Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.9 JTD Progression (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 156 Sportwagon 1.9 JTD Progression |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 288.000 km |
KM-stand laatst | 336.000 km |
ERVARINGEN
Na vier jaar in een Mitsubishi Space Star (1999) te hebben gereden vond ik het tijd worden om eens in een echte auto te gaan rijden. Ik heb een lange tijd rondgekeken naar een 156 op diesel danwel op gas, omdat ik elke keer bij het tankstation erg verdrietig werd als ik de auto had volgetankt met benzine. Mijn voorkeur ging uit naar het model van 2002, maar gezien het budget was dat praktisch niet mogelijk.
Tot het moment dat ik mijn nieuwe aanwinst (156 SW 1.9 JTD) tegen het lijf liep. Groot nadeel is de hoge kilometerstand van bijna 300.000, maar iedereen die ik spreek (met verstand van zaken) zegt dat het geen enkel probleem is om er nog 100.000 bij op te zetten, mits de beurten worden uitgevoerd. De verwachting is dat ik ongeveer 2 a 3 jaar over doe om nog een keer het klokje rond te gaan. Daar vertrouw ik dan maar op. Na lang rekenen heb ik besloten de gok te wagen, maar voor de zekerheid reserveer ik de besparing op brandstofkosten voor onderhoud. Alles daaronder valt dan weer mee.
Het rijden in deze auto is fantastisch, zeker als je bedenkt dat het een diesel is. De grom welke uit het vooronder komt als je het gaspedaal intrapt is natuurlijk fantastisch. In de bochten komt deze Alfa helemaal tot zijn recht, zeker in vergelijking met een overhellende en zwabberende Space Star.
Wennen is wel de climate control (gescheiden temperatuurregeling), ik ben er nog niet helemaal uit hoe die exact werkt, want op de een of andere manier gaat die helemaal automatisch ook als ik denk dat ik hem (weer) op handmatig heb gezet.
Over het verbruik ben ik ook nog niet helemaal tevreden, maar met één keer tanken is het natuurlijk eigenlijk te vroeg om daar iets van te zeggen, maar het gemiddelde verbruik is 1:15,5 geweest, waarbij voornamelijk snelweg en 80 km-wegen zijn bereden. Het kan natuurlijk ook liggen aan het genot van het acceleren....
Zeer recent ben ik met de Alfa naar Oostenrijk geweest. De top op de teller ligt rond de 200. Het verbruik valt ook op de autobahn erg mee. Het verbruik is dan 1 op 15.
Update na een half jaar gebruik (15.000 km gereden)
Het verbruik is beter geworden (waarschijlijk door het vervangen van de thermostaat), gemiddeld genomen is het verbruik nu 1 op 16,5 met soms een uitschieter naar 1 op 17. Het rijden bevalt nog steeds goed en geen bijzondere kosten gehad behalve dan de op dit moment schreeuwend dure diesel....
De betrouwbaarheid heb ik nu op goed gezet want de Alfa heeft mij nog geen een keer laten staan en start ook elke keer weer zonder problemen.
PROBLEMEN
Bij de koop heeft de verkoper beloofd om een paar dingen aan te pakken die ik had opgemerkt bij de proefrit (piepend koppelingspedaal, paar krassen wegwerken, beurt etc). Helaas hadden ze geen tijd voor om dit uit te voeren voor de datum dat ik graag de auto wilde hebben (ik kon niet wachten...). We hebben afgesproken dat deze ’afleveringsbeurt’ begin 2008 plaats gaat vinden. De afgelopen week heb ik een paar keer een melding gehad van storing in het motormanagementsysteem. Dit wordt dan gelijk meegenomen. Deze storing blijkt de turbo te zijn, die (soms) een iets te hoge druk opbouwt. Dit wordt binnenkort hersteld (onder garantie).
Turbo is vervangen (onder garantie) plus thermostaat.
Update na een half jaar gebruik (15.000 km gereden)
- Grote beurt gehad (300.000 km)
- Handremkabels vervangen
- Stabilisatorstang + reactiestangen vervangen
Update
- 336.000 km
Op dit moment is de kilometerstand 336.000 km en ‘still going strong’. Natuurlijk(?) zijn er wel reparaties geweest. Ik ga elke 10.000 a 15.000 km naar de garage voor een beurt terwijl in principe dit elke 20.000 km moet gebeuren. Waarschijnlijk is dit niet nodig maar het geeft mij gezien de kilometerstand een zeker gevoel.
Afgezien van de normale slijtage onderdelen (draagarmen, haha) is de luchtmassameter vervangen en moet ik de EGR klep schoon gaan maken (met ruim 330.000 km is het mijns inziens niet vreemd dat deze een beetje vol roet zit). Gezien de kilometerstand zou ik zelfs willen stellen dat dit ook onder de categorie slijtage onderdelen past.
Afgelopen januari met de Alfa naar Oostenrijk gereden en op de terugweg ruim een half uur continu 180+ in Duitsland kunnen rijden, het verbruik was toen volgens de boordcomputer 1 op 13. Mijns inziens erg goed.
De kosten vallen ook erg mee. Ik ben bij deze auto begonnen om alle kosten bij te houden en het is interessant om te zien dat de kosten per kilometer gelijk zijn aan een Citroen C1, maar dat ik wel een luxere auto voor rij die met de ‘grote jongens’ mee kan komen. Het is natuurlijk wel zo dat een bezoekje aan de garage vaak duurder uitvalt dan verwacht, maar dit onderhoud zit natuurlijk wel in de kosten per kilometer, maar is dan weer een onverwachte uitgave (en dat doet toch meer pijn dan het afschrijven op een auto..)
Het verbruik over de afgelopen 50.000 km is gemiddeld 1 op 18.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.