Nu officieel: dit is de Audi A1 Sportback

Uitsluitend met benzinemotoren

Audi A1
Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1
Vanochtend dook Audi's opvolger van de A1 al op bij onze zuiderburen, nu presenteert Audi hem zelf. Dit is de gloednieuwe A1: langer, breder en lager.

Acht jaar geleden betrad Audi de subcompacte klasse weer met de A1. Niet geheel zonder succes, want na acht jaar dienst was de A1 in ons land vorig jaar na de A3 en A4 nog het bestverkochte model voor het merk. Deze nieuwe auto gaat het stokje overnemen, want dit is de geheel nieuwe tweede generatie. Audi presenteert de A1 meteen als Sportback met vijf deuren, want het merk zwaait de driedeurs uit. Niet geheel verrassend, want van de nieuwe Seat Ibiza en Volkswagen Polo die hetzelfde modulaire MQB-platform hebben, zijn er ook alleen vijfdeursvarianten. Het nieuwe platform zorgt voor een zes centimeter langere koets, wat de lengte nu over de vier meter tilt. Door het nieuwe platform is er net als bij zijn neven meer binnenruimte. De achterbak slikt 65 liter meer bagage dan voorheen: van 335 liter met de achterbank omhoog tot 1.090 liter met de rugleuningen plat. Ook op de achterbank is meer ruimte dan voorheen.

Aan de buitenkant zien we veel strakke lijnen, een trend die we al langer bij Audi's modellen tegenkomen. Aan de voorkant zien we de typische Audi-grille, in lijn met andere Audi-modellen, maar daarboven zitten drie sierstrips. Waar deze bij de Sport Quattro in de jaren 80 op de motorkap zaten, plaatst Audi ze nu als knipoog naar het sportieve verleden onder de motorkap. Aan de zijkant verhuizen de spiegels van het portier naar de A-stijl. Daarnaast verdwijnt de derde zijruit en maakt plaats voor een dikkere C-stijl, net zoals bij de Q2. De achterlichten gaan schuil onder een vouw in de koets. Het kleurenpalet beslaat 11 kleuren, waarbij het dak van de A-stijl tot de spoiler een andere kleur kan krijgen dan de rest van de koets.

MMI

"Het sportiefste interieur van zijn klasse" is het uitgangspunt van de ontwerpers voor de A1 geweest, aldus het merk. Standaard vind je er een virtueel instrumentarium en MMI-radio met Bluetooth en een multifunctioneel stuurwiel. Optioneel monteert Audi een MMI plus radio met een 8,8-inch touchscreen, een systeem uit bijvoorbeeld de luxere A8, hoewel die twee schermen kreeg. Het hele interieur is gericht op de bestuurder, waardoor het dashboard een kleine knik richting de bestuurder maakt. De losse dashboarddelen kunnen naar smaak worden aangekleed met verschillende materialen.

Audi monteert een batterij aan veiligheidssystemen in de A1, waaronder nieuwe parkeerhulpsystemen. Een camera aan de voorkant helpt je bij het verlaten van de parkeerplaats. Verder parkeert de A1 zichzelf in, waarbij de bestuurder alleen zelf moet schakelen, gas geven en remmen. Het systeem kan vanaf nu ook vooruit inparkeren. Op de motorenlijst staan enkel TFSI-benzinemotoren en schitteren de TDI-diesels door afwezigheid: Audi neemt afscheid van de zelfontbrander in de A1. Instappen kan met de 1,0-liter driecilinder met 95 pk. Verder staat een 1.0 met 116 pk in het gamma, samen met een 1,5-liter viercilinder met 150 pk of 2.0 met 200 pk. Schakelen gaat door middel van een handgeschakelde zesbak of zeventraps automaat. Over een S1 wordt vooralsnog niet gesproken, maar waarschijnlijk volgt die in een later stadium. Tot die tijd kun je een A1 aankleden met het S-line-pakket. Deze zorgt voor bredere bumpers en sportieve elementen rondom de compacte Duitser. Als introductie neemt Audi de Edition mee naar de dealers. Dat pakket omvat 18-inch bronzen lichtmetalen wielen, witte of zwarte accenten rondom de auto, ledverlichting rondom en de iconische Audi-ringen in het zwart. Bestellen kan vanaf volgende maand, in november staat de nieuwe A1 bij de Nederlandse dealers. Prijzen volgen in een later stadium.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (136)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.