Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.9 JTD Progression (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 156 Sportwagon 1.9 JTD Progression |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 224.000 km |
KM-stand laatst | 339.000 km |
Aankoop
- 224.000 km
Omdat mijn C5 me te groot werd omdat ik toch vaak alleen of met mijn kinderen reed besloten om mijn hart weer te volgen een Alfa Romeo te nemen. Had er al 4 eerder versleten. Aangezien ik fan ben van de JTD motoren (Had al eerder een Fiat Marea JTD) ging ik zoeken naar een diesel. Vond deze in de buurt bij een nette handelaar en kon een mooie deal maken. Gezien deze 5 pk (115) meer had en 100 kilo lichter is als de C5 ging ik er ook qua prestaties op vooruit en de kosten omlaag (belasting en verbruik). Mooie win-win situatie.
Eerste onderhoud
- 225.000 km
Omdat ik direct de auto na aankoop mee moest nemen naar Zuid-Duitsland kon ik nog niet direct onderhoud laten doen ook al moest dat volgens de boord computer. Eerst beurt bleek niets aan de hand. Kosten 80 euro.
De eerste grote beurt
- 245.000 km
Zo na leine beurt in December en totaal geen problemen nu voor een grote beurt. Vervangen 2 banden en 2 remblokken en voor de rest nada problemen. De auto begint me steeds meer te bekoren gezien de kosten. Komt bij dat al mijn zakelijke en woon-werk kilometers vergoed worden dus rijd prive eigenlijk gratis. Verbruik is ook goed, volgens de boordcomputer circa 1 op 18.
Lekker roken
- 260.000 km
De laatste week merk ik dat ik minder koppel / vermogen heb en de auto begint aardig te roken. Zo nu en dan bij optrekken lijk ik wel een oude 6 cilinder landbouwtrekken en zet de hele straat in rook. Heb dit eerder gehad met de Fiat en toen bleken het turboslangen, helaas nu niet het geval. Aangezien de auto nog rijdbaar is en ik veel e rijden gewoon meegenomen. Na een langs snelweg rit met rond 3000 toeren begint de auto na verloop van tijd weer meer power te en koppel te krijgen. Na verloop van tijd (week of 2) is alles weer normaal. Wellicht is het een EGR klep geweest die bleef hangen. Tot op heden (Feb 2012 ) geen last meer van gehad.
klein onderhoud
- 265.000 km
Kleine beurt uit laten voeren, alleen olie vervangen, verder geen kosten, 80 euro.
Auto houd zich nog prima en rijd nog heerlijk
Lekker radiateur
- 270.000 km
Paar hete dagen en temperatuur blijft oplopen als de airco aanstaat (motortemperatuur), Airco maar uitgezet en temp blijft op ongeveer 110 graden. Radiateur blijkt lek, deze vervangen samen met 2 dashboardlampjes, totale kosten 330 euro.
APK
- 275.000 km
APK keuring zonder problemen. Auto kan weer een jaar mee.
Grote Beurt
- 288.500 km
Zo, weer tijd voor een grote beurt. Na een mooie wintersportreis is de auto er wel aan toe. Olie verbruik tussen de beurten nihil, ongeveer een halve liter olie per 20.000 km. Bij beurt geen bijzonderheden geconstateerd, filters vervangen en alles nagekeken. Kosten 270 euro. Nog even en dan komt de distributieriem en heb ook nog wat speling op de bovenste draagarmen. Denk dat ik dit laat maken en de auto over de 3 ton ga rijden. Wordt vervolgd.
Klaar voor de volgende 100.000 km
- 295.000 km
Zo , deze maand veel prventief onderhoud laten uitvoeren om de auto gereed te maken voor een volgende ton aan kilometers.
Bij 292.000 zijn de voorste draagarmen vervangen. Deze hadden al speling vanaf het begin maar het gebonk werd nu wel erger. 180 euro totale kosten.
Bij 294.000 km is de distributie en waterpomp(voorzorg) vervangen. Hij kon nog 10.000 km met deze riem maar toch maar nu laten doen. Verder is de turboslang vervangen door een nieuwe, de oude was lek en nu weer meer vermogen, dus alleen maar beter.
De 3 ton gepasseerd
- 304.000 km
Zo de auto heeft de 3 in de teller staan. Voor het eerst dat ik een diesel doorrijd met deze km stand, meestal gingen ze er rond de 280 uit maar dit keer lekker blijven doorrijden. Momenteel rijd hij nog als een zonnetje en sinds de laatste rep (ditributieriem en turboslang) niets aan het handje. Op naar de volgende beurt (308), weet dat dan de voorremmen en de banden aan de beurt zijn maar dit is reglulier onderhoud.
we tokkelen stug door
- 319.000 km
zo even een korte update. De kleine beurt bij 308.000 hebben we weeer overleefd en de voorremmen mochten zelfs nog een beurt mee. Op dit moment alleen een beetje last van wat rammelende remmen maar dat zal zelf wel weer overgaan. Olieverbruik nog steeds bijna nul dus na de beurt nog niets toegevoegd. Voor de rest rijd de auto nog goed en alle electronice inclusief Airco werkt naar behoren.
In Klokje Rond
- 328.000 km
Omdat ik toch eens wou weten hoe het met de Alfa gesteld is had ik me een maand of 2 geleden opgegeven voor Klokje Rond. wonderwel werd ik uitgenodigd en mocht ik me op maandagmorgen 19-11 melden in Apeldoorn. Die dag moest de auto ook weer nieuw APK gekeurd zijn en dus die dag ook afgewacht voor de keuring. Tijdens de Klokje Rond wel even schrikken als je alles ziet wat er "mis" is maar gelukkig was de auto na de keuring door mijn eigen garage weer goedgekeurd. 2 stukjes handremkabels achter (€ 30,- ) en lassen uitlaatsteun. Lampje voor lag er los in en moest even vastgeklikt worden. Direct een kleine beurt uit laten voeren. Maar nu toch maar nadenken wat te doen.
Inruilen of houden
- 339.000 km
Zo, nu al maanden wat aan het twijfelen wat te doen. Of kosten maken aan de auto (Draagarm achter ; nieuwe remschijven - blokken voor) en dan ook nog een vettige koppeling. Laatste zorgt voor wat bonkerig wegrijden in de 1, vooral in de File irritant. Laatste tijd aan het rondkijken naar of een 156 laatste model of een 166 (handgeschakeld). Van die laatste is er niet zoveel aanbod wat er echt uitspringt. Ik ben benieuwd wat het gaat worden..
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.