In het wild: Citroën LNA ('81 én '83)
Twee- én viercilinder in beeld
Wat zijn het? Twee zeldzame LNA'tjes, de opvolger van de LN. De LN was in feite een verbouwde Peugeot 104 - het koetsje is identiek - voorzien van de 602 cc grote tweepitter uit de 2CV. De in 1976 gelanceerde LN werd na twee jaar opgevolgd door de LNA, een krachtigere versie met een gemoderniseerde verpakking. Het rode exemplaar - door Bruno Vijverman gespot - is een exemplaar uit 1981 en is voorzien van een tweecilinder. Deze tweepitter was het modernere en krachtigere (36 in plaats van 32 pk) blok uit de Citroën Visa. De beige LNA uit 1983 - door Stefan van Harten gekiekt - heeft de later geleverde 1.1 liter vierpitter met 50 pk onder de kap liggen. De motor gaf de kleine, dappere Fransman een topsnelheid van 140 km/h. Let vooral op de verschillende achterlichten tussen deze LNA's. De AX werd als vervanger voor de LNA gelanceerd.
Hoe bijzonder zijn ze? Er rijden nog slechts 17 Citroëns LNA in ons land rond. In één klap hebben we dus 12 procent van de Nederlandse LNA-voorraad op ons scherm.
Beoordeling: Pure eenvoud op een weinig opvallende, sympathieke manier. Dat we nu twee exemplaren tegelijk hebben, is natuurlijk een klein wonder te noemen.