en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Het is stil wanneer de oude koning de arena binnenschrijdt. In gezelschap van de nieuwere GT’s komt de oude Ford GT40 minuscuul over. Maar dan schraapt hij zijn keel. De oude leeuw brult nog steeds het hardst.
Normaal draaien allerhande Fords hier dag in, dag uit rondjes. Diep verborgen in de Belgisch-Limburgse bossen heeft Ford hier meer dan vijftig jaar geleden 220 hectare verworven om er ruim 100 kilometer aan testwegen te plaveien. Verborgen voor het oog strekt zich een hogesnelheidsovaal uit over 4,2 kilometer. Bovenaan het ovaal hangt een snelheidsbeperking: ‘minimaal 160 km/h’. Welkom op Lommel Proving Ground, hier gebouwd omdat het zich geografisch precies in het midden bevindt tussen de Ford- fabrieken in Keulen en die in Boreham (Verenigd Konink- rijk). Dit Disneyland voor octaanliefhebbers blijft doorgaans hermetisch afgesloten. Hier werkt Ford aan zijn toekomst, en dan zijn pottenkijkers niet welkom. Alleen vandaag rolt Ford speciaal voor ons de rode loper uit in Lommel. We krijgen zelfs even ‘baan 7’ helemaal voor ons alleen. Als je denkt dat de oude Nürburgring moeilijk is, dan ben je nog nooit flat-out over baan 7 gesjeesd. De roemruchte Nordschleife is gevaarlijk, maar is logisch opgebouwd. Baan 7 daarentegen is een rollercoaster die de ene na de andere valstrik bevat. Lange, snelle radiusbochten nijpen plots toe, liefst op een heuvel. ‘Left over crest’ volgt ‘right over crest’, en ‘easy’ is er nooit bij. Dit is waar Ford zijn beroemde rijdynamiek in zijn modellen injecteert, voor half werk is hier geen plaats en amateurs wacht in het beste geval de grindbak, in het slechtste geval de vangrail. Bij de bochten heeft Ford snelheidsindicaties geplaatst. Wanneer daar 60 km/h staat, moet je niet proberen om er 61 van te maken.
Dit is onze speelplaats vandaag, en waaraan we dat hebben te danken, wordt duidelijk wanneer drie bestelwagens met gesloten trailers zich één voor één aanmelden bij de poort. Zelfs de nieuwste GT heeft zich nog niet vaak op de Lommelse testbanen vertoond; hij is volledig in de Verenigde Staten tot stand gekomen. Laat staan de drie generaties GT die voorzichtig uit de trailers komen gerold. Dit is het beste wat Ford ooit heeft gemaakt, met vijftig jaar verschil tussen de jongste en de oudste deelnemer. En vandaag hebben wij de sleutels van die dynastie in handen.