Mercedes-AMG C 63 is los!

Mercedes-AMG C 63 S Estate
Mercedes-AMG C 63Mercedes-AMG C63Mercedes-AMG C63Mercedes-AMG C63Mercedes-AMG C63Mercedes-AMG C63Mercedes-AMG C63Mercedes-AMG C63Mercedes-AMG C63Mercedes-AMG C63Mercedes-AMG C 63 S EstateMercedes-AMG C63Mercedes-AMG C63Mercedes-AMG C 63 S Estate
De BMW M3 kan z'n borst natmaken: Mercedes heeft vandaag de C 63 AMG uit z'n kooi gelaten. De compacte krachtpatser heeft de splinternieuwe 4,0-liter V8-biturbo aan boord, goed voor 510 pk! We krijgen in één keer de sedan en de Estate voorgeschoteld.

Die 510 pk (en 700 Nm) is voorbehouden aan de S-versie van de C 63 AMG. De 'normale' moet het stellen met 476 pk en 650 Nm. Dit zijn exact dezelfde waarden als bij de onlangs gepresenteerde AMG GT, die de primeur had van het nieuwe 4,0-liter V8-biturboblok. In exact 4 seconden knal je met de C 63 AMG S naar de 100 km/h - de versie zonder S doet er een tiende langer over. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h. Het gemiddeld verbruik bedraagt 8,2 l/100 km (CO2-uitstoot 192 g/km).

Er zijn twee opmerkelijke dingen te melden over de naamgeving van de nieuwkomer. Ten eerste heet-ie nog steeds '63' terwijl-ie niet langer de bij dat getal horende atmosferische 6,2-liter V8 aan boord heeft. Daarnaast is besloten om 'AMG' in het vervolg te combineren met 'Mercedes', waardoor de auto nu als Mercedes-AMG C 63 door het leven gaat.

De C 63 heeft een uitlaatsysteem waarmee de bestuurder via het Dynamic Select-programma kan kiezen tussen verschillende klankkleuren, van 'beschaafd' voor lange snelwegritten tot 'rauw' tijdens het betere scheurwerk. Het optionele Performace-uitlaatsysteem heeft een nog uitgebreider arsenaal aan klanken.

Net als de AMG-GT heeft de C 63 S zogenaamde 'dynamische' motorsteunen, waarbij de elektronica de stijfheid ervan regelt, afhankelijk van de omstandigheden. Schakelen gaat met een zeventraps DCT-automaat met de standen 'Controlled Efficiency', 'Sport' en 'Sport +'. De S-versie voegt daar nog 'Race' aan toe. AMG monteert standaard 18-inch lichtmetaal met daaromheen 245/40R18-rubber (v) en 265/40R18 (a). De S rolt op 19-inch met banden in de maat 245/35R19 (v) en 265/35R19 (a).

Een door AMG ontwikkeld sportonderstel is uiteraard standaard op zowel de S-versie als de versie zonder S. Die laatste heeft een mechanisch sperdifferentieel, de C 63 S een elektronische variant. Het ESP kent drie standen: 'aan', 'sport' en volledig uitgeschakeld.

De Mercedes-AMG C 63 maakt z'n debuut tijdens de autobeurs van Parijs. Bij de introductie is er ook een speciale en afgeladen Edition 1-uitvoering leverbaar.

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (52)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.