VriMiBolide: BMW 767i
'767' doet de meeste mensen wellicht als eerste aan een modelletje van Boeing denken, en met zo'n passagiersvliegtuig vertoont dit apparaat dan ook wel enige overeenkomsten. In de jaren '80 was het topmodel van de 7-serie, toen van de serie e32, de 750i. Met zijn V12 met 300 pk was die auto zoals dat in deze klasse heet 'adequaat gemotoriseerd', maar BMW zag ruimte voor meer. Daarom plakten de heren uit Beieren bij dit unieke exemplaar nog maar eens vier cilinders aan het blok, en zo was de eerste V16 van het merk geboren.
Mensen die wel eens bij een 750i onder de motorkap hebben gekeken weten dat daar niet overdreven veel ruimte meer is. Hier kwam BMW ook achter toen bleek dat er na de montage van de V16 geen ruimte meer was voor diens aanzienlijke koeling. Die verhuisde noodgedwongen naar de kofferbak, en toen paste het alsnog. Het motormanagement bestond uit twee uitzonderlijke systemen die ieder acht cilinders voor hun rekening namen. De versnellingbak maakt de über-limo extra bijzonder: in dit monster mag de bestuurder gewoon zelf met een pook en koppelingspedaal aan de slag.
Naar hedendaagse maatstaven is de 767i gedoopte creatie niet bijzonder snel, maar met ruim 400 pk leverde de auto wel mooi 100 pk meer dan de 750i. Het sprintje naar de 100 was in minder dan 6 seconden achter de rug, en dat was toen voor een auto van dit formaat razendsnel. Helaas bleeff het bij dit ene exemplaar: BMW heeft even een productie overwogen, maar zag er uiteindelijk toch geen brood in. Wellicht speelden de afgenomen kofferruimte en het wat vreemde uiterlijk daar ook een rol in: om de motor op temperatuur te houden werden kont en flanken voorzien van Ferrari-achtige gaten.
Toch liet het idee van de zestiencilinder BMW niet los: volgens de originele plannen zou ook de Rolls-Royce Phantom ermee worden uitgerust. Helaas ging ook dat op het laatste moment niet door, en inmiddels is het maar de vraag of de wereld nog wel zit te wachten op zo'n even indrukwekkende als onzuinige geweldenaar.