Chevrolet investeert miljarden in nieuwe modellen
Groeimarkten hoofddoel van Chevrolet
Chevrolet investeert liefst 5 miljard dollar - omgerekend zo'n 4,5 miljard euro - in een hele rits nieuwe modellen voor de groeimarkten. Hiermee doelt het Amerikaanse merk van General Motors op de landen China, Brazilië, India en Mexico.
Chevrolet zegt nog niet te weten om welke modellen het gaat. Wel weet het duidelijk te maken dat de lokaal te produceren modellen absoluut niet bedoeld zijn om verkocht te worden in 'volwassen markten' als die van de Verenigde Staten.
Volgens het persbericht gaat het - als de productie op volle toeren draait - jaarlijks om 2 miljoen te produceren auto's. De eerste wordt in de tweede helft van 2018 op de markt gebracht. Samen met het Chinese SAIC Motor wordt een deel van de nieuwe modellen ontwikkeld.
Het belang van de genoemde 'groeimarkten' wordt duidelijk als we kijken naar het modellenaanbod van Chevrolet in bijvoorbeeld Brazilië. Voor dit Zuid-Amerikaanse land heeft het Amerikaanse merk door de jaren heen een hele rits modellen gebouwd die nergens anders worden verkocht, maar uiterst succesvol zijn. Een goed voorbeeld hiervan is de Celta, een hatchback op basis van de Corsa B. Ook de Classic (eveneens een Corsa B) is hier een goed voorbeeld van. Andere 'Brasil-only'-modellen zijn de Cobalt, Montana, Onix en Prisma en de Spin. Het is niet ondenkbaar dat het modellenaanbod wordt vernieuwd en er bijvoorbeeld - zeker in het kader van de veiligheid en de problemen die het gebrek daarvan veroorzaakt tijdens de Latin NCAP-proeven - wordt gekozen voor een modernere basis dan de Corsa B voor diverse modellen.