Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.9 JTD Progression (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 156 Sportwagon 1.9 JTD Progression |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Het is al vaak gezegd, maar een Alfa koop je voor het uiterlijk en het rijplezier.
Omdat ik nu toch weer redelijk veel km’s rij (35000/jaar), heb ik weer voor een diesel gekozen. De 1.9 met 115 pk bevalt goed en is (onverwacht) erg zuinig. Ik haal tussen 1:15 tot 1:17, waarbij langere afstanden en gebruik van de standaard cruise control wel meehelpen (evenals de scoringsdrang van het nationale politiekorps overigens).
Mij vorige alfa (2.0 Sportwagon) was verlaagd (nivomat), deze niet. Daardoor en door de zwaardere dieselmotor komt aan het licht dat de auto wat zacht geveerd is aan de voorzijde. Dit is vooral merkbaar bij drempels.
Wat me in mijn vorige auto al opviel was dat deze diesels erg vlot zijn op de tussenaccelaratie (met een 2.0 benzine van 155 pk zijn ze niet gemakkelijk bij te houden). Op de snelweg kan deze wagen meer dan gemiddeld met het overige verkeer mee. Tot ruim 160 km/h is de auto erg snel, daarna neemt het wat af.
De wegligging van een Alfa is en blijft ongeevenaard. Niets zo leuk als een binnenweg met een groot aantal bochten.
Wat ook leuk is om op een lange doordraaier in een snelweg, de jochies in de zwarte golfjes steeds benauwder te zien gaan kijken als je in de bocht maar gas blijft bijgeven.
Het comfort in de auto is vooral voorin erg goed, achterin is de ruimte wat minder. Kraakjes en piepjes zijn nog niet helemaal verdwenen in de kwaliteitsslagen die alfa in de afgelopen jaren heeft gemaakt. Problemen met lampjes en electronica heb ik nog niet meegemaakt (wel in vorige Alfa’s overigens). Wat ik erg prettig blijf vinden is de wat langere zitting, in veel andere auto’s is de lengte van de zitting veel te kort.
Het uiterlijk van de auto is en blijft fantastisch. Het is een genot zo’n auto voor het huis te hebben. Het uiterlijk is niet verouderd door de komst van het gefacelifte model.
Tijd voor een update:
Inmiddels 107.000 0p de teller en nog steeds tevreden met de auto.
Om inzicht te geven in de reparaties aan een tegenwoordige alfa onderstaand een overzichtje van wat er in de afgelopen 100K kilometers gerepareerd is aan de auto:
- 60.000 remblokken en banden vervangen
- 80.000 distributieriem
- 100.000 luchtmassameter vervangen
- ik verwacht binnenkort schokdempers te moeten vervangen
Naast de reguliere beurten (elke 20.000 km) was dat het wel.
Geen zaken die me verhinderen om de volgende keer weer een Alfa te kopen.
Overigens de afdekkapjes van de achterverlichting vallen nog steeds regelmatig uit de houders.
Ik heb een tijdje meer dan gemiddeld dimlicht lampjes vervangen. Voor de laatste keer bij ruim 60.000 km. Volgens de dealer waren dat nieuwe lampen en vanaf die tijd geen problemen meer.
PROBLEMEN
- Hier en daar wat kraakjes, die te maken hadden met de portierbekleding. Prima opgelost door dealer bij de eerste beurt.
- Afdekplaatjes van de achterverlichting aan de binnenzijde van de achterklep vielen regelmatig uit hun houders. Is eveneens door de dealer opgelost.
- tot nu toe geen motorische storingen, eerste beurt ca. 140 euro.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.