg. Daar gaat het altijd even vol gas en kon ik eerder ruim de 200kph passeren. De eerder zo vlotte Alfa redt het net tot 185kph hier gaat ineens iets helemaal niet goed. Tevens is va 86000 km de motor bovengemiddeld veel olie gaan verbruiken.
Ik had ondertussen de gruwelverhalen al gelezen op het SCARB forum. Er bestaat zelfs al een oplossing voor eventueel excessief olieverbruik. De techneuten waren tijdens de ontwikkeling van de JTS even vergeten dat er ook nog zoiets is als een olieschraapveer zit (de onderste zuigerveer op de zuiger) die werkt het best wanneer en in de groef een boring zit. Die waren ze bij AR iig vergeten. Er zijn bedrijven die zich in deze actie hebben gespecialiseerd. Naar mijn gedacht zit alle olie nu in de katalysatoren

Grote beurt

  • 92.715 km

We schrijven begin december 2006
Een hele grote beurt van 727 euro aan de 156 bij autobedrijf Kaelen
Een heel scala aan filters, looprollen, spanrollen, spanners, distributieriem, Balansassenriem, Multieriem diverse controles, metingen en smeerpuntejes, een 4 gastest, apk etc het kon niet op. Deze mensen doen geen half werk!
Gelukkig lijken de katlisatoren nog niet onder de olie te lijden. 4,75 liter verse olie en karren maar

weer een liter

  • 94.580 km

We schrijven begin 2007, exact 1 liter olie verdwenen op 1865 km
Wim Prins, ook niet blij met deze situatie en wil graag voor mij iets betekenen vanaf 1 liter per 500km. Nou daar ga ik dus niet op wachten maar toch wel netjes aangeboden door Wim. Onlangs bij mijn Carwash Bandencentrale maat eens langs boven in de MB 5 cilinder Turbo diesel gekeken toen na 305kkm de koppakking vervangen werd wegens een kleine koelwaterlekkage naar buiten. Binnenin was er dus niet te zien dat deze motor ooit al gedraaid had. De kruislingse sporen van het honen van de cilinderbussen waren nog niet verdwenen zeg maar. Ik ga de voorgestelde upgrade aan de motor zeker niet laten doen. Ik ga de 156 voor de volgende APK en iig ASAP inruilen op een Mercedes CLK. Nu moet ik er alleen nog even eentje vinden

Afscheid

  • 110.000 km

We schrijver december 2007
Ik heb er even naar moeten zoeken maar we gaan de door olie versmoorde Alfa inruilen op een Quarts blauwe MB CLK230 Kompressor

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.