BMW 745e (2019) #2

autoreview

BMW 745e (2019)
BMW 745e (2019)BMW 745e (2019)BMW 745e (2019)BMW 745e (2019)BMW 745e (2019)BMW 745e (2019)

Signalement

Uitvoering745e
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf39.500 km
KM-stand laatst50.000 km
Lezerswaardering: 51%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eine 7? Warum nicht eine 10?

  • 50.000 km

Eine 7? Eine 10 wäre eine bessere Note gewesen. Ich glaube, ich habe noch nie ein besseres Auto gefahren.

Op 27 juli 2022 heb ik mijn vorige 7-serie (740i met bouwjaar april 2016, 327PK, nieuwprijs € 143.006) die ik in 2021 tweedehands heb gekocht voor circa € 42k, ingeruild voor de nieuwe generatie 7-serie. Deze is van bouwjaar november 2019 en had een nieuwprijs € 134.476. Voor deze ook tweedehands auto heb ik eind juli 2022 (iets) meer dan de helft van de aanschafwaarde betaald. Mijn eerste 7-serie kocht ik dus grofweg voor € 100k minder ofwel een afschrijving van grofweg € 20k per jaar. Mijn huidige 7-serie kocht ik dus na circa 2 1/2 jaar voor de helft en ik geef toe dat is nog een hoop geld echter als je ziet wat je ervoor krijgt is dat het zeker "value for money". Voor circa € 70k kan je ook een mooie splinternieuwe auto rijden maar toch rijd ik in privé tweedehands auto's. In de tweede week van januari 2023 mag ik mijn nieuwe leaseauto in ontvangst nemen. Dit is een BMW i4. Wellicht zal ik daar t.z.t. ook een review over schrijven. Die zal toch niet beter rijden dan mijn 745e?

Als elke autoliefhebber surf je wel eens door websites zoals Autoweek, Gaspedaal, Galerie Aaldering en BMW premium selection. Mijn oog viel op de 745e, ik berichtte desbetreffende garagehouder die met name luxe auto's aanbiedt en vertelde dat indien hij de auto binnen een week klaar zou hebben staan, ik de auto zou afnemen. De reden was dat ik er graag mee op vakantie wilde. Op een zaterdag heb ik de auto bekeken en een proefrit gemaakt. Er moest een klein krasje op de voorbumper hersteld worden en er moesten 4 nieuwe banden om. Dat was geen probleem. De auto was binnen een paar dagen gereed en ik was verheugd dat ik met mijn nieuwe BMW naar Spanje kon "tuffen" of beter: "cruisen". Normaal gesproken moet je een beetje wennen en vertrouwen krijgen in een nieuwe gebruikte auto. Zeker op zo'n lange rit van 1.650 kilometer naar Spanje. In deze BMW 745e had ik meteen alle vertrouwen. Ook al omdat er nog fabrieksgarantie op zat. Met mijn vorige 740i heb ik toch best wat mankementjes gehad wat me toch wel is tegengevallen en mijn portemonnee nog meer.

De keuze voor BMW was eigenlijk al snel gemaakt. Ik heb zo langzamerhand best veel BMW's gereden (zie ook mijn auto's). Decennia geleden heb ik mijn Alfa 147 omgeruild voor een BMW 120i Havanna bruin. Wat een verademing! Daarna heb ik nog mogen rijden in een BMW 525 Touring, BMW Z4 coupé (dus geen roadster), BMW 633 CSi uit februari 1980. Allen privé auto's. Ik heb nog even gedacht aan een Mercedes S-klasse maar mijn ervaring met mijn destijds splinternieuwe lease Mercedes C-klasse Estate doet jullie begrijpen dat een Mercedes S-klasse het niet is geworden (zie review Mercedes C-klasse Estate). Ik ben geen liefhebber van SUV's. Ik heb nog gedacht aan een Porsche Panamera maar dat vind ik niet bij mij passen. Ik rij nu in de lease een Audi A5 en dit is een heerlijke auto, rijdt lekker, vrijwel nooit ellende mee maar het is geen BMW. Ik heb begin 2021 in privé een gebruikte Audi A7 gekocht en daar een maand mee gereden. Prachtige auto maar van binnen verouderd en verre van premium te noemen. De nieuwe A7 en vooral de Audi E-tron GT is een plaatje echter past ook niet bij me. De A7 heb ik een maandje gehad. Ik kwam er na aanschaf achter dat het een vierzitter betreft en dus op de achterbank slechts twee gordels zijn terwijl ik er drie wil.

De lease Audi A5 waar ik nu bijna 5 jaar in heb gereden en met circa 140k kilometers op de teller wordt in de tweede week van januari (2023) ingeruild voor een nieuwe leaseauto en wel de BMW i4. De proefrit van een half jaar geleden deed me veel plezier.

Afgelopen zomer op vakantie geweest samen met mijn vrouw en twee jonge dochters naar Spanje, een reis van circa 1.650 kilometer met een tussenstop in Zuid-Frankrijk (terug in 1x naar huis gereden in de nacht). Ik had wat minder ruimte in de kofferbak (420 liter) vanwege de accu maar toch genoeg om alle spullen kwijt te kunnen. Een dakkoffer is niet nodig en heb ik nooit nodig gehad. Mijn schoonmoeder gaat toch nooit mee. Op de achterbank zitten mijn dochters als ware prinsesjes. Voor allebei een lederen stoel die ze als het nodig is kunnen verwarmen en die in een slaapstand gezet kan worden. Ik heb vlak voor de vakantie de draagbare dvd-spelers van Salora niet meer uit de kelder gehaald maar twee iPads en houders gekocht voor in de auto. Mijn dochters hebben van tevoren een boel filmpjes gedownload en meer dan genoeg leesboeken en kleurplaten in de auto om dagenlang zich te kunnen amuseren. De portable dvd-spelers gaven te veel storing vanwege met name krassen op de dvd's en de apparaten maakten teveel herrie. Ik heb nog gekeken voor internet in de auto. De oude BMW 740i uit 2016 kon dit niet en in de nieuwe 745e wel echter kon ik geen onbeperkte bundel kopen maar moest telkens bijkopen als de bundel op is. Daar had ik geen oren naar. Als iemand een tip heeft hoor ik dat graag. De auto heb ik volgeladen met vakantiespullen, benzine en elektriciteit. Rijden maar!

De 745e is de meest heerlijke auto die ik heb gereden. In vergelijking met de oude 740i merk ik toch best veel verschil en dan met name het rijgedrag. Het is cruisen, zoeven, vliegen. Zalig. De functies zoals head-up display, lane control, adaptive cruise control is een verademing en zoveel beter en betrouwbaarder dan de oude 7-serie. De auto rijdt - als je wilt - helemaal zelf en dat doet de 745e uitstekend maar niet feilloos. Wel geeft de auto na een seconde of tien een signaal dat je je handen aan het (verwarmde) stuur moet houden. Een pinkje op het stuur is ook al voldoende. Jammer? Ja, eigenlijk wel maar te begrijpen. Het is sowieso oppassen geblazen als ik mijn hoofd in de hoofdsteun druk. Voordat je het weet vallen je oogjes dicht en doe je een dutje. In mijn achteruitkijkspiegel zie ik dat mijn kinderen al in slaap zijn gevallen. Mijn vrouw rechts naast me zit ook al te knikkebollen. Komt dat door de heerlijke auto of mijn gezelschap? Het ambient-light pakket is prachtig en geeft in het donker een fijne sfeer. Ik kan circa 8 verschillende kleuren instellen maar ik heb deze eigenlijk altijd op blauw.

De actieradius is niet om over naar huis te schrijven vandaar dat ik dat in deze gebruikersreview doe. BMW zegt zelf dat een actieradius tussen de 54 en 58 km mogelijk is. Dit zal bij 100% opladen zijn ofwel een volledige volle batterij en met een vaartje van 90km/uur over de snelweg. BMW zegt dat je de batterij max voor 90% moet opladen dus dat doe ik dan ook braaf. Steevast zegt dat auto dat ik dan circa 30km kan rijden en dat is geen 90% van 54 km = circa 48 km. Voor ritjes naar familie die binnen een straal van 30 km wonen is dat prima en dat scheelt best benzine (98 loodvrij). De tankinhoud van de 745e is 46 liter en dat is niet veel. Ik had liever gezien dat er net als in mijn oude BMW 740 78 liter in kan maar de ruimte ontbreekt vanwege de batterij. In combinatie batterij/ benzine kan ik best een end rijden. Zeker op de snelweg denk ik dat ik circa 700 km zou kunnen rijden. Ook al omdat de BMW beide krachtbronnen combineert. Op de snelweg gebruikt hij met name de benzinemotor en laadt onderweg de batterij weer een stukje op om op niet-snelweg-wegen deze juist in te zetten. Wel moet je de bestemming invoeren zodat de auto weet wanneer welke krachtbron te moeten gebruiken. De fabrikant zegt dat het gemiddeld verbruik 1.8l/100 km (1 op 55,6) bedraagt. Ik denk van niet. Wellicht bij benadering over de eerste 100 kilometer met een volledig opgeladen batterij in combinatie met de verbrandingsmotor en een vaartje van 90 over de snelweg met windje mee. De auto rijd ik rustig en nodigt niet uit tot hard intrappen van het pedaal. Toch stiekem wel eens gedaan voor het stoplicht omdat ik voel dat iemand naast me met een snelle auto wil patsen, net als ik. Overigens had de voorganger BMW 740e een viercilinder motor en dat past niet bij een BMW 7-serie, te mager voor zo'n zware auto. BMW heeft dan ook goed geluisterd toen ze de opvolger 745e lanceerden met een 6 cilinder. 5,2 seconden naar de 100 km/ uur, 3 liter 6 cilinder, met een gecombineerd vermogen van 394pk en 600nm koppel. Een genot.

De auto heeft alle opties die je maar kunt wensen. Fantastisch is dat de achterwielen meesturen wat goed helpt bij inparkeren en/ of rijden in een veel te kleine ondergrondse parkeergarage in Cambrils (Spanje).

Bekijks heb je genoeg. De auto is vrij uniek en zie je niet vaak rondrijden. De BMW 5 serie touring heb ik ook aan gedacht echter zie je deze prachtige auto dagelijks rijden. Praktischer was het wel geweest maar toch is het een genot om te rijden in de 7-serie die nog comfortabeler is.

Nog wat technische gegevens vinden jullie via (uiteraard) de website van Autoweek: https://www.autoweek.nl/kentekencheck/G-726-PF

Ik zal de komende tijd meer schrijven.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens