Renault Scénic met alle specs

Enorme wielen standaard

Renault Scénic
Renault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault Scénic
Vorige week hadden we al de eerste gelekte beelden van de nieuwe Renault Scénic. Nu hebben we meer beeld en alle ins en outs.

Meestal stelt het straatmodel van een auto die je eerder op een beurs zag wat teleur. Die grote, stoere lichtmetalen wielen hebben dan plaatsgemaakt voor 15-inch wieldoppen. Zo niet bij de vierde generatie Renault Scénic. 20-inch, op menig sportwagen meerprijs, is hier de standaard. Bij de Scénic overigens wel weer met een relatief smal loopvlak (195/55R20), waarmee hij op dat gebied wat doet denken aan de BMW i3. Net als bij die auto moet het formaat zorgen voor minder rolweerstand en een betere aerodynamica.

Voor ontwerper Laurens van den Acker is deze nieuwe Scénic een mijlpaal; vanaf nu is elk regulier model van Renault van zijn hand, een proces dat in gang werd gezet met de introductie van de Clio, vier jaar geleden. Daarvan is hij op dit moment overigens druk bezig een opvolger te tekenen, vertelde Van den Acker onlangs tegen AutoWeek.

De Scénic IV wordt leverbaar met diesels met 95, 110, 130 en 160 pk. Bij de benzinemotoren is er keuze uit 115 en 130 pk. Standaard heeft de Scénic een handgeschakelde zesbak, de 110 pk en 160 pk diesels zijn er ook met EDC, een automaat met dubbele koppeling. Bij de 110 pk heeft die zeven verzetten, bij de 160 pk zes.

De 110 pk diesel wordt ook leverbaar met Hybrid Assist-technologie, een eenvoudig mild-hybrid-systeem dat bij het remmen vrijkomende energie regenereert en die via een elektrische hulpmotor hergebruikt. Volledig elektrisch rijden of pluggen zit er niet in. Renault wil de Scénic hiermee op relatief goedkope wijze toch een stuk zuiniger maken. Eind dit jaar komt deze Energy dCi op de markt.

Renault monteert standaard Active Emergency Braking en voetgangerdetectie en ook vermoeidheidherkenning en actieve rijbaanhulp horen tot de mogelijkheden. Vanbinnen zien we een verbeterde versie van het modulaire railsysteem tussen de stoelen en in plaats van een dashboardkastje heeft de Scénic, in navolging van de Captur en Espace, een lade. Ook de Multi Sense-knop voor rij-instellingen en de in kleuren verstelbare sfeerverlichting zagen we eerder in grote broer Espace.

Video

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (145)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.