Officieel: BMW 7-serie

Ook plug-in met CO2-uitstoot van 49 g/km

BMW 7-serie
BMW 7-serieBMW 7-serieBMW 7-serieBMW 7-serieBMW 7-serieBMW 7-serieBMW 7-serieBMW 7-serieBMW 7-serieBMW 7-serieBMW 7-serieBMW 7-serieBMW 7-serieBMW 740Le
We hebben je tijdenlang laten turen naar gelekte en korrelige plaatjes van de nieuwe 7-serie, maar nu acht BMW de tijd dan toch rijp voor de officiële platen! Ook hebben we alle informatie voor je.

Bij de zesde generatie van de 7-serie heeft BMW de nadruk op gewichtsbesparing gelegd. Door toepassing van met koolstofvezel versterkt platic (CFRP) voor de Carbon Core wordt de auto tot wel 130 kg lichter. Deze techniek is voor het eerst toegepast op de i-modellen.

BMW belooft dat de nieuwe generatie 'de meest dynamische auto met het meeste comfort op lange afstanden' van het segment wordt.

De 7-serie is 5,10 meter lang. Er komt natuurlijk ook weer een versie met lange wielbasis. Die is 5,24 meter lang.

Ook als plug-inhybride

Ook de zes-in-lijn-motoren zijn nieuw. De V8-biturbo is niet nieuw, maar wel flink aangepast om het verbruik te drukken.

Het gaat in de eerste instantie om een 730d (265 pk), 730d xDrive (idem), 740i (326 pk) en 750i xDrive (450 pk).

Voor ons, kostenbewuste Nederlanders, wordt de 326 pk sterke 740e echter zonder meer de belangrijkste versie. Deze heeft namelijk een CO2-uitstoot van 49 g/km en dat betekent lage bijtelling.

Voordat je dolenthousiast met je huidige directieauto naar de dealer spurt, brengen we je meteen maar het slechte nieuws: die versie komt pas in 2016 beschikbaar. De 740e komt dus niet meer in aanmerking voor 7% bijtelling. In 2016 valt de auto in de categorie met 15% bijtelling. Nog steeds een uitstekende prestatie, maar dus minder voordeel dan bij een eerdere introductie het geval zou zijn.

Adaptief

Alle versies hebben een achttrapsautomaat. De 7-serie stemt z'n schakelgedrag af op de informatie van het navigatiesysteem. Op een bochtig traject zal de automaat dus andere schakelkarakteristieken tonen dan op een kaarsrechte snelweg.

Daarop aansluitend heeft de Driving Experience Control ook de nieuwe instelling 'Adaptive'. Hierbij pas de 7-serie z'n instellingen aan aan de rijstijl van de chauffeur en het karakter van de weg.

De limousine wordt beschikbaar met speciale uitrustingspakketten. Voor liefhebbers van sportiviteit is er het M Sport-pakket, fans van luxe kunnen opteren voor het Pure Excellence- of het BMW Individual Design Composition-pakket.

Parkeerprimeur

De 7-serie heeft standaard full-led-koplampen. Lichtunits met BMW laserlight-technologie zijn tegen meerprijs beschikbaar.

Een wereldprimeur is de optie Remote Parking. Met een druk op de afstandsbediening kan de nieuwe 7-serie met dit systeem zonder bestuurder aan boord automatisch in- en uitparkeren.

BMW trekt op de IAA in september het doek voor het grote publiek van de auto. Op 24 oktober staat de Beierse limo bij de Nederlandse dealers.

De prijzen van de 7-serie zijn al bekend:

VersiePrijs (euro)
730d95.500
730d xDrive100.500
740i98.000
750i xDrive128.000
730Ld101.000
730Ld xDrive105.800
740Li103.000
750Li xDrive133.150

Video

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (118)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.