BMW X5 xDrive40e heeft 14 procent bijtelling
Net als de Volvo XC90 T8 en de Porsche Cayenne S e-Hybrid is deze BMW X5 xDrive40e een plug-inhybride.
De aandrijflijn van de BMW bestaat uit een benzinemotor en twee elektromotoren. De benzinemotor is een 2,0-liter Twin-Power viercilinder met 245 pk en 350 Nm. De eerste elektromotor mobiliseert 113 pk, de andere 75 pk. Het piekvermogen van de aandrijflijn is 313 pk en het maximumkoppel is 450 Nm.
Ter vergelijking: de Porsche Cayenne S e-Hybrid is goed voor 416 pk en 590 Nm, de Volvo XC90 heeft de beschikking over 400 pk en 640 Nm. Qua kracht kan de BMW z'n rivalen dus niet helemaal bijbenen.
De BMW X5 xDrive40e sprint in 6,8 seconden naar 100 km/h en de topsnelheid is begrensd op 210 km/h. Wie geheel elektrisch rijdt, ziet de begrenzer zakken naar 120 km/h. De volledig elektrische actieradius is 31 km.
Belangrijker voor de leasemarkt is natuurlijk de bijtelling. De BMW heeft een CO2-uitstoot van 77 g/km. Hierdoor valt de auto in de categorie van 14 procent bijtelling, net als de Porsche en de Volvo.
De definitieve prijs van de BMW X5 xDrive40e is nog niet bekend. Waarschijnlijk komt de prijs in de buurt van die van de beide concurrenten te liggen.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (108)
Reageren


Simpelweg omdat 99% van deze auto's geen korte afstanden rijdt.
















Zou ik elektrisch rijden:JA, zover het kan
Zou ik hem kopen: NEE, want ik mag niet leasen van mijn baas. Oftewel er is een 2 klasse systeem in dit land dat maar blijvend in leven gehouden wordt. Ik hoop dat ze in den haag eens het green-field idee uigelegd wordt. Nee, dat is niet voor groen links, maar wel voor mensen die het eens echt willen verbeteren...en als we zo ver zijn dan houden we dat voor de komende 15 jaar vast...en dan pas weer verkiezingen..niet dat 4 jaar gehop van nu. Nederland ik houd van je, maar het wordt wel steeds (z)duurder.



Ze moeten dat leaserijden gewoon afschaffen. Gewoon km-vergoeding en laat desbetreffende persoon zelf maar uitzoeken wat hij/zij wil rijden. Dan betaal je het tenslotte ook zelf!

groter.

groter.




Jij schiet hem precies in de roos!
Wie zeuren er? juist, de mensen die hem niet mogen rijden.
Maar die afgunst is typisch Hollands, in andere landen zoals bv Duitsland kennen mensen dit niet zo erg als hier.
Ik las laatst in een ander topic ook zo'n reactie van iemand die op Volvo afgaf vanwege hun reclame over schone auto's, je ziet het, ieder merk doet het om marktaandeel te verwerven.





De figuren die 1 minuut voor het afgaan van de zoemer al bij de uitgang van hun werk staan, nooit een stap extra zetten en de anderen die dat wel doen (en misschien ook wel geluk hebben gehad) hun auto, salaris en welvaart misgunnen.
Nederland staat in de top vijf van geluk van de VN (bij kinderen geloof ik zelfs de eerste plaats).....en maar klagen, klagen, klagen en vragen waar de buren het van doen.
Stelletje azijnpissers....
Degenen die deze auto mogen leasen betalen al 52% inkomstenbelasting of dragen als ondernemer in dit land al meer dan genoeg vennootschapsbelasting af.




Het bepalen van een energie label e.d. is dan ook geheel onrealistisch. RDW is dit al aan het aanpassen.
Ik durft te zeggen dat mensen met een oldtimer, die bijvoorbeeld 5000 kilometer rijden, minder co2 uitstoten dan deze BMW hybride met 30000 kilometers op jaar basis.







Het lijkt vooral een ‘me-too’ noodgreep en ik heb eigenlijk geen idee waarom ze dit doen. De Nederlandse markt is veel te klein om zoiets te ontwikkelen. Maar waarom dan wel?



De politiek hoor je niet over het verkwisten van belastinggeld. Ik gun overigens iedereen een X5 maar dan wel voor een normaal belastingtarief.

In andere landen is een X5 gewoon een luxe gezinsauto, geen afgunst. Gewoon een heerlijke auto. Maar hier ben je een patser, een kapitalist, een patjepeeër. Zo diep triest de mentaliteit in dit land.
Ondernemers worden in NL het meest belast van Europa. Dat is dan ook de reden waarom de economie niet op gang komt. In ons land hebben de mensen in loondienst het veiligste haventje. Lekker ziek melden als je een kater hebt, lekker de kantjes eraf lopen, lekker de lease auto uitwonen en de privé auto sparen etc. etc..
Ik zeg: gooi de belastingen naar 30% voor iedereen, dan krijgt men weer zin om te ondernemen, dan neemt het BNP toe en is de belastingdienst de lachende derde. De SP wil naar 60% - echt helemaal gestoord. Werken wordt dan gestraft.



Lachwekkende redenering van jou kant.
Zonder ondernemers heb jij geen baan, realiseer jij je dat?
Zonder ondernemers is er geen economie, realiseer jij je dat??


Het feit dat jij zelf bepaalde auto's niet kunt veroorloven, is de echte reden van je afgunst.



De meeste ondernemers zullen wel moeten. Ze zijn gewoon totaal ongeschikt om samen te werken. Net zoals de meeste werknemers ongeschikt zijn om zelf te ondernemen. De 1 heeft de ander nodig. Ga niet doen of een ondernemer superieur is.


En opschepperige leaserijders mogen wat mij betreft gewoon op hun nummer gezet worden. Waarom zou dat niet mogen? Opscheppen met andermans bezit is zo raar.

OT: prachtige auto, maar 31 kilometer elektrisch rijden is wat magertjes. Het vermogen lijkt me ruim voldoende, ook al is het iets minder dan de concurrentie. Ik ben zeer benieuwd naar de vergelijkende test tussen de hybride versies van de X5, Cayenne en XC90

Denk je dan niet dat we massaal over de grens gaan tanken?

Uit welke woorden maak jij op dat ik zelfstandige superieur vind???

Probleem is dat NL dit soort net-niet-auto's met nep verbruiksopgave sponsort, terwijl auto's zonder elektrohulp extreem beboet worden, en hoe kleiner de auto hoe hoger de BPM boete!
En daardoor hele merken en modellen (die ik wél zou willen, al is het maar omdat ze stukken beter en leuker rijden dan een vergelijkbare hybride) van de markt verdwijnen terwijl het praktijkverbruik/uitstoot bijna of helemaal gelijk is

Het invoegen van dit principe vergt idd ook wel wat verstand. Europees werken, afspraken met buurlanden, of een specifiek tax profiel bij het tanken....opties genoeg, nu nog de wil. Toch bedankt voor de reactie hoor.


Zonder werknemers geen onderneming en geen klanten, realiseer jij je dat?
Zonder werknmers die wat te besteden hebben geen economie, realiseer jij je dat??
@Piet Saman
"Ondernemers worden in NL het meest belast van Europa."
Daarom is Nederland dus een belasting parsdijs voor starbucks etc.
"Dat is dan ook de reden waarom de economie niet op gang komt. In ons land hebben de mensen in loondienst het veiligste haventje."
Daarom hebben we een miljoen ZZP'ers en wordt er nemand meer met een vast contract aangenomen. In NL naar verhouding de meeste flexwerkers van Europa.
Wat betreft het ondernemers risico. Lekker een BV failliet laten gaan toeleveranciers en klanten laten zitten met onbetaalde rekeningen. Zonder enige gene op een andere naam weer een nieuwe BV starten. Met natuurlijk een X5 op naam van de BV die dan met 14% bijtelling kan worden gereden.
Heb overigens niets tegen ondernemers. Heb veel respect voor degene die vanuit het niets een mooi bedrijf opzet.



De bijtelling in Nederland gaat momenteel nergens over en de bmw uit het artikel is een van de pijnlijke voorbeelden.
gemiddeld 1 op 10..
zal het leasebedrag wel boven de 600e zitten maar het staat in geen verhouding wat ik zelf kwijt ben voor een knakenbak.

Minder bijtelling betalen is geen subsidie geven, subsidie is geld toegeven/bijleggen. Politici noemen nu graag fiscale kortingen subsidie maar betalen doe je toch en zul je.
De discussie hoort helemaal niet te gaan over welke auto's nu wel of niet een relatief lagere bijtelling krijgen, maar de bijtelling zelf.
Ik zeg alle auto's 14% bijtelling, goed voor de economie, goed voor de staat (stabiele inkomsten) en goed voor de auto-industrie (handel in ons geval) voor Nederland. Levert ze op termijn meer op, gegarandeerd.
Een vlaktaks bijtelling zorgt ervoor dat auto's gekozen worden vanwege hun intrinsieke waarden zoals comfort, betrouwbaarheid, duurzaamheid en zuinigheid in plaats van het fiscale plaatje.
Mijn E200K loopt zuiniger dan een Mitsubishi PHEV maar als ik deze zakelijk zou rijden mag ik 25% bijtellen. Overal in Nederland zit een inkomensherverdeling mechanisme verwerkt, dat moet stoppen!

Vroeger liep een X5 1 op 5, nu al 1 op 8/9. Met assistentie van dit soort techniek gaat dat al over de 1 op 10 in de praktijk. Dat is vooruitgang.
Een auto is bedoeld om van A naar B te gaan, maar vergelijk geen appels met peren, allebei fruit maar toch een ander smaakje. Een auto die 900 kilo weegt en 1 op 20 rijdt is geen wonder om te ontwikkelen. Een auto die ruim 2000 kilo weegt, 4 keer het vermogen heeft van het voorgaande en alsnog boven de 1 op 10 blijft wél.
Als je in die vergelijking het argument introduceert dat een X5 helemaal overbodig is en om die reden maar kapot belast moet worden dan moet je eens goed in de spiegel kijken. Dan ben je een voorstander van een dictatuur en niet een democratie, stem dan voor de laatste maal maar op de SP en zeg dag tegen je vrijheid.
Lang leven de Sovjet Republiek der 12 provinciën.

Lekker kort door de bocht weer. Ik heb het over het midden- en kleinbedrijf. En over het failliet gaan, waarom start je dan geen BV? Wat doe je hier nog. Gratis spullen, geld, dikke wagens. Laat me raden, je bent een man met principes.

Je hoeft mij niet uit te leggen wie wie nodig heeft hoor:-)
Ik proef wel wat lichte frustraties bij je, geeft niets hoor!

"Als je in die vergelijking het argument introduceert dat een X5 helemaal overbodig is en om die reden maar kapot belast moet worden dan moet je eens goed in de spiegel kijken." Ik zeg niet dat de X5 kapotbelast moet worden. Hij is nu voor bepaalde mensen goedkooper te rijden omdat de A segmenters kapot belast worden.
Ik ben niet zoals jij een stuk stemvee. Niets erger dan dit soort beleid te legitimeren. Ik snap trouwens niet wat belasting heffen op auto's met democratie en dictatuur en de SP (vreselijke PP trouwens) te maken heeft. Leg mij dat eens uit.

Gezien jou reactie was enige uitleg wel nodig. Geeft niet hoor, graag gedaan.
Frustratie? Inderdaad ik wordt schijt ziek van dit soort onzinnige regels, in 1 woord waanzin.

Gaat erom dat dit een vreemde situatie is. Om de belastingopbrengsten minimaal gelijk te houden moet een grote groep mensen dit voordeeltje voor een zeer beperkte groep mensen betalen. Jouw opmerking is nogal onsamenhangend wat wil je mij duidelijk maken?




Als jij wilt ondernemen is dat prima. Val mij er alleen niet mee lastig. Ik heb geen zin om jou prive autogebruik te subsidieren. Net zo min dat jij belasting wil betalen voor de uitkering of ziektekosten etc. van een ander. Wil je indruk maken met jou auto? Betaal hem dan zelf, laat niet een ander er voor opdraaien.
Dacht dat we in democratie leefden. Gelijke rechten voor iedereen niets is minder waar. Ik betaal meer dan 50% belasting over salaris en alle onkostenvergoedingen. Zelfs over het hypotheekrente voordeel (hypo via de zaak) heb ik jarenlang belasting betaald. Een auto van de zaak die prive mag worden gebruikt is inkomen in natura daar zou je normaal belasting over moeten betalen. Ongeacht of iets bewezen of onbewezen milieuvriendelijk is.




En voor diegene die zeggen dat het afgunst is van mensen zonder leaseauto. Jullie staan dus volledig achter de miljoenenbonussen die bestuurders krijgen bij bijv. banken? Net als dat iedereen een bonus van 2 miljoen wil krijgen, zou niemand een leaseauto afwijzen. Maar maakt dat de regeling dan eerlijk?
Plus dat autofabrikanten er veel aan gelegen is om leasecontracten af te sluiten en wie moet de korting betalen die leasemaatschappijen krijgen?

Je kunt wel stom blijven brullen in de woestijn maar deze regels heeft niemand die hier zit verzonnen vriend

Respecteer de mening van een ander ook al is het niet jouw mening. Lees mijn reactiies en die van jou er nog even op na wie is er dan stom aan het brullen?

http://www.onlineaccountantsmkb.nl/aktueel/tesla-s-fiscaal-voordeel-auto.html

De bijtelling a 14% voor 1 jaar van de X5 is de aanschafwaarde van jou A segmenter.
En, wie rijd er nou zakelijk in een A segmenter??
Jou redenering slaat kant noch wal

Je bent echt een trotse belasting betaler. Fijn voor je. Je doet net of ik de wet overtreed. Ik hou me gewoon aan de wet net als jij. Waar hebben we het eigenlijk over, over een auto die maar voor een heel kleine groep is weggelegd. Weet je hoeveel miljard er verdampt in Brussel? Dat is pas subsidiëren. Je kan er ook voor kiezen een km-registratie te voeren. Dan heeft de fiscus helemaal niks. De privé km schrijf je gewoon weg. In dat geval neem ik gewoon de M50d en trek ik een hele lange vinger. Ik ken er zat die dit doen en ze worden niet gepakt.

Jij praat stom want jij doet net of de berijder de schuldige is van dit voordeel.
Het is gewoon afgunst en frustratie van jou.
Ik ken dat soort mensen, principes omdat je het zelf niet hebt..




GELUKKIG zijn de meeste mensen in loondienst niet zo, anders was de BV NL allang over de kop.
Wel lees ik dat er een aantal behoorlijk egoistische figuren hier zitten.
O.T. Leuke auto zo'n BMW, maar die stekker flauwekul hoeft voor mij niet. Maak 'm dan volledig op stroom, dan ben je goed bezig, niet die paar km. die er nu mee gereden kan worden.

Laat ze eens de gemiddelde CO2 uitstoot over de gehele actieradius berekenen........
Mongoloide rekenmethode die thans gehanteerd wordt.
Sick.

Belasting heffen in het algemeen en zowel specifiek voor auto's heeft wel degelijk te maken met onze democratie en politiek. Meer belasting betekent minder eigen middelen in het algemeen. De meer middelen iemand vergaard, de meer belasting je betaald in ons land, zowel absoluut als procentueel.
Je betaalt niet alleen belasting op inkomen, maar ook over je bezittingen (auto, huis etc.) en over je liquide middelen, en over je consumptie en over je nalatenschap. Dus in feite wordt men in Nederland 4 maal belast voor dezelfde euro.
Als je iemands middelen (eigen vermogen) beperkt door progressieve belasting dan maak je hem/haar ook onmondig. Dat wil zeggen, men wil op den duur niet meer verder kijken, of verder werken aan zelfverbetering. Daarom haal ik het voorbeeld van de SP erbij, een partij die dit land ten gronde richt mits het de kans krijgt. Erge ervan is dat de mensen het zelf niet beseffen. Dit effect van onbenul geld voor velen hier op dit forum.

Iedereen trapt er namelijk in, omdat er ergens een relatief voordeel te behalen is, maar dat niet voor jezelf geldt dan is het ineens fout. Het is niet zo dat het A segment kapotbelast wordt, sterker nog relatief gezien betaalt dat segment te weinig belasting!
Maar dan ga ik weer te ver, want ons heel fiscaal systeem omtrent autobelastingen gaat niet om wat eerlijk is, maar om wat er te plukken valt om budgettekorten te dichten. Er is geen incentive in Den Haag om efficienter met ONS geld om te gaan door de organisatie te verkleinen. Dus, door heel de tijd op kleine onderwerpen in te zetten zoals bijtelling, of milieu, houden ze de molen in gang en kijkt niemand naar de echte problemen in ons land (helaas).
Wanneer je inkomstenbelasting betaalt hebt moet het ophouden. De accijnzen zijn al genoeg om de wegen te bekostigen, laat staan een 500 euro vlaktaks voor elke auto inzake MRB.

Een grote auto is niet noodzakelijk slechter, maar die keuze behoort een overheid helemaal niet te maken. Want het is een mening die ons via wetgeving opgelegd wordt. En, het is een mening waarvoor nooit een referendum over gehouden is. Er is geen sprake van democratie inzake de autobelastingen, maar wel een dictatuur. Het individu heeft dus geen belangenbehartiging.
Door auto's zwaarder te belasten worden sommige buiten ons budget geplaatst. Als ik een auto koop uit mijn NETTO inkomen dan moet het daarna ophouden. Ik moet mijzelf verzekeren, dat is logisch, ik moet brandstof hebben, dat is logisch (daar zit wegenonderhoud al bij inbegrepen). Daar ben ik bereid voor een redelijke prijs voor te betalen, maar het kan niet zo zijn dat je alsnog voor het gebruik van je eigendom moet bijbetalen.

de overheid moet zo snel mogelijk die test vervangen voor eentje die wel reëel is en toetsbaar

Laat de werknemer de benzinerekening zelf betalen voor zover de auto het voor de bijtellingklasse geldende verbruik te boven gaat.
Dus rijd je 1:16 ipv 1:32 (=82g/km) dan moet je de helft van de brandstof zelf dokken. Anders gezegd, rijd je 32000 km p/j dan wordt slechts de eerste 1000 liter vergoed. Dan zal men vanzelf ook wel maximaal gebruik gaan maken van de elektrische kilometers. Want één ding moet je niet vergeten: we zijn toch allemaal voor het milieu en CO2-afhankelijk belasting heffen is wel degelijk heel erg effectief in Nederland!
Wel de tarieven budget-neutraal instellen zodat het 'werkend-Nederland' geen reden heeft om te mekkeren over belastingverhoging en klaar ben je.


Dát is pas krom. Een belasting betalen over een wagen die je hebt betaald met geld waar je al52% belasting over hebt betaald. Maar in Nederland kán het!



Volgens sommige hier betalen de mensen met een A segmenter het verschil in bijtelling:-)



Echter zo werkt het tegenwoordig niet meer.
Steeds meer bedrijven bieden dezelfde functie aan met of zonder auto van de zaak. Echter het "leasebudget" wordt in 9 van de 10 gevallen gewoon door de medewerker zelf betaald in de vorm van minder salaris.
Oftewel je levert zo'n beetje 600 tot 700 euro bruto loon in en hier wordt dus ook geen pensioen over opgebouwd etc. Vervolgens komt Den Haag nog een keer bijtelling heffen over je duur betaalde leaseauto.
Je hebt een klein voordeel omdat er geen BTW over de auto wordt betaald, dus een kleine bijtelling van 3 tot 5% zou dit oplossen. Daarnaast is het nog zo dat je bijtelling zou moeten betalen over het privé gebruik. Rij je 4000km per jaar privé, dan alleen die 3 tot 5% over die 4000km.

Heb zelf vele jaren een lease auto gereden en dit jaar voor het eerst over gestapt op een Prive auto, in mijn geval een Mercedes 220 CDI Bleutec van 2014, geen bijtelings gezeik meer en uitzoeken wat ik wil.
Wat mij stoort aan al die 7/14% bijtellings auto's is dat deze in de praktijk vele malen milieu onvriendelijker zijn dan vele andere auto's in de 20 en 25% bijtellings klasse, in mijn vorige auto een BMW 320DA haalde ik makkelijk 1 op 22.
Zie ik niet gebeuren met zo'n hybride bak, 50km elektrisch en dan 1 op 6 op benzine.
Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.