AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Lancia
  • Thesis

Exclusieveling

Lancia Thesis 2.4 Multijet 20v Sportiva (2006)

De Thesis ontvangt z'n passagiers vorstelijk. Fraai vormgegeven stoelen, maar wat meer steun zou welkom zijn. De 2,4-liter Multijet common-rail dieselmotor is vrij luidruchtig, maar levert toch wel 185 pk.
  • Autotest
21 juni 2007 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De traditionele sedanvorm is verreweg het populairst in de hogere middenklasse. Ook Lancia heeft zijn vlaggenschip Thesis een duidelijk zichtbare kofferbak gegeven. Maar in de uitwerking van de conventionele koets heeft het Italiaanse merk beslist geen platgetreden paden bewandeld.

Opmerkelijke stylingelementen zijn de ruitvormige koplampen, waarin tevens de vorm van het Lancia-embleem te herkennen is, en de fraai over de achterschermen
vallende achterlichtunits. En wat te denken van de grote, rechtopstaande grille? Nu weer het kenmerk van Lancia, maar bij de lancering van de Thesis 'n vette knipoog naar het rijke verleden van het merk. De combinatie van scherpe vouwen boven op de voorspatborden, zachte welvingen van de motorkap en bolle heupen is even wennen. Maar het lijnenspel maakt de Thesis wel tot een auto die wat betreft vormgeving met geen enkele andere te vergelijken is.


Niet perfect
Het interieur is om je vingers bij af te likken: klassieke, chroomomrande instrumenten, een strip onbewerkt mahoniehout die het dashboard in tweeen
deelt en uitnodigend met leer bekleed zitmeubilair. Dat verwijst qua vorm, net als de klokkenwinkel, terug naar Lancia's van weleer. Maar hoe mooi ook, het interieur is niet helemaal perfect. De zit achter het stuur bijvoorbeeld is naar onze mening iets te hoog voor een traditionele sedan, maar achterin kun je hierdoor wel goed je voeten kwijt onder de hoge voorstoelen.
Het zitmeubilair is prachtig vormgegeven, maar de stoelen zouden ook wat meer zijdelingse steun mogen geven. En doordat het stuur te vlak staat, kun je het niet echt lekker omvatten. Je kunt het wel voldoende ver naar je toe halen. Het Connect-systeem met onder meer telefoon en navigatie is niet gebruiksvriendelijk en behoeft telkens nadere studie.


Meer vermogen, minder koppel
De nieuwe 2,4-liter Multijet common-raildiesel in de Thesis levert geen 200 pk, zoals in de Fiat Croma en de Alfa 159, maar 185 pk. De fabrikant vond die vijftien
pk extra waarschijnlijk net even te gortig, want de Thesis hoeft niet direct de sportiefste van de klas te zijn. De krachtbron vervangt de 2,4-liter Unijet JTD-motor, die 175 pk leverde. Het hogere vermogen wordt onder meer bereikt door een gewijzigd motormanagement-systeem. Het koppel daarentegen is met 50 Nm gedaald. De maximale trekkracht komt echter wel belangrijk eerder vrij: bij 1.750 tpm, in plaats van bij 2.000 tpm.
De jongste dieselvariant van de Thesis maakt in onze optiek net wat te duidelijk gewag van z'n aanwezigheid. In de klasse waarin de grote Lancia opereert, mag het motorgeluid zich niet zo opdringen. Je merkt ook goed dat je met een zware metgezel op pad bent: 1.795 kilogram manifesteren zich. De semi-actieve wielophanging – door Lancia 'Skyhook' gedoopt, omdat de Thesis als het ware aan 'n haak boven het wegdek zweeft – vangt de carrosserie op met behulp van zes sensoren die per demper voortdurend de rol- en duikbewegingen meten. Maar het onderstel kan niet verhinderen dat de koets nogal op een oor gaat hangen in de bocht. De Thesis is vooral afgestemd op maximaal comfort. Dat merk je goed op 'n snelweg die zo glad is als een biljartlaken; de grote Lancia zoeft er met gratie overheen. Maar de comfortabele afstemming van het onderstel kent ook een keerzijde. Zo is het opletten geblazen wanneer je obstakels als verkeers-drempels passeert. Neem je die niet met enig beleid, dan slaat de Italiaan snel met z'n buik op de grond.

Signalement

Merk Lancia
Model Thesis 2.4 Multijet 20v Sportiva
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 68.995

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 5-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.387 cc
Maximaal vermogen 136 kW / 185 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 330 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 75 l
Lengte / breedte / hoogte 4.888 mm / 1.830 mm / 1.465 mm
Wielbasis 2.803 mm
Massa leeg 1.795 kg
Laadvermogen 535 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 500 kg
Banden225/45R18Prijzen
Topsnelheid 222 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,9 s (fabrieksopgave: 9,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 5,9s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 234 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Lancia Thesis
Lancia Lancia Thesis

Uitgelicht aanbod

    3.0 V6 Emblema | 11-2002 | 91.443 km | Inruil welkom

    Lancia Thesis 3.0-24V V6 Emblema

    • 2002
    • 91.443 km

    € 8.950

    3.0 24V V6 215 PK AUT. EMBLAMA + LEDER / XENON

    Lancia Thesis 3.0 24V V6 215 PK AUT. EMBLAMA + LEDER / XENON

    • 2002
    • 152.828 km

    € 2.950

    2.4 JTD Executive Aut, Leer

    Lancia Thesis 2.4 JTD Executive Aut, Leer

    • 2007
    • 303.372 km

    € 1.800

Meer Lancia Thesis occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Lancia Thesis specificaties
  • Lancia Thesis occasions
  • Lancia Thesis video's
Advies en informatie
  • Lancia Thesis tests
  • Lancia Thesis gebruikersreviews
  • Lancia Thesis index
PREMIUM
Occasion koopadvies: Alfa Romeo Giulietta - Lancia Delta - Seat Leon

Occasion koopadvies: Alfa Romeo Giulietta - Lancia Delta - Seat Leon

Nu de dagen kort zijn en de nachten lang komt het gemis van de zomer extra hard aan. Om toch...

Lees meer
Klokje Rond - Lancia Thesis 2.4 JTD

Klokje Rond - Lancia Thesis 2.4 JTD

73

Zeldzame verschijning zo'n Lancia Thesis. Deze keer in de rubriek Klokje Rond een Thesis...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Lancia Thesis 3.2 V6 24v Elegante (2007)

    Lancia Thesis 3.2 V6 24v Elegante (2007)

    7
    • 18 april 2018
  • Review
    Lancia Thesis 3.0 V6 24v Emblema (2003)

    Lancia Thesis 3.0 V6 24v Emblema (2003)

    5
    • 5 juli 2015
  • Autonieuws
    AutoWeek Top 50: Lancia Thesis

    AutoWeek Top 50: Lancia Thesis

    70
    • 5 juli 2015
  • Klokje Rond - Lancia Thesis 2.4 JTD

    Klokje Rond - Lancia Thesis 2.4 JTD

    73
    • 29 juli 2013
  • Autonieuws
    Lancia Thesis-opvolger komt in 2012 uit Canada

    Lancia Thesis-opvolger komt in 2012 uit...

    38
    • 11 juni 2010
  • Review
    Lancia Thesis 2.4 JTD 20v Emblema (2005)

    Lancia Thesis 2.4 JTD 20v Emblema (2005)

    2
    • 19 oktober 2009
  • Review
    Lancia Thesis 2.4 20v Emblema (2008)

    Lancia Thesis 2.4 20v Emblema (2008)

    2
    • 19 oktober 2009
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Vijf Lancia's voor minder dan 5.000 euro

    Vijf Lancia's voor minder dan 5.000 euro

    78
    • 5 februari 2021
  • Autonieuws
    Lancia Ypsilon krijgt (weer) een nieuwe neus

    Lancia Ypsilon krijgt (weer) een nieuwe...

    33
    • 5 februari 2021
  • Autonieuws
    DS, Alfa Romeo en Lancia gaan samenwerken

    DS, Alfa Romeo en Lancia gaan samenwerken

    41
    • 5 februari 2021
  • PREMIUM
    Occasion koopadvies: Alfa Romeo Giulietta - Lancia Delta - Seat Leon

    Occasion koopadvies: Alfa Romeo Giulietta...

    • 2 februari 2021
  • Autonieuws
    Lancia leeft mogelijk weer op onder Stellantis

    Lancia leeft mogelijk weer op onder Stellantis

    61
    • 21 januari 2021
  • Autonieuws
    Facelift Friday: Lancia Y10 (Ypsilon)

    Facelift Friday: Lancia Y10 (Ypsilon)

    26
    • 1 januari 2021
  • Autonieuws
    In het Wild: Lancia Thema 8.32 (1988)

    In het Wild: Lancia Thema 8.32 (1988)

    59
    • 25 december 2020

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep