Seat Leon Cupra lust Renault Mégane RS rauw

Seat Leon Cupra
We dachten dat de hot hatch-kaarten in het C-segment inmiddels wel geschud waren: wie een allrounder wil, is goed af met de Golf GTI, de hardcore liefhebbers zweren bij een Renault Mégane RS. Maar de gloednieuwe Seat Leon Cupra heeft (op papier) het nodige in huis op de boel flink op te schudden!

Het nieuwtje is er na de lekkage van gisteravond een beetje af maar dat is geen reden om de Leon Cupra niet nog eens van voor naar achteren onder de loep te nemen.

Laten we beginnen bij het koetswerk: het is voor het eerst dat de Seat Leon Cupra met drie portieren beschikbaar komt. Deze Seat Leon Cupra SC weegt 1.275 kg, 55 kg minder dan z'n vijfdeurs voorganger.

De Cupra onderscheidt zich van andere Leons door een dakspoiler, een diffuser aan de achterzijde, twee ovale einddempers, 19-inch lichtmetaal, rode remklauwen en zwarte buitenspiegelkappen.

Sterker dan Golf GTI én Renault Mégane RS

Je zou in eerste instantie denken dat moedermerk Volkswagen niet een al te grote afstand tot de 230 pk sterke Golf GTI met Performance Pack zou dulden, maar de waarheid blijkt toch anders.

De Seat Leon Cupra heeft ook de beschikking over een 2,0-liter TSI viercilinder, maar het vermogen van de turbomotor is in dit geval 280 pk. Dat is 50 pk meer dan de snelste GTI en zelfs 15 pk meer dan de Renault Mégane RS te bieden heeft. Van de voorwielaangedreven hot hatches biedt alleen de Opel Astra OPC ook 280 pk.

Het maximumkoppel van de Seat Leon Cupra is 350 Nm. De auto is leverbaar met zowel een handgeschakelde zesbak als een DSG-transmissie. Met de handbak kost de sprint naar 100 km/h 5,8 seconden, met de automaat lukt het in 5,7 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h. Buiten Nederland is er overigens ook een versie met 265 pk beschikbaar.

Mechanisch sperdifferentieel

Al dat geweld moet natuurlijk wel beteugeld worden en daarvoor kiezen de ingenieurs gelukkig niet voor half werk. Het elektronische XDS-differentieel van de vorige generatie maakt plaats voor een sperdifferentieel op de vooras, hetzelfde hydraulisch/elektrische differentieel waar ook de Golf GTI met Performance Pack de beschikking over heeft.

Het sperdifferentieel is geïntegreerd in het EDS en het ESP. Dit ESP is speciaal voor de Cupra ontwikkeld en heeft drie standen: 'aan', een sportstand die een grotere sliphoek toestaat, en volledig uit.

De Leon Cupra heeft bovendien de nieuwste generatie Dynamic Chassis Control (DCC). Verder is er het Cupra Drive Profile, waarmee de bestuurder met een druk op de knop de Cupra-stand met een betere gasrespons, een sportiever geluid en - in het geval van een DSG-transmissie - snellere schakeltijden kan activeren.

De Seat Leon Cupra debuteert op de salon van Genève. In april verschijnt de auto bij de Nederlandse dealers, de prijzen zijn nog onbekend.

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (137)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.