Alfa Romeo 145 1.4 Twin Spark 16V (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 145 1.4 Twin Spark 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 78.000 km |
KM-stand laatst | 168.000 km |
ERVARINGEN
- 168.000 km
De auto heb ik in 2005 overgenomen van mijn vader, hij deed dienst als 2e auto. Toen het ter spraken kwam dat ik hem ging overnemen heb ik veel negatieve verhalen gehoord over het merk Alfa Romeo in het algemeen. Tot op heden vallen mij de kosten reuze mee. Ondertussen heb ik in de ongeveer 2 jaar dat ik hem rijdt ca 70dkm gereden, voor een benzineauto natuurlijk niet echt optimaal mbt brandstofkosten. Wekelijkse snelwegritten eindhoven-delft rijd ik graag, maar de auto komt verreweg het best tot zijn recht op bergweggetjes in Zwitserland of Frankrijk! Stuurt direct en ligt heel solide op de weg.
Technisch en kwalitatief komt het mij allemaal goed over. Het interieur ziet er degelijk uit en er is geen kraakje te horen. Materialen zien er na ca 8 jaar en bijna 150dkm nog als nieuw uit. Auto beschikt over alles wat ik nodig vind: climat control, stuurbekrachtiging, abs, mistlampen voor etc etc. Het enige wat ik mis is de cruise control...
Van de verschillende auto’s die ik wel eens rijdt (mercedes, jeep, peugeot), vind ik de stoelen van de Alfa het fijnst, door de goede steun houd je prima lange afstanden uit zonder rugklachten. (Aangezien er hoofdzakelijk maximaal met 2 personen ritten in worden gereden is deze auto voor ons ruim genoeg. Achterin is het wel wat krap voor mensen met lange benen (ervaring: met 5 man naar Parijs). Bagageruimte is voor ons ruim voldoende, en wanneer er veel of grote spullen mee moeten, gaat de achterbank eenvoudig plat en kan er vrij veel mee, al is de tildrempel voor zware dingen nogal hoog.
De 1.4 t.spark motor levert redelijk veel vermogen (103pk) boven de 4000tpm, op lagere toeren komt hij wat traag van zijn plaats. Mogelijk komt dit ook door het hoge eigen gewicht van 1110kg. De hoge toeren gaan niet snel vervelen (lekker geluid) maar het verbruik loopt dan wel fors op. Het verbruik is bij een rustige rijstijl en veel snelweg wel redelijk (ca 1 op 11 op lpg).
PROBLEMEN
- 168.000 km
In de eerste 2 maanden dacht ik een miskoop gedaan te hebben en de vele negatieve verhalen idd werkelijkheid zouden worden. Er waren toen wat kosten:
- nieuwe draagarmen voor
- distributieriem (450 euro)
- bougies 8st (erg duur)
- nieuwe koplampen (koplampverstelling stuk)
- motor liep zeer onregelmatig (ineens over)
Na wat investering (dure onderdelen) sindsdien geen kosten meer. Auto verbruikt nauwelijks olie en verder bij de onderhoudbeurten alleen de filters etc.
Hoop dat ik de 200dkm probleemloos ga halen!
UPDATE: Net terug van het skien in Meribel, Frankrijk. Tempertuurmeter kwam niet boven ca. 75 graden tijdens rijden, iemand ervaringen mee? Bovendien viel het verbruik mij negatief op bij een constante cruisesnelheid van 140 km/h, ongeveer 1 op 9..
UPDATE 151.000 km: Thermostaat vervangen, motortemperatuur weer op peil. Gat in de uitlaat laten lassen. Verder geen problemen. Volgende week trip naar Berlijn!
UPDATE 156.000 km: LPG-G3 installatie ingebouwd.
UPDATE 165.000 km: Distributieriem en stationair regelaar vervangen (ivm onregelmatig stationair toerental).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.