Daihatsu Copen kent grote wisseltruc
In oktober 2013 maakte Daihatsu bekend dat het een opvolger van de Copen ging maken. Een week later werd het studiemodel doodleuk al op de beursvloer van de Tokyo Motor Show getoond. De nieuwe generatie van de 'mini-TT' krijgt een bij een kei-car horende 660 cc grote driepitter in de neus die, voorzien van een turbo, goed is voor zo'n 64 pk. Vandaag licht Daihatsu het een en ander toe over de auto die velen een brede grijns gaat bezorgen.
Moederbedrijf Toyota slaat met z'n nieuwe Aygo een nieuwe, creatieve weg in. De carrosseriepanelen zijn namelijk op simpele wijze te vervangen door exemplaren met een andere kleur. Ook de nieuwe Copen krijgt een dergelijke jas aangemeten, Daihatsu noemt z'n paneelwissel Dressformation. De panelen laten zich losschroeven, het gaat in totaal om 11 verwisselbare exemplaren. Ook in het interieur valt er volop te combineren: de middenconsole, het dashboardvakje, de deurpanelen en zelfs de pookknop laten zich in een handomdraai door andere exemplaren vervangen.
Daihatsu schrijft dat de nieuwe Copen drie keer zo stijf is als z'n voorganger en dat-ie nog minder tordeert bij oneffenheden. Verder melden de Japanners dat de Copen niet alleen met een CVT-automaat op de markt komt, zoals eerder werd gedacht. Wie graag met de hand door de verzetten wil klikken, kan gewoon een handgeschakelde vijfbak bestellen. Extra aandacht is besteed aan het uitlaatsysteem, dat nu een extra sportief geluid moet kunnen produceren. Het verbruik van de kleine driepitter met CVT is vastgesteld op 4 l/100 km, de handgeschakelde versie komt uit op 4,5 l/100 km. In juli moet de nieuwe Copen op de Japanse markt verschijnen.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen