Lancia Thesis 2.4 JTD 20v Emblema (2006)

autoreview

Lancia Thesis
Lancia ThesisLancia ThesisLancia ThesisLancia ThesisLancia ThesisLancia ThesisLancia Thesis - interieurLancia Thesis - interieurLancia Thesis - interieur

Signalement

UitvoeringThesis 2.4 JTD 20v Emblema
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf120 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Eerst even opmerking, de auto is nieuw gekocht in 2007 maar die datum stond niet in de lijst.

Oke mijn review. Na met echt waanzinnig veel plezier te hebben rond gereden in mijn Kappa, die gechiptuned was naar 175pk en de zes versnellingsbak van de alfa 166 eronder had gekregen, was het tijd voor iets nieuws.

De keuze voor een Lancia was geen keuze, het moest en zou gewoon weer een Lancia worden, helaas is de Kappa dus niet meer leverbaar en ik niet lager in comfort wilde gaan, besloot ik om de stoute schoenen aan te trekken en voor het ultime genot tegaan.

De Thesis. Je vind hem mooi of spuuglelijk. Ik moet eerlijk bekennen de voorkant is heel apart en je moet ontzettend wennen. Liever had ik 4 koplampen gezien om de boel nog indrukwekkender te maken.

De Thesis dus en wel de 2.4 JTD in de meest luxe uitvoering, waarna er bij een specialist later in de stoelen voor de passagiers achter 10’ schermen zijn geplaatst om ook de kids tevreden te houden.

Wat een auto, wat een comfort, wat een luxe. Als ik ga vergelijken met wat ik krijg voor de ruime 70.000 euro ik minimaal 20.000 extra kwijt ben als ik bv een BMW of Mercerdes koop. De auto is een waargenot. De automatische versnellingsbak is een voorbeeld van relaxed rijden. Het gehele interieur is in 1 woord, ’geweldig’.

Enige minpuntje is dat de Kappa voorin iets meer ruimte had dan de Thesis.

Bij de koop van de Thesis heb ik direct via de dealer de motor laten chiptunen en die pompt er nu een zalige 210 PK uit, om over de enorme koppel maar niet te praten.

Ik kan hem echt aan iedereen aanraden die eens niet als een 13 in een dozijn wil rondrijden. Kwa comfort sta je echt op de zelfde hoogte als de duurdere Mercs en BMW’s en kwa rijgenot doe je helemaal niets onder.

Ik ben voorgoed Lancia verslaafd.

[Update]. Tijdens een bezoekje aan de Lancia fabrieken in Italie kregen wij van een lokale dealer te horen dat die 210pk toch echt nog aan de magere kant was. De dealer haalde probleemloos 240 tot 260 pk uit het zelfde blok. En alles binnen de fabrieksgarantie. Resume. Ook mijn Thesis is nu voorzien van iets meer pk’s, van 210 naar nu 235pk. Weer een stap verder van het punt om ooit iets uit Duitsland te kopen.

[update 1 juli 2008]. Daar waren wij weer. Nog steeds lyrisch over de Thesis alleen 1 probleem. Leen hem niet uit aan je dochter als die besluit om met 3 vriendinnen naar Zuid-frankrijk te vertrekken. De bekeuringen stromen binnen. Met als smoes. ’ik had echt niet door dat ik al zo hard reed. Echt niet ’ .

Eigenlijk een pure pluspunt voor de Thesis wat zijn comfort en rijgenot betreft.

[update 16 augustus 2008] Daar zijn wij weer eventjes met een major update.

De Thesis heeft de 100.000km grens gebroken en zoals verwacht bij elke Lancia geheel probleemloos. Meer en meer ga ik Lancia verslaafd worden. En zelfs mijn buurman met zijn iets dat met een B.. 530D begint heeft besloten om die van hem om te ruilen voor een Thesis 2.4JTD.

Zeer spijtig dat Lancia heeft besloten te stoppen met de Thesis, had liever gezien dat er een mooie upgrade kwam en dan de voorpartij met 2 extra koplampen bv.

Maar terug naar mijn Thesis. Wat een reisauto is het toch. Nederland - zuid-frankrijk is als of je het thuis vanuit je luiestoel doet. Heerlijk relaxed, geen last van gedreun van de motor of van de banden. ( michelins ) En een voor mij doen zeer laag verbruik, ik rij toch gemiddeld 140/150 door frankrijk en de 1 op 18 is geen probleem. En dat voor een auto, met inzittenden en bagage, van 2.1 ton.

Over 2 maanden ga ik de stap weer nemen om toch weer een thesis te kopen, al zal dat dan helaas de allerlaatste zijn. Deze zal dan jammer genoeg tot de draad toe moeten worden afgereden of lancia moet met een gelijkwaardige opvolger komen.

PROBLEMEN

Lekke band, oorzaak was een gat in de weg. Verder geheel probleemloos.
Tijdens de zomervakantie in het zuiden van Frankrijk ging de airco ineens een eigen leven leiden. De airco vond temperaturen van rond de 12 graden beter dan rond de 19 graden in de auto. Een simpele reset bleek voldoende te zijn om dit euvel op te lossen.

Problemen :) eeeh nou het grootste probleem dat ik tot nu toe heb gehad is dat ik geen problemen heb genad.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens