Gereden: Fiat Doblò Cargo Maxi

Fiat Doblo Maxi
Fiat Doblo MaxiFiat Doblo MaxiFiat Doblo MaxiFiat Doblo MaxiFiat Doblo MaxiFiat Doblo MaxiFiat Doblo Maxi
De Fiat Doblò die afgelopen najaar als wereldprimeur werd getoond op de IAA voor bedrijfsvoertuigen, vertegenwoordigt de vierde generatie van Fiats compacte bestelautoreeks. Hoewel de verschillen met het vorige model niet iedereen direct zullen opvallen, dragen ze sterk bij aan de veel prettiger manier waarop je de Italiaan beleeft.

Wanneer je de volledige type-aanduiding van de testauto oplepelt, is het alsof je met een auto van adellijke afkomst van doen hebt: Fiat Doblò Cargo Maxi SX 1.6 MJ 105pk Euro 5+ ECO JET. Die laatst term is nieuw, en alleen van toepassing op de 1.3 en 1.6 MultiJet II versies (met 90 resp. 115 pk). ECO JET betreft maatregelen ten behoeve van vijftien procent minder brandstofverbruik (uitstoot beide versies 115 g/km), zoals banden met een lagere rolweerstand, aërodynamische foefjes en een andere oliepomp en dynamo.

De kost gaat voor de baat uit, want de meerprijs bedraagt 550 euro (ex btw/bpm). De specificaties en prestaties zijn verder identiek aan die van de gewone versies. De 1.6 MultiJet levert 290 Nm bij 1.500 tpm; in de aanloop daarnaartoe is het turbogat wat al te goed voelbaar. Het is niet zo dat je in de problemen komt, maar na het gretige wegrijden van de Doblò verwacht je onbewust dat de acceleratie net wat vanzelfsprekender zou verlopen. Is de auto eenmaal op gang, dan is hij aangenaam vlot. Fiat geeft een verbruik op van 4,4 l/100 km, het praktijkverbruik was 6,8 l/100 km.

Belangrijke wijzigingen betreffen verder de restyling van in- en exterieur. Het nieuwe front kreeg een andere grille, koplampen en bumper. Vanbinnen zien we een nieuw dashboard. Het infotainment-systeem, met navigatie en een aanraakscherm voor allerlei functies, is voortaan geïntegreerd. De navigatie houdt de verkeersinformatie goed bij, zo bleek tijdens de testperiode, toen het een snelweg-afsluiting snel signaleerde en tijdig een slimme alternatieve route serveerde.

Erg fijn is de forsere bestuurdersstoel en de nieuwe beschikbaarheid van een optioneel tweepersoons bankje in plaats van een enkele passagiersstoel. Wie begaan is met het comfort van zijn of haar passagier kiest het beste voor de gewone voorstoel, omdat het zitcomfort op het optionele tweepersoons bankje belabberd is. Toch is het bankje welkom, maar dan voor wie gewoonlijk alleen op pad is, vanwege de variabiliteit van het meubelstuk.

Onder de zitting gaat een flink opbergvak schuil, terwijl de middelste rugleuning in neergeklapte staat zowel een handig tafeltje als een comfortabele armsteun vormt. Het rechter deel is aan de achterzijde bekleed met een rubber profiel, waardoor het in omgeklapte staat prima kan fungeren als stabiele opslagplaats voor zaken als pakketjes. Aan sjor-ogen is gedacht.

Fiat zegt dat er extra geluidsisolatie is aangebracht en dat is te merken; de relatief stille cabine is een van de redenen waarom de Doblò als een bovengemiddeld comfortabele middenklasse besteller kan worden aangemerkt. De rij-eigenschappen zijn puik, net als het veercomfort dat de onafhankelijke achteras oplevert. De laadruimte is niet veranderd en dat hoefde ook niet, wetende dat het tot de grootste in zijn klasse behoort. De nieuwe Doblò is als 1.3 MJ leverbaar vanaf 10.400 euro; de geteste uitvoering met de lange achternaam gaat inclusief opties voor praktisch het dubbele de deur uit.

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.