AutoWeek Top 50: Lancia Thesis

Flamboyant vlaggenschip zonder verkoopsucces

Lancia Thesis 2.4 JTD - Klokje rond
Lancia ThesisLancia ThesisLancia ThesisLancia ThesisLancia ThesisLancia ThesisLancia Thesis
De AutoWeek Top 50 is een lijst van de - in onze ogen - 50 belangrijkste auto's van de afgelopen 25 jaar. Dus vanaf 1990, het geboortejaar van AutoWeek. Elke week zet één van de redacteuren een kandidaat voor de eindlijst in het zonnetje. Nic de Boer blikt deze week terug op een misschien ietwat overdreven Lancia.

Met de Kappa had Lancia een buitengewoon betrouwbare en degelijke auto in het programma. Toen die door zijn levenscyclus heen was, kwam in 2001 de Thesis op de markt. Die was een maatje groter en viel vooral op door zijn barokke uiterlijk, dat rechtstreeks was afgeleid van de Dialogos concept car uit 1998. Vanzelfsprekend was het nieuwe vlaggenschip van Lancia voorzien van een schitterend interieur voorzien van meters en meters alcantara-bekleding. Van de Thesis is geen schroef het zelfde als bij de Kappa. Het gevolg was dat hij wat betreft bouwkwaliteit niet in de schaduw kon staan van zijn voorganger. 'Eigenlijk is elke Thesis een prototype,' hoorden wij een Lancia-specialist eens zuchten.

Aan het motorenaanbod heeft het niet gelegen. De Thesis was te koop met een ruim assortiment vijf- en zescilinder benzinemotoren en een fraaie 2,4-liter vijfcilinder diesel. Alle staan ze als zeer betrouwbaar bekend. Maar met de verkopen wil het niet erg vlotten. De Thesis is nog het meest bekend als dienstauto van hoge Italiaanse overheidsfunctionarissen; die hadden hem het liefst als protecta; met bepantsering dus. Carrosseriebouwer Stola maakte de S85; een zestig centimeter verlengde versie (foto's 6 t/m 8). De klandizie liet het afweten. Tot 2009 zijn er maar 16.000 exemplaren gemaakt. Ter vergelijk: Mercedes bouwt 300.000 E-klasses per jaar. Ook in Nederland was er geen enkele aansluiting bij de kopers: in al die jaren zijn er 343 in ons land verkocht.

Wat vind jij van de Lancia Thesis? Geef je mening via de poll aan de rechterkant van deze pagina!

Voor de duidelijkheid: de kandidaten voor de Top 50 zijn gelecteerd op (historische) relevantie en niet louter op hun uiterlijk, specificaties of prestaties. In december 2015 is de lijst van 50 auto's compleet. Tegen die tijd kun je stemmen op je favoriet(en) en hieruit rolt vervolgens de eindrangschikking van de Top 50. De poll rechts op de pagina is bedoeld om bij elke kandidaat alvast de sentimenten te peilen! Voor de supercars (denk aan de McLaren F1) en schoonheden (zoals de Alfa Romeo 8C) stellen we in december aparte lijsten samen.

Lezersreacties (70)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.