Honda Civic Type-R spant turbospieren aan
In maart schudde Honda autoland op door de Civic Type-R in conceptvorm te presenteren. De veelbelovende Japanner verwisselt z'n atmosferische spieren voor een geblazen 2,0-liter viercilinder - uiteraard voorzien van Honda's V-TEC-technologie - en krijgt daar 'meer dan 280 pk' voor terug.
Niet alleen onderhuids belooft de Type-R een agressief apparaat te worden, ook het uiterlijk lijkt voor een hoop spektakel te gaan zorgen. Het studiemodel kreeg naast een venijnig ogende bodykit een enorme taartschep op z'n bilpartij mee. De achterlichten waren hierin weggewerkt, waardoor de achterzijde een bijna duivelse aanblik bood. Het lijkt er helaas op dat dit designgeintje het veld heeft moeten ruimen. De ingepakte Honda die we vandaag zien, heeft namelijk de welbekende 'normale' lichtunits en een conventionele achterspoiler.
In 2015 moet de overtreffende trap van de Civic dan eindelijk op de markt verschijnen. Honda heeft zich bij de ontwikkeling van de Type-R als doel gesteld om de Mégane RS - inmiddels al van de troon gestoten door de Seat Leon Cupra - voorbij te streven op de Nürburgring.