AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Ford knalt Detroit binnen met nieuwe GT

Ford GT
Ford GT
Ford GT
Ford GT
Ford GT
Ford GT
Ford GT
Ford GT
Ford GT
Ford GT
De geruchten blijken te kloppen: Ford heeft op de NAIAS in Detroit de grootste klapper op z'n stand in de vorm van de nieuwe GT.

Ford heeft bij de ontwikkeling van de nieuwe GT flink ingezet op gewichtsreductie. De ingenieurs hebben veel koolstofvezel en aluminium gebruikt om het vlaggenschip zo scherp mogelijke rijeigenschappen en een zo kort mogelijke sprinttijd te geven.

Het merk belooft dat de nieuwe generatie één van de beste pk-gewichtsverhoudingen heeft van alle productieauto's. De GT heeft 20-inch lichtmetaal, omhuld door Michelin Pilot Super Sport Cup 2-rubber.

Is het dan allemaal goed nieuws? Nee. De puristen zullen immers wat teleurgesteld zijn over wat er onder de kap ligt. Het is namelijk geen V8, zoals bij de eerdere generaties, maar een V6 met twee turbo's. Als wisselgeld krijg je wel meer pk's dan ooit: de nieuwe GT mobiliseert namelijk 600 stuks.

De motor is gelukkig wel - zoals het hoort bij de GT - midscheeps geplaatst en de aandrijving geschiedt op de achterwielen. De auto heeft bovendien een adaptieve spoiler en andere actieve aerodynamische voorzieningen.

Met de nieuwe GT viert Ford dat het in 1966 de eerste, tweede en derde plek in Le Mans behaalde. De productie start dan ook pas volgend jaar, want dan is dat precies vijftig jaar geleden. Het merk brengt 'm op de markt 'in een beperkt aantal landen'.

Wie niet zolang kan wachten, doet er goed aan de NAIAS in Detroit te bezoeken. Uiteraard duikt de auto ook op in onze showvideo's van de belangrijkste Amerikaanse autoshow.

Video

Lezersreacties (93)

Reageren