AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

BMW X5 xDrive40e heeft 14 procent bijtelling

BMW X5 xDrive40e
BMW X5 xDrive40e
BMW X5 xDrive40e
BMW X5 xDrive40e
BMW X5 xDrive40e
BMW X5 xDrive40e
BMW X5 xDrive40e
BMW X5 xDrive40e
BMW X5 xDrive40e
BMW X5 xDrive40e
BMW X5 xDrive40e
Het segment van grote premium-SUV's met 14 procent bijtelling groeit gestaag. De nieuwste inzending is de BMW X5 xDrive40e.

Net als de Volvo XC90 T8 en de Porsche Cayenne S e-Hybrid is deze BMW X5 xDrive40e een plug-inhybride.

De aandrijflijn van de BMW bestaat uit een benzinemotor en twee elektromotoren. De benzinemotor is een 2,0-liter Twin-Power viercilinder met 245 pk en 350 Nm. De eerste elektromotor mobiliseert 113 pk, de andere 75 pk. Het piekvermogen van de aandrijflijn is 313 pk en het maximumkoppel is 450 Nm.

Ter vergelijking: de Porsche Cayenne S e-Hybrid is goed voor 416 pk en 590 Nm, de Volvo XC90 heeft de beschikking over 400 pk en 640 Nm. Qua kracht kan de BMW z'n rivalen dus niet helemaal bijbenen.

De BMW X5 xDrive40e sprint in 6,8 seconden naar 100 km/h en de topsnelheid is begrensd op 210 km/h. Wie geheel elektrisch rijdt, ziet de begrenzer zakken naar 120 km/h. De volledig elektrische actieradius is 31 km.

Belangrijker voor de leasemarkt is natuurlijk de bijtelling. De BMW heeft een CO2-uitstoot van 77 g/km. Hierdoor valt de auto in de categorie van 14 procent bijtelling, net als de Porsche en de Volvo.

De definitieve prijs van de BMW X5 xDrive40e is nog niet bekend. Waarschijnlijk komt de prijs in de buurt van die van de beide concurrenten te liggen.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (108)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Fijn dat ook BMW zo vriendelijk is ons te wijzen op de bijtellingswaanzin in dit land. Verder blijf ik het doodzonde vinden dat de nieuwste generatie zo'n bolle achterruit heeft. Ik vind het echt geen gezicht.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Hopen voor BMW dat deze itt de X6 hybrid wel aan slaat. Dat zal in NL wel lukken in het voor dit model gunstige bijtellingsklimaat.
ZZZ HorsePower
ZZZ HorsePower
  • 0
Denk dat de Haagse stropdaslosers aan een herhalingscursus toe zijn, wat een blunder dat dit 14% kan zijn. De praktijk is 1:12 als je geluk hebt.
Simpelweg omdat 99% van deze auto's geen korte afstanden rijdt.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ja dames en heren, het wordt van gek tot absurd in dit land dankzij uw belastingscenten
Deus Ex Machina
Deus Ex Machina
  • 0
Ach... Laat het klootjesvolk lekker bloeden voor de hobbys van de rijken... Wat een waanzin dat dit type auto's 14% zijn
Anoniem
Anoniem
  • 0
In Amerika koop je voor bijna de HELFT aan euro deze X5 met 6 cilinder (of 8) zoals het hoort, en krijg je desgewenst 4 gratis banden erbij om die op te roken op de parkeerplaats in een FU burnout naar ons zielige (C02 uitstoot mag niet want milieu, maar stiekem gewoon belasting heffings landje) :-(
Anoniem
Anoniem
  • 0
Als je een Cayenne koopt, euh ik bedoel least, krijg je tenminste een 3 liter zescilinder. Zescilinder minder milieubewust dan een viercilinder? Zeg nou niet dat je zo'n auto koopt, euh least, omdat je GroenLinks steunt...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wat is dit?! Een 4-cil. In een X5 is al raar maar dan ook nog eens een hybride die ze het nummer 40 durven te geven. Ophoeren met deze zooi
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wat is dit?! Een 4-cil. In een X5 is al raar maar dan ook nog eens een hybride die ze het nummer 40 durven te geven. Ophoeren met deze zooi
Anoniem
Anoniem
  • 0
Er zijn nog genoeg privérijders die dit staaltje huichelachtigheid van onze volksvertegenwoordigers prachtig teniet weten te doen met pakken CO2 en fijnstof. Ik ben voor een schoon milieu hoor, maar de manier waarop daar door de politici mee wordt omgesprongen is tranentrekkend.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik zou hem zou willen hebben als ik mocht leasen, de XC90 vind ik vreselijk en de Cayenne vind ik ook niet echt mooi.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Q70: en daarom gaan we in de nabije toekomst ver over de afgesproken 2° temperatuurstijging heen en moeten we ons voorbereiden op overstromingen en zeer hete zomers.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Dan vind ik de Porsche en de Volvo een betere keuze. Maar wat is de X5 toch mooi.
Chef du PHEV
Chef du PHEV
  • 0
Een bezine auto van meer dan 2000 kg, en dan toch maar 77gram co2 per km? That would be the day, haha. Dat ze zoiets met droge ogen en stalen gezicht durven te beweren.
Vorq
Vorq
  • 0
Top! @Excellentie: Met het hybride truukje een fluitje van een cent. Tijdens de standaard testen dan.
HarrieD
HarrieD
  • 0
De eerste partij die deze bijtellingwaanzin overboord gooit krijgt mijn stem. Ik stel voor om die begrenzer naar 120 km/u in werking te houden zolang de bezitter van zo'n "premium SUV" niet meer dan 14% bijtelt. Een belastingtechnisch verbod op de linker rijstrook.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Zou ik hem willen hebben:JA.
Zou ik elektrisch rijden:JA, zover het kan
Zou ik hem kopen: NEE, want ik mag niet leasen van mijn baas. Oftewel er is een 2 klasse systeem in dit land dat maar blijvend in leven gehouden wordt. Ik hoop dat ze in den haag eens het green-field idee uigelegd wordt. Nee, dat is niet voor groen links, maar wel voor mensen die het eens echt willen verbeteren...en als we zo ver zijn dan houden we dat voor de komende 15 jaar vast...en dan pas weer verkiezingen..niet dat 4 jaar gehop van nu. Nederland ik houd van je, maar het wordt wel steeds (z)duurder.
Anoniem
Anoniem
  • 0
A klassers die met gemak 1 op 16 rijden extra belasten om dit soort auto's te subsidieren, waanzin ten top. Maar woensdag stemmen we gewoon weer op VVD, CDA of Doordrammers 66 die dit allemaal mogelijk maken. Sadomasochistisch volkje zijn we geworden dat we ons keer op keer zo laten nemen. Ik stem niet meer, ik legitimeer dit beleid en de bijbehorende graaiers kliek niet meer.
APT
APT
  • 0
Ik gun de leaserijder zijn pleziertje maar dergelijke auto's vind ook ik niet thuis horen in het vriendelijke (of minder onvriendelijke) bijtellingstarief. Voor Hybride auto's zouden er best meer regels mogen komen naar mijn mening. Bijv. een max gewicht, of test waar het verbruik wordt bekeken van enkel op de verbrandingsmotor rijden. Ook een grondig onderzoek naar het gebruik van hybrides. Hoeveel rijdt er daadwerkelijk zuiniger mee en hoeveel rijden er gewoon bijna alleen op benzine/diesel. Overigens, ik geef de leaserijders groot gelijk dat ze gebruik maken van deze rare kromme bijtellingswaanzin. Zou het zelf ook doen.
BillytheKid
BillytheKid
  • 0
Komt hier op neer, lease rijders kunnen in de grootste auto's rondrijden die nog minder kosten dan wat een particulier voor de kleinste en goedkoopste A-segmenter kan neerleggen.

Ze moeten dat leaserijden gewoon afschaffen. Gewoon km-vergoeding en laat desbetreffende persoon zelf maar uitzoeken wat hij/zij wil rijden. Dan betaal je het tenslotte ook zelf!
Anoniem
Anoniem
  • 0
mooie concurrent voor de porsche cayenne s e - hybride, de volvo xc90 t8 is foch echt een maatje
groter.
Anoniem
Anoniem
  • 0
mooie concurrent voor de porsche cayenne s e - hybride, de volvo xc90 t8 is foch echt een maatje
groter.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Auto's met 245 pk zouden helemaal niet in aanmerking moeten komen voor belasting voordelen. Want als je maar wat van het vermogen gebruikt blijft er niks over van dat norm verbruik en die CO2 uitstoot! Zouden deze auto's nog zo populair zijn als ze op 140 km/u begrensd zouden zijn om in aanmerking te komen? Ik denk het niet!
Anoniem
Anoniem
  • 0
De meesten hier zijn tegen het 14% tarief voor deze klasse, echter wed ik dat wanneer men van de baas in deze klasse mag leasen de kans erg groot is dat het zoiets als dit wordt. Getuige het grote succes van bijtellingsknallers in de lagere klassen zoals de Prius, Outlander, 308, Megane etc etc etc. Hypocriet geklets en afgunst dus.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Eerst waren dat spaar diesels in de trend. Nu voldoen die niet meer aan de normen, en komen er plug-in hybrides. En omdat die technologie wel duur is stoppen ze dat in dit soort grote volledig nutteloze auto's...
Anoniem
Anoniem
  • 0
@LK
Jij schiet hem precies in de roos!
Wie zeuren er? juist, de mensen die hem niet mogen rijden.
Maar die afgunst is typisch Hollands, in andere landen zoals bv Duitsland kennen mensen dit niet zo erg als hier.
Ik las laatst in een ander topic ook zo'n reactie van iemand die op Volvo afgaf vanwege hun reclame over schone auto's, je ziet het, ieder merk doet het om marktaandeel te verwerven.
Krap
Krap
  • 0
Alsof de leaserijder hier de diva is. Geen enkele loongenieter die zo'n bak mag uitzoeken van zijn baas, een uitzondering daargelaten natuurlijk. Maar er zijn ook altijd nog zakelijke rijders die zo'n ding gewoon aftikken. De baas zelf zal ik maar zeggen. Wat meestal ook vaker gebeurd in dit segment. En die zijn reete gelukkig met 11% minder bijtelling na zijn zure verdiende centjes uit te kunnen geven aan zo'n auto als deze.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wat een afgunst hier zeg, diep triest. Ga je toch ook een eigen bedrijf starten!? We leven in een vrij land waar ondernemerschap ook voor jou is. 14% is nog steeds heel wat bijtelling. Al zou iemand van het klootjes (zoals ik hierboven lees) volk deze auto krijgen dan nog kan hij 'm niet betalen. Denk aan ca. €600,- netto bijtelling.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@LK, logisch, sommige geven dat ook toe, dat is ook het probleem niet. Het probleem is dat er in Nederland heel veel belasting betaald wordt, maar dat er korting wordt gegeven op dit soort auto's (ook andere segmenten) en aangezien de overheid nog steeds geld nodig heeft betekent dat het belastinggeld ergens anders vandaan moet komen. Dat irriteert mensen, ik denk dat de meeste mensen liever geen kortingen en subsidies zien, maar liever lagere belastingen, zoals je zelf al aanhaalt, in Duitsland...
Audijzer
Audijzer
  • 0
Ja hehe, als het erop aankomt zou ik ook heus wel in een auto met lage bijtelling stappen. Dat doet nog geen afbreuk aan het feit dat er ergens in het belastingstelsel iets ontzettend mis is gegaan dat dit soort auto's ontstaan zijn. Maargoed, als daar wat van gezegd wordt dan wordt dat meteen als afgunst bestempeld. Net zo'n dooddoener als de bijtellingsregeling zelf.
Majortom
Majortom
  • 0
Het was te verwachten...een topic dat over lage bijtelling gaat en de zure spruitjeslucht van afgunst druipt er weer van af....
De figuren die 1 minuut voor het afgaan van de zoemer al bij de uitgang van hun werk staan, nooit een stap extra zetten en de anderen die dat wel doen (en misschien ook wel geluk hebben gehad) hun auto, salaris en welvaart misgunnen.
Nederland staat in de top vijf van geluk van de VN (bij kinderen geloof ik zelfs de eerste plaats).....en maar klagen, klagen, klagen en vragen waar de buren het van doen.
Stelletje azijnpissers....
Degenen die deze auto mogen leasen betalen al 52% inkomstenbelasting of dragen als ondernemer in dit land al meer dan genoeg vennootschapsbelasting af.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Het privévoordeel (want daar gaat het in principe over als je de waarde van de bijtelling moet berekenen) moet gewoon op de lease/huurpremie worden gesteld. En dan nog ben je goedkoper uit dan privérijders. Al dat CO2 gelul komt uit de verstarde breinen van de 2e kamer en die lui leven wel vaker buiten de werkelijkheid als het om fiscale zaken gaat.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Afgunst? Heeft helemaal niks met afgunst te maken. De subsidie op dit soort auto's wordt betaald door b.v. de BPM op A segmenters te verhogen. Hardwerkerde Nederlanders zonder een leaseregeling moeten betalen voor dit soort mastodonten, waanzin. Ondernemers moeten leren op eigen benen te staan. Ik heb geen zin om ondernemers op deze manier te subsidieren.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ongelooflijk dat er nog zo'n grote markt is voor dit soort - overigens nutteloze - penisprotheses.
High Fidelity
High Fidelity
  • 0
Norm verbruik wordt gemeten over een ritje van 11 kilometer. Iedere hybride haalt dit makkelijk elektrisch.
Het bepalen van een energie label e.d. is dan ook geheel onrealistisch. RDW is dit al aan het aanpassen.

Ik durft te zeggen dat mensen met een oldtimer, die bijvoorbeeld 5000 kilometer rijden, minder co2 uitstoten dan deze BMW hybride met 30000 kilometers op jaar basis.
Lancia Lover
Lancia Lover
  • 0
Wat een bizar land is dit toch soms. De V60 D6'en scheuren je aan alle kanten voorbij, stoplicht naar stoplicht, om maar zo snel mogelijk op bestemming aan te komen. Tja, had waarschijnlijk hetzelfde gedaan in hun positie...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik ben het ook niet geheel eens met het feit dat dit soort bakken in lage bijtelling vallen, echter, ik ben het nog veel minder eens met de anti leaserijder acties, het is niet gratis, komt ergens vandaan (want moet betaald worden) en kijk eerst eens naar je eigen totaalplaatje (salaris, vakantiedagen, extraatjes, reistijd etc....) Het gras is niet altijd groener bij de buren).
grandmasterc
grandmasterc
  • 0
De X5 heeft inderdaad een lelijke achterkant, verder mist hij uitstraling. Jeep GC en Range Rover hebben dat veel wel, maar die hebben helaas, nog steeds geen benzine-hybride. De Volvo XC90 ziet er ook beter uit, de Cayenne blijft natuurlijk nog steeds de lelijkste in deze klasse.
Conradi
Conradi
  • 0
OMG weer es een dure auto met minder dan 82 gr CO2/km en alle bijtelingsfundamentalisten gaan weer los. Accepteer eens dat de regels zo zijn en ga lekker op een belastingforum discussiëren.
Anoniem
Anoniem
  • 0
31 kilometer elektrisch, als het meezit zeker. Wat een onzinnige auto zeg.
Conradi
Conradi
  • 0
OT: Ik vind een X5 een prachtige auto en BMW heeft met i3 en i5 al laten zien wat ze op elektrisch gebeid kunnen. Maar waarom dan dit, het is vlees nog vis? Ze staan nu al op achterstand van de Cayenne, de Q7 en de XC90. De eerste twee zijn ook nog eens 6-cylinders.
Het lijkt vooral een ‘me-too’ noodgreep en ik heb eigenlijk geen idee waarom ze dit doen. De Nederlandse markt is veel te klein om zoiets te ontwikkelen. Maar waarom dan wel?
Parelmoer
Parelmoer
  • 0
Het mag dan een mooie auto zijn, maar voor de bijtelling moeten ze een net zo hoge boete zetten als het rijden op rode diesel. (=niet opladen van de accu's, icm tankgedrag) Daarom is een volledige elektrische auto veel eerlijker in de bijtelling.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Eh, wie mag deze auto überhaupt leasen? Tegen wie wordt gezegd: "Zoek maar een X5 uit"?
ak2
ak2
  • 0
Eigenlijk blijft het raar dat deze auto's 14% bijtelling krijgen, omdat ze zo weinig CO2 uitstoten. Terwijl ze in de praktijk juist heel veel benzine gebruiken, en heel veel CO2 uitstoten. Ze rijden maar een paar kilometer elektrisch.
De politiek hoor je niet over het verkwisten van belastinggeld. Ik gun overigens iedereen een X5 maar dan wel voor een normaal belastingtarief.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@jmdp,

In andere landen is een X5 gewoon een luxe gezinsauto, geen afgunst. Gewoon een heerlijke auto. Maar hier ben je een patser, een kapitalist, een patjepeeër. Zo diep triest de mentaliteit in dit land.

Ondernemers worden in NL het meest belast van Europa. Dat is dan ook de reden waarom de economie niet op gang komt. In ons land hebben de mensen in loondienst het veiligste haventje. Lekker ziek melden als je een kater hebt, lekker de kantjes eraf lopen, lekker de lease auto uitwonen en de privé auto sparen etc. etc..

Ik zeg: gooi de belastingen naar 30% voor iedereen, dan krijgt men weer zin om te ondernemen, dan neemt het BNP toe en is de belastingdienst de lachende derde. De SP wil naar 60% - echt helemaal gestoord. Werken wordt dan gestraft.
Anoniem
Anoniem
  • 0
En ja hoor, daar hebben we weer een auto die 2 km niks uitstoot en de rest van de tijd lekker vervuilt tegen 14%
Anoniem
Anoniem
  • 0
Pas geleden is in zo'n nieuwe SUV met 4 cilinders gereden. Man man man... dat is toch helemaal niet meer wat je verwacht bij zo'n grote stoere auto. In een SUV moet gewoon minimaal een 6 cilinder. Hoe mooi de techniek en PK's erom heen ook zijn.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@jmdp
Lachwekkende redenering van jou kant.
Zonder ondernemers heb jij geen baan, realiseer jij je dat?
Zonder ondernemers is er geen economie, realiseer jij je dat??
Anoniem
Anoniem
  • 0
Laten we alle eerst eens gaan bezuinigen op alle paupers die de hele dag met hun luie reet voor de tv hangen met een uitkering en allerlei subsidies en participatiebudgetjes..
Anoniem
Anoniem
  • 0
@BillytheKid: stop eens met het bashen van leaserijders. Al die jaloerse reacties van mensen die het een ander gewoon niet gunnen. Je zit hier op een autoforum van autoliefhebbers, niet 1 of ander milieuclubje.
Het feit dat jij zelf bepaalde auto's niet kunt veroorloven, is de echte reden van je afgunst.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Jmdp is het voorbeeld van een domme Hollander. Een echte SP stemmer. "We halen het bij de rijken en geven het aan de armen". Eigenlijk staat er ; heb je hard gewerkt? Hier met je geld. Die luie werkloze wil ook een 50" televisie.
Balle
Balle
  • 0
Nooit echt gesnapt die bijtelling, co2 uitstoot etc... Gewoon verkeersbelastingen afschaffen en brandstofprijzen x 3 doen. Solved! Goed voor de economie en het milieu en super correct, meer ver/gebruik = meer betalen. Dan kun je gerust een benzine slurpend monster aanschaffen maar je zal 2 keer nadenken om hem effectief te gebruiken. Misschien komt het verstand ooit nog wel....met de jaren.
lennie
lennie
  • 0
@ knightrider

De meeste ondernemers zullen wel moeten. Ze zijn gewoon totaal ongeschikt om samen te werken. Net zoals de meeste werknemers ongeschikt zijn om zelf te ondernemen. De 1 heeft de ander nodig. Ga niet doen of een ondernemer superieur is.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Beter deze op de weg ipv al die Priussen..
Anoniem
Anoniem
  • 0
Lennie, ik had ook een dergelijke opmerking getypt, maar ik had het weer weggehaald omdat ik dacht: dit heeft niet meer met auto's te maken. Maar ik kon het niet méér met je eens zijn.

En opschepperige leaserijders mogen wat mij betreft gewoon op hun nummer gezet worden. Waarom zou dat niet mogen? Opscheppen met andermans bezit is zo raar.
MBdoubleyou
MBdoubleyou
  • 0
Wat een zure reacties over ondernemers en leaserijders weer. Het lijkt wel een azijnzeikersforum hier.

OT: prachtige auto, maar 31 kilometer elektrisch rijden is wat magertjes. Het vermogen lijkt me ruim voldoende, ook al is het iets minder dan de concurrentie. Ik ben zeer benieuwd naar de vergelijkende test tussen de hybride versies van de X5, Cayenne en XC90
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Balle,

Denk je dan niet dat we massaal over de grens gaan tanken?
Anoniem
Anoniem
  • 0
@lennie
Uit welke woorden maak jij op dat ik zelfstandige superieur vind???
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wat eens nonsens om kritiek op dit kromme systeem af te doen als afgunst. Ik zou die 4 cilinder X5 nog niet willen hebben al kreeg ik 'm gratis.

Probleem is dat NL dit soort net-niet-auto's met nep verbruiksopgave sponsort, terwijl auto's zonder elektrohulp extreem beboet worden, en hoe kleiner de auto hoe hoger de BPM boete!
En daardoor hele merken en modellen (die ik wél zou willen, al is het maar omdat ze stukken beter en leuker rijden dan een vergelijkbare hybride) van de markt verdwijnen terwijl het praktijkverbruik/uitstoot bijna of helemaal gelijk is
Balle
Balle
  • 0
@Piet Saman
Het invoegen van dit principe vergt idd ook wel wat verstand. Europees werken, afspraken met buurlanden, of een specifiek tax profiel bij het tanken....opties genoeg, nu nog de wil. Toch bedankt voor de reactie hoor.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Na de facelift vind ik deze auto sowieso niet interessant meer. Ik vind hem niet mooi. Geef mij maar een X3.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Knightrider
Zonder werknemers geen onderneming en geen klanten, realiseer jij je dat?
Zonder werknmers die wat te besteden hebben geen economie, realiseer jij je dat??

@Piet Saman
"Ondernemers worden in NL het meest belast van Europa."
Daarom is Nederland dus een belasting parsdijs voor starbucks etc.

"Dat is dan ook de reden waarom de economie niet op gang komt. In ons land hebben de mensen in loondienst het veiligste haventje."
Daarom hebben we een miljoen ZZP'ers en wordt er nemand meer met een vast contract aangenomen. In NL naar verhouding de meeste flexwerkers van Europa.

Wat betreft het ondernemers risico. Lekker een BV failliet laten gaan toeleveranciers en klanten laten zitten met onbetaalde rekeningen. Zonder enige gene op een andere naam weer een nieuwe BV starten. Met natuurlijk een X5 op naam van de BV die dan met 14% bijtelling kan worden gereden.

Heb overigens niets tegen ondernemers. Heb veel respect voor degene die vanuit het niets een mooi bedrijf opzet.
okay
okay
  • 0
Prima die lage bijtelling voor dit soort auto's, immers anders reden er alleen maar 6 en 8 cilinders rond in dit soort auto's. Ook voor korte ritjes en daarmee echt slecht voor het milieu. Dan beter dit.
Anoniem
Anoniem
  • 0
okay, goed, maar dan waarschijnlijk wel een stuk minder omdat minder mensen hem dan zouden kunnen betalen. Nu geef je subsidie op iets wat maar nauwelijks minder vervuilt in de praktijk.
Frapson
Frapson
  • 0
wat weer een onzin hierboven zeg.
De bijtelling in Nederland gaat momenteel nergens over en de bmw uit het artikel is een van de pijnlijke voorbeelden.
gemiddeld 1 op 10..

zal het leasebedrag wel boven de 600e zitten maar het staat in geen verhouding wat ik zelf kwijt ben voor een knakenbak.
J M 1
J M 1
  • 0
Mensen toch, ze hebben de meesten op dit forum al in Den Haag in hun broekzak.

Minder bijtelling betalen is geen subsidie geven, subsidie is geld toegeven/bijleggen. Politici noemen nu graag fiscale kortingen subsidie maar betalen doe je toch en zul je.

De discussie hoort helemaal niet te gaan over welke auto's nu wel of niet een relatief lagere bijtelling krijgen, maar de bijtelling zelf.

Ik zeg alle auto's 14% bijtelling, goed voor de economie, goed voor de staat (stabiele inkomsten) en goed voor de auto-industrie (handel in ons geval) voor Nederland. Levert ze op termijn meer op, gegarandeerd.

Een vlaktaks bijtelling zorgt ervoor dat auto's gekozen worden vanwege hun intrinsieke waarden zoals comfort, betrouwbaarheid, duurzaamheid en zuinigheid in plaats van het fiscale plaatje.

Mijn E200K loopt zuiniger dan een Mitsubishi PHEV maar als ik deze zakelijk zou rijden mag ik 25% bijtellen. Overal in Nederland zit een inkomensherverdeling mechanisme verwerkt, dat moet stoppen!
J M 1
J M 1
  • 0
En nu even over de X5, ik vindt het een erg mooie auto, lekker tegendraads. Als je deze koopt op Nederlands kenteken behoor je een lintje te krijgen.

Vroeger liep een X5 1 op 5, nu al 1 op 8/9. Met assistentie van dit soort techniek gaat dat al over de 1 op 10 in de praktijk. Dat is vooruitgang.

Een auto is bedoeld om van A naar B te gaan, maar vergelijk geen appels met peren, allebei fruit maar toch een ander smaakje. Een auto die 900 kilo weegt en 1 op 20 rijdt is geen wonder om te ontwikkelen. Een auto die ruim 2000 kilo weegt, 4 keer het vermogen heeft van het voorgaande en alsnog boven de 1 op 10 blijft wél.

Als je in die vergelijking het argument introduceert dat een X5 helemaal overbodig is en om die reden maar kapot belast moet worden dan moet je eens goed in de spiegel kijken. Dan ben je een voorstander van een dictatuur en niet een democratie, stem dan voor de laatste maal maar op de SP en zeg dag tegen je vrijheid.

Lang leven de Sovjet Republiek der 12 provinciën.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Jmdp,

Lekker kort door de bocht weer. Ik heb het over het midden- en kleinbedrijf. En over het failliet gaan, waarom start je dan geen BV? Wat doe je hier nog. Gratis spullen, geld, dikke wagens. Laat me raden, je bent een man met principes.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@jmpd
Je hoeft mij niet uit te leggen wie wie nodig heeft hoor:-)
Ik proef wel wat lichte frustraties bij je, geeft niets hoor!
Anoniem
Anoniem
  • 0
@J- "Een auto die 900 kilo weegt en 1 op 20 rijdt is geen wonder om te ontwikkelen. " Een auto ontwikkelen die voldoet aan de door jou opgeven specificaties en deze produceren voor minder dan 8000 euro en daar ook nog aan verdienen is een groter wonder dan jij denkt.

"Als je in die vergelijking het argument introduceert dat een X5 helemaal overbodig is en om die reden maar kapot belast moet worden dan moet je eens goed in de spiegel kijken." Ik zeg niet dat de X5 kapotbelast moet worden. Hij is nu voor bepaalde mensen goedkooper te rijden omdat de A segmenters kapot belast worden.
Ik ben niet zoals jij een stuk stemvee. Niets erger dan dit soort beleid te legitimeren. Ik snap trouwens niet wat belasting heffen op auto's met democratie en dictatuur en de SP (vreselijke PP trouwens) te maken heeft. Leg mij dat eens uit.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@knightrider
Gezien jou reactie was enige uitleg wel nodig. Geeft niet hoor, graag gedaan.
Frustratie? Inderdaad ik wordt schijt ziek van dit soort onzinnige regels, in 1 woord waanzin.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Piet Saman
Gaat erom dat dit een vreemde situatie is. Om de belastingopbrengsten minimaal gelijk te houden moet een grote groep mensen dit voordeeltje voor een zeer beperkte groep mensen betalen. Jouw opmerking is nogal onsamenhangend wat wil je mij duidelijk maken?
janjaspar28
janjaspar28
  • 0
Nu is een "dikke" BMW dus ook beschikbaar voor de man met 2 pasgeboren kinderen, een nieuwbouwhuis en een micropenis.
KADETT J 16 Turbo
KADETT J 16 Turbo
  • 0
Te gek voor woorden dit die regels moeten echt hoognodig op de schop want in de praktijk verbruiken dit soort auto nog meer dan een gewone C of D segmenter waar een beetje normaal mee wordt gereden
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Piet Saman
Als jij wilt ondernemen is dat prima. Val mij er alleen niet mee lastig. Ik heb geen zin om jou prive autogebruik te subsidieren. Net zo min dat jij belasting wil betalen voor de uitkering of ziektekosten etc. van een ander. Wil je indruk maken met jou auto? Betaal hem dan zelf, laat niet een ander er voor opdraaien.
Dacht dat we in democratie leefden. Gelijke rechten voor iedereen niets is minder waar. Ik betaal meer dan 50% belasting over salaris en alle onkostenvergoedingen. Zelfs over het hypotheekrente voordeel (hypo via de zaak) heb ik jarenlang belasting betaald. Een auto van de zaak die prive mag worden gebruikt is inkomen in natura daar zou je normaal belasting over moeten betalen. Ongeacht of iets bewezen of onbewezen milieuvriendelijk is.
KADETT J 16 Turbo
KADETT J 16 Turbo
  • 0
Voor de mensen hierboven die roepen dat de negatieve reacties hier uit afgunst worden geplaatst, nou die van mij echt niet want ik heb om te beginnen helemaal niets met dit soort SU'V auto's. Maar ik vind het te gek voor woorden dat soort auto's minder wordt belast als een klein autootje dat wel echt 1:16 loopt maar toevallig de regels tegen heeft
RJD1
RJD1
  • 0
Om het 14%-tarief voor deze wagen - zoals enkelen menen te moeten doen - als een voordeeltje resp. subsidie te bestempelen, gaat wel erg ver. Hoeveel gaat deze wagen kosten? Ik denk al gauw richting/over de 90.000 euro (een beetje aangekleed). Dan levert ieder jaar 14% bijtelling een respectabele bijdrage aan de staatskas op. En niet te vergeten de accijnzen op de verbruikte brandstof, mocht er flink mee doorgereden worden. Bovendien zal geen leasemaatschappij zo gek zijn om het leasetarief bij dit soort auto's te baseren op het theoretische verbruik, dus de lessee betaalt al met al vermoedelijk een (meer dan) fair share met deze auto. Kortom: weinig reden tot klagen qua belastingbijdragen als iemand deze auto wil aanschaffen of leasen...
Anoniem
Anoniem
  • 0
betaal je nog 1000 euro in de maand. mooie bak, ik gun het de mensen wel die dit kunnen betalen
PiVN
PiVN
  • 0
Natuurlijk is dat hele lease/bijtellingsgebeuren niet zo eerlijk als sommigen hier beweren. Het leasen van een auto is voordeliger dan het particulier kopen van die exact zelfde auto. Daarbij is het bij leaseauto's net als bij bonussen, hoe meer je betaald krijgt des te beter de auto wordt. Een verpleegster, leraar of politieagent krijgt geen leaseauto. Uiteraard werken deze mensen niet zo hard als een ondernemer. Een leaseauto mag dan wel van het salaris afgaan, maar we praten dan niet over een maandloon van 1500euro.

En voor diegene die zeggen dat het afgunst is van mensen zonder leaseauto. Jullie staan dus volledig achter de miljoenenbonussen die bestuurders krijgen bij bijv. banken? Net als dat iedereen een bonus van 2 miljoen wil krijgen, zou niemand een leaseauto afwijzen. Maar maakt dat de regeling dan eerlijk?
Plus dat autofabrikanten er veel aan gelegen is om leasecontracten af te sluiten en wie moet de korting betalen die leasemaatschappijen krijgen?
Anoniem
Anoniem
  • 0
@jmdp
Je kunt wel stom blijven brullen in de woestijn maar deze regels heeft niemand die hier zit verzonnen vriend
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Knightrider
Respecteer de mening van een ander ook al is het niet jouw mening. Lees mijn reactiies en die van jou er nog even op na wie is er dan stom aan het brullen?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Waazin ten top:
http://www.onlineaccountantsmkb.nl/aktueel/tesla-s-fiscaal-voordeel-auto.html
Anoniem
Anoniem
  • 0
@jmdp
De bijtelling a 14% voor 1 jaar van de X5 is de aanschafwaarde van jou A segmenter.
En, wie rijd er nou zakelijk in een A segmenter??
Jou redenering slaat kant noch wal
Anoniem
Anoniem
  • 0
@jmdp,

Je bent echt een trotse belasting betaler. Fijn voor je. Je doet net of ik de wet overtreed. Ik hou me gewoon aan de wet net als jij. Waar hebben we het eigenlijk over, over een auto die maar voor een heel kleine groep is weggelegd. Weet je hoeveel miljard er verdampt in Brussel? Dat is pas subsidiëren. Je kan er ook voor kiezen een km-registratie te voeren. Dan heeft de fiscus helemaal niks. De privé km schrijf je gewoon weg. In dat geval neem ik gewoon de M50d en trek ik een hele lange vinger. Ik ken er zat die dit doen en ze worden niet gepakt.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@jmdp
Jij praat stom want jij doet net of de berijder de schuldige is van dit voordeel.
Het is gewoon afgunst en frustratie van jou.
Ik ken dat soort mensen, principes omdat je het zelf niet hebt..
Anoniem
Anoniem
  • 0
Als je em zo ziet is die X5 er niet knapper op geworden de laatste jaren. Wat een overstyled gedrocht is het eigenlijk geworden..
Anoniem
Anoniem
  • 0
Allemaal leuk hoor, dat ophemelen van ondernemers. Maar het is de werkNEMER zonder wie hij nooit dit soort belachelijke leaseauto's als deze X5 kon rijden.
Harando
Harando
  • 0
Dacht dat dit de Autoweek app/site was. Maar als ik al die reacties lees van die mensen die niemand een X5 gunnen in de 14% omdat ze hem zelf niet kunnen/mogen rijden, lijkt het meer een Groen Links / SP forum. Allemachtig heren, wees blij dat het wagenpark van NL weer een beetje opvrolijkt met behoorlijke auto's als de X5, Cayenne en XC90 naast al die zielige Priussen en Upjes!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik lees hier een paar reageerders die kennelijk nogal van zichzelf uitgaan wat betreft de gewone werkende mens.
GELUKKIG zijn de meeste mensen in loondienst niet zo, anders was de BV NL allang over de kop.
Wel lees ik dat er een aantal behoorlijk egoistische figuren hier zitten.

O.T. Leuke auto zo'n BMW, maar die stekker flauwekul hoeft voor mij niet. Maak 'm dan volledig op stroom, dan ben je goed bezig, niet die paar km. die er nu mee gereden kan worden.
Anoniem
Anoniem
  • 0
14%........ Belachelijk.

Laat ze eens de gemiddelde CO2 uitstoot over de gehele actieradius berekenen........
Mongoloide rekenmethode die thans gehanteerd wordt.

Sick.
J M 1
J M 1
  • 0
@jmdp

Belasting heffen in het algemeen en zowel specifiek voor auto's heeft wel degelijk te maken met onze democratie en politiek. Meer belasting betekent minder eigen middelen in het algemeen. De meer middelen iemand vergaard, de meer belasting je betaald in ons land, zowel absoluut als procentueel.

Je betaalt niet alleen belasting op inkomen, maar ook over je bezittingen (auto, huis etc.) en over je liquide middelen, en over je consumptie en over je nalatenschap. Dus in feite wordt men in Nederland 4 maal belast voor dezelfde euro.

Als je iemands middelen (eigen vermogen) beperkt door progressieve belasting dan maak je hem/haar ook onmondig. Dat wil zeggen, men wil op den duur niet meer verder kijken, of verder werken aan zelfverbetering. Daarom haal ik het voorbeeld van de SP erbij, een partij die dit land ten gronde richt mits het de kans krijgt. Erge ervan is dat de mensen het zelf niet beseffen. Dit effect van onbenul geld voor velen hier op dit forum.
J M 1
J M 1
  • 0
@ jmdp

Iedereen trapt er namelijk in, omdat er ergens een relatief voordeel te behalen is, maar dat niet voor jezelf geldt dan is het ineens fout. Het is niet zo dat het A segment kapotbelast wordt, sterker nog relatief gezien betaalt dat segment te weinig belasting!

Maar dan ga ik weer te ver, want ons heel fiscaal systeem omtrent autobelastingen gaat niet om wat eerlijk is, maar om wat er te plukken valt om budgettekorten te dichten. Er is geen incentive in Den Haag om efficienter met ONS geld om te gaan door de organisatie te verkleinen. Dus, door heel de tijd op kleine onderwerpen in te zetten zoals bijtelling, of milieu, houden ze de molen in gang en kijkt niemand naar de echte problemen in ons land (helaas).

Wanneer je inkomstenbelasting betaalt hebt moet het ophouden. De accijnzen zijn al genoeg om de wegen te bekostigen, laat staan een 500 euro vlaktaks voor elke auto inzake MRB.
J M 1
J M 1
  • 0
Want, ook onze autobelastingen zijn progressief van aard. Grotere motor? Meer BPM (uitzonderingen daargelaten), zwaardere auto? Meer wegenbelasting. Met het excuus dat het voor het milieu telt.

Een grote auto is niet noodzakelijk slechter, maar die keuze behoort een overheid helemaal niet te maken. Want het is een mening die ons via wetgeving opgelegd wordt. En, het is een mening waarvoor nooit een referendum over gehouden is. Er is geen sprake van democratie inzake de autobelastingen, maar wel een dictatuur. Het individu heeft dus geen belangenbehartiging.

Door auto's zwaarder te belasten worden sommige buiten ons budget geplaatst. Als ik een auto koop uit mijn NETTO inkomen dan moet het daarna ophouden. Ik moet mijzelf verzekeren, dat is logisch, ik moet brandstof hebben, dat is logisch (daar zit wegenonderhoud al bij inbegrepen). Daar ben ik bereid voor een redelijke prijs voor te betalen, maar het kan niet zo zijn dat je alsnog voor het gebruik van je eigendom moet bijbetalen.
dj verhulst
dj verhulst
  • 0
onverteerbaar dat je minder % heb met deze bak dan met een Polo die wel makkelijk 1 op 16 rijd

de overheid moet zo snel mogelijk die test vervangen voor eentje die wel reëel is en toetsbaar
Meerdink
Meerdink
  • 0
Ik weet een manier om de bijtelling wél eerlijk te regelen.

Laat de werknemer de benzinerekening zelf betalen voor zover de auto het voor de bijtellingklasse geldende verbruik te boven gaat.

Dus rijd je 1:16 ipv 1:32 (=82g/km) dan moet je de helft van de brandstof zelf dokken. Anders gezegd, rijd je 32000 km p/j dan wordt slechts de eerste 1000 liter vergoed. Dan zal men vanzelf ook wel maximaal gebruik gaan maken van de elektrische kilometers. Want één ding moet je niet vergeten: we zijn toch allemaal voor het milieu en CO2-afhankelijk belasting heffen is wel degelijk heel erg effectief in Nederland!

Wel de tarieven budget-neutraal instellen zodat het 'werkend-Nederland' geen reden heeft om te mekkeren over belastingverhoging en klaar ben je.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Het is net wat @Lancialover zegt, de v60 d6 p.i.h. Word alleen maar gebruikt voor die bijtelling en voor de rest hebben ze overal laks aan en scheuren ze je aan alle kanten voorbij. Zo smerig want wij hebben nog een 2.5 V6 die niet heel zuinig is. Gem. 1:10, en nu proberen we om gewoon netjes 1:15 te rijden wat overigens prima lukt, en dan zie je zo'n bijtellingstrekker voorbij scheuren in zn 'hybridebolide'. Ongeloofelijk. Ik ben bang dat deze auto er nog een schepje bovenop gaat doen!!
borgmonster
borgmonster
  • 0
Zoals Majortom hierboven en anderen ook al noemden: deze auto wordt aangeschaft door mensen die al 52% inkomstenbelasting betalen, die dan ook nog eens bijtelling moeten betalen over een wagen die ze zelf hebben betaald.
Dát is pas krom. Een belasting betalen over een wagen die je hebt betaald met geld waar je al52% belasting over hebt betaald. Maar in Nederland kán het!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mooi man! Lijkt me geweldig rijden. Dat 'king of the road' gevoel van grote SUV's spreekt mij - en aan het verkeer te zien vele anderen - wel aan.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@borgmonster
Volgens sommige hier betalen de mensen met een A segmenter het verschil in bijtelling:-)
Anoniem
Anoniem
  • 0
Degenen die het hardst klagen over 52% inkomstenbelasting hoor je nooit klagen over hun relatief hoge hypotheekrenteaftrek...
gasterplanke
gasterplanke
  • 0
Doe mij dan maar een Golf (of Passat) GTE. Rij ik ook bijna voor niks en ik hoef niet het gezeur aan te horen dat ik de belastingbetaler til.
JJJL
JJJL
  • 0
Waar is de bijtelling ooit voor in het leven geroepen? Juist omdat de auto van de zaak een "vermeend" privé voordeel voor de berijder zou opleveren. Loon in natura, dus daar moet belasting over betaald worden.
Echter zo werkt het tegenwoordig niet meer.
Steeds meer bedrijven bieden dezelfde functie aan met of zonder auto van de zaak. Echter het "leasebudget" wordt in 9 van de 10 gevallen gewoon door de medewerker zelf betaald in de vorm van minder salaris.
Oftewel je levert zo'n beetje 600 tot 700 euro bruto loon in en hier wordt dus ook geen pensioen over opgebouwd etc. Vervolgens komt Den Haag nog een keer bijtelling heffen over je duur betaalde leaseauto.
Je hebt een klein voordeel omdat er geen BTW over de auto wordt betaald, dus een kleine bijtelling van 3 tot 5% zou dit oplossen. Daarnaast is het nog zo dat je bijtelling zou moeten betalen over het privé gebruik. Rij je 4000km per jaar privé, dan alleen die 3 tot 5% over die 4000km.
MercFan
MercFan
  • 0
Ten eerste een oproep aan alle azijn pissers, stop met het afgeven op de mensen die het in jullie ogen beter hebben en daardoor een auto van de zaak voor de deur hebben. Jullie zijn waarschijnlijk de zelfde types die bij een bank of verzekerings instelling werken en dus korting krijgen op de Hypotheek rente en de verzekering premie. Ik hoor jullie nooit klagen over het feit dat jullie geen bijtelling hoeven te betalen of deze verkapte vorm van Salaris.

Heb zelf vele jaren een lease auto gereden en dit jaar voor het eerst over gestapt op een Prive auto, in mijn geval een Mercedes 220 CDI Bleutec van 2014, geen bijtelings gezeik meer en uitzoeken wat ik wil.

Wat mij stoort aan al die 7/14% bijtellings auto's is dat deze in de praktijk vele malen milieu onvriendelijker zijn dan vele andere auto's in de 20 en 25% bijtellings klasse, in mijn vorige auto een BMW 320DA haalde ik makkelijk 1 op 22.
Zie ik niet gebeuren met zo'n hybride bak, 50km elektrisch en dan 1 op 6 op benzine.