Gereden: Fiat Doblò Cargo Maxi 120 T-Jet CNG

Aardgas of diesel, wat is de betere keuze?

Fiat Doblo Cargo Maxi 120 T-Jet Natural Power
Fiat Doblo Cargo Maxi 120 T-Jet Natural PowerFiat Doblo Cargo Maxi 120 T-Jet Natural PowerFiat Doblo Cargo Maxi 120 T-Jet Natural PowerFiat Doblo Cargo Maxi 120 T-Jet Natural PowerFiat Doblo Cargo Maxi 120 T-Jet Natural PowerFiat Doblo Cargo Maxi 120 T-Jet Natural PowerFiat Doblo Cargo Maxi 120 T-Jet Natural PowerFiat Doblo Cargo Maxi 120 T-Jet Natural PowerFiat Doblo Cargo Maxi 120 T-Jet Natural Power
Fiat Professional is samen met Iveco en Volkswagen een van de weinige bestelautomerken die nog aardgas-gestookte modellen leveren. Wij namen de vernieuwde Fiat Doblò nader onder de loep en stelden ons de vraag hoe aantrekkelijk het rijden op aardgas werkelijk is.

Met de dieselende Doblò 1.6 MultiJet - ook een Cargo Maxi in dezelfde kleur en uitvoering - nog vers in het geheugen, presenteerde zich als vanzelf de mogelijkheid om de twee versies te vergelijken. Eerst de technische gegevens: in de 1.6 MultiJet ben je met 105 pk onderweg, bij de CNG-versie is dat 120 pk. De trekkracht is respectievelijk maximaal 290 Nm bij 1.500 toeren versus 206 Nm bij 2.000 tpm.

Die 'Natural Power' is afkomstig van een 1,4-liter turbomotor die even goed op benzine als aardgas kan lopen. Overschakelen gaat eenvoudig per drukknop op de middenconsole.

In de vijf tanks waarmee de testauto is uitgerust, past officieel 22,1 kilogram CNG, met de standaard vier tanks is dat 16,1 kg. Die inhoud komt volgens Fiat neer op 130 liter. Dat klinkt indrukwekkend, maar in ons geval begon de auto al na 246 kilometer (afwisselend stad en snelweg) luidkeels te piepen dat hij dorst had.

Uiteindelijk bereikten we de pomp na 282 kilometer, waar bleek dat er zelfs 24,0 kg kon worden getankt (à 26 euro). Hoe dan ook, de actieradius van de Doblò Natural Power die alleen op CNG rijdt, en niet aansluitend op dure benzine, is vele malen kleiner dan bij een vergelijkbare Doblo MultiJet, die 60 liter diesel kan meenemen.

Nog een kenmerkend verschil in het nadeel van de CNG-versie is de geluidsproductie van de motor op de snelweg. Het is geen brulaap, maar doordat er met hogere toerentallen wordt gereden, ligt deze versie vooral wat 'onrustiger' in het gehoor dan de aangenaam stille diesel.

De prestatieverschillen zijn in de praktijk klein. De diesel komt wat moeizaam op gang, maar stoomt daarna krachtig door, terwijl dit bij de CNG-versie juist net andersom is. We hadden 'bovenin' meer pit verwacht van de T-Jet turbomotor; de Doblò CNG ondervindt hier hinder van het feit dat hij liefst 155 kg zwaarder is (1.570 kg) dan de 1.6 MultiJet. Het laadvermogen neemt hierdoor af met 95 kg tot 910 kg.

Het is knap dat Fiat alle CNG-tanks onder de auto heeft kunnen plaatsen, zodat de laadruimte even groot is als die van de diesel (4,2 m3). Tenzij je per se een volwaardig reservewiel bij je wil hebben, die in het geval van de CNG-versie aan de rechter zijwand van de laadruimte is opgehangen. Wat betreft de beoordeling van interieur en rij-eigenschappen verwijzen we gemakshalve naar de eerder verschenen test van de Doblò 1.6 MultiJet.

Lezersreacties (10) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.