Porsche voorziet gefacelifte basis-911 van turbo

Ook gij, 911 Carrera

Porsche 911 facelift
Porsche 911 faceliftPorsche 911 faceliftPorsche 911 faceliftPorsche 911 faceliftPorsche 911 faceliftPorsche 911 faceliftPorsche 911 faceliftPorsche 911 faceliftPorsche 911 faceliftPorsche 911 facelift
Porsche is gestart met het faceliften van de 911. De Carrera krijgt de primeur én een heuse turbomotor.

In de eerste instantie facelift Porsche alleen de 911 Carrera en Carrera S. Beide versies krijgen een turbomotor.

In de Carrera levert de 3,0-liter boxermotor 370 pk en 450 Nm, in de Carrera S is dit 420 pk en 500 Nm. Het extra vermogen van de S komt op het conto van specifieke uitlaatgasturbo's, een speciaal uitlaatsysteem en een gewijzigd motormanagement.

Ondanks dat de beide motoren 20 pk en 60 Nm meer hebben dan de atmosferische blokken in hun voorgangers, daalt het verbruik met gemiddeld 12 procent. Zo verbruikt de 911 Carrera met PDK nu 7,4 l/100 km, de Carrera S met PDK heeft nu 7,7 l/100 km nodig.

De Carrera met PDK sprint in 4,2 seconden naar 100 km/h en heeft een topsnelheid van 295 km/h. De Carrera S met PDK en Sport Chrono Pakket heeft zelfs maar 3,9 seconden voor de sprint naar 100 km/h nodig. De topsnelheid is 308 km/h.

Door alle aanpassingen heeft de 911 Carrera nu nog maar 7:30 minuten nodig voor een rondje Nordschleife, 10 seconden sneller dan voor de facelift.

Met datzelfde Sport Chrono Pakket krijgt de bestuurder ook de keuze uit vier rijmodi: Normal, Sport, Sport Plus en Individual. Het systeem beïnvloedt onder meer de schakeltijden, het uitlaatgeluid, de demping en de gasrespons.

De Carrera heeft nu ook een PASM-onderstel en dit ligt 10 mm lager dan voorheen. De nieuwe dempers bieden volgens Porsche een betere balans tussen comfort en sportiviteit en zorgen voor meer grip.

De Carrera S is voor het eerst beschikbaar met actieve achterasbesturing. Dit systeem kennen we al uit de Turbo en GT3 (RS). Dit zorgt ook voor een 0,5 meter kleinere draaicirkel.

Porsche is het infotainment niet vergeten en biedt in de gefacelifte 911 het nieuwe Porsche Communication Management aan met onder meer ondersteuning voor Wifi en Apple Car Play. Verder zijn ook de veiligheidssystemen uitgebreid. Zo is de Adaptive Cruise Control nu voorzien van een coastingfunctie die de auto door laat rollen bij gas loslaten zonder remmen.

De vernieuwde 911 debuteert volgende week op de IAA in Frankfurt. De eerste exemplaren verwachten we rond de jaarwisseling op de wegen.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (69)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.