BMW 760Li (2009)

autoreview

BMW 760Li (2009)
BMW 760Li (2009)BMW 760Li (2009)BMW 760Li (2009)BMW 760Li (2009)BMW 760Li (2009)BMW 760Li (2009)BMW 760Li (2009)BMW 760Li (2009)BMW 760Li (2009)

Signalement

Uitvoering760Li
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf102.830 km
KM-stand laatst153.480 km
Lezerswaardering: 88%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

EINDELIJK

  • 102.830 km

Met deze review probeer ik een beeld te schetsen voor met name aspirant eigenaren van dit model zodat zij weten wat hen te wachten staat als ze een 760Li van het F02-type willen kopen.

Ik ben een echte BMW-liefhebber en dit is mijn 8e 7-serie die ik bezit sinds 1995.
2 x een E32 ( 730i aut en een 735iL handgeschakeld )
3 x een E38 ( 735iL, 750i en een 735i )
1 x een E65 750i ( zie mijn uitgebreide review op Autoweek.nl, 19-RK-ZH )
1 x een F01 750i ( zie mijn uitgebreide review op Autoweek.nl, 86-KZB-4 )
1 x een F02 760Li ( huidige auto en onderwerp van deze revieuw )

Al een aantal jaren was ik gericht op zoek naar een 760 van het F02 type.
Voor mij de ultieme BMW.
Ik kijk eigenlijk wekelijks wel na op de bekende sites wat er te koop is aan 7-series.
Er zijn er weinig te koop in Nederland, zo rond de 5 tot 10 stuks per jaar.
Als liefhebber wil je dan toch ook dat hij helemaal bij je past.
– juiste specificatie
– juiste kleurstelling
– juiste bouwjaar(en)
– niet te veel kilometers
– binnen budget
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Uiteindelijk is het me nu toch gelukt, een 760Li type F02 uit 2009.
Slechts 103000 km op de klok, 2 eigenaren en helemaal volgehangen met opties.
Ik heb de originele folders en prijslijsten van 2009 en ik heb deze auto er eens even mee vergeleken.
Het betreft een High Executive van destijds 216.000 euro.
Daarnaast heeft deze alle destijds verkrijgbare opties, met uitzondering van de sideview camera’s, de standverwarming en de koelkast in de achterbank.
Opgeteld wel voor zeker 70.000 euro aan aanvullende opties.
Dat begint aan de voorkant met de adaptive cruise-control en de nachtzichtcamera, loopt via de HUD en het adaptive onderstel naar de meesturende achteras en eindigt bij de afneembare trekhaak.
Ook in het interieur zijn alle knopposities gevuld en niet afgedekt met een blindplaatje.
Speciaal afgewerkt volleder interieur en achterin ook individuele elektrische bedienbare stoelen met geheugen, 4 zone climate-control ( 2e airco-unit in de kofferruimte ) en achterin het multimediapakket.
Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Zo'n rijk aangeklede 760-er zie je maar zelden.
Hij was niet goedkoop maar dan heb je ook wat zullen we maar zeggen.

HOE RIJDT DAT NU?
De vergelijking met mijn vorige 750i F01 ligt voor de hand.
Deze 760Li is fractioneel stiller, toch nog comfortabeler ( mede ook door zijn langere wielbasis, dubbel glas rondom en de luchtvering achter ) en nog mooier afgewerkt met meer leer en alcantara.
De auto is voelbaar zwaarder dan de 750i en rijdt nog meer als een limo, zonder overigens ook maar een moment van zweverigheid.
Maar ook voor deze auto geldt: “behind the steeringwheel is the ultimate place to be”
Het blijft een echte “rijdersauto”.
Mijn vrouw kiest er tegenwoordig wel voor om met regelmaat achterin te gaan zitten.
Daar heeft ze meer ruimte en…. ze is verknocht aan de massagefunctie in de rugleuning.

MOTOR:
Deze, door 2 turbo’s van lucht voorziene 6 liter V12 is boven iedere kritiek verheven.
Hij doet zijn werk bijna altijd ongemerkt op de achtergrond.
De geblazen 4,4 liter V8 is iets meer aanwezig maar de verschillen zijn niet zo groot.
Beide zijn natuurlijk ongekende krachtpatsers maar als het pedaal echt naar de plank gaat dan merk je dat de 4,4 V8 in deze V12 toch net zijn meerdere moet erkennen.
In een split-second wordt er teruggeschakeld en het toerental flitst naar boven de 5000 toeren.
De neus gaat omhoog als die van een speedboat en dan is het eindeloos gaaaan, onvoorstelbaar!
Zoveel kracht en koppel dat je gewoon bang bent dat de motor een knoop draait in de aandrijfas of dat i je steekassen afbreekt alsof het satéprikkers zijn.
Na de uitgevoerde tuning kwamen daar nog eens 80 pk en 180 nm!! bij.
Top nu ook dik boven de 300 km/uur.
Nodig?....echt niet, leuk om te doen?....echt wel!
De grens van wat de versnellingsbak ( aan koppel ) kan verwerken is hiermee zo goed als bereikt.

GROOT:
Alles aan deze auto is “groot”.
Het formaat, de stoelen, de interieurruimte maar zeker ook de kosten.
Afschrijving, onderhoud en brandstofverbruik zijn echt aanzienlijk.
11,5 liter olie in de carterpan, 2 luchtfilters, 3 interieurfilters, 2 airco’s, 12 premium bougies, dikke banden en zo kan ik nog wel even doorgaan.
De vorige eigenaar had net nog even een reparatie aan de luchtvering voordat hij de auto verkocht.
Gewoon 4000 euro onder aan de streep van de factuur.
Ik heb na de aankoop van deze auto een 0-beurt laten uitvoeren.
Dwz. Uitgebreide voertuiginspectie, alle vloeistoffen, alle filters etc. etc. laten vervangen.
Dan weet je wat je startpunt is.
“Dealer onderhouden” of “boekjes” staat er veelal in de advertenties.
Dat klopt in dit geval, tot op zekere hoogte ook…...maar als je daar goed naar kijkt dan was er de afgelopen 20.000 km gewoon geen enkel regulier onderhoud meer gepleegd.
Het brandstofverbruik is relatief laag…. maar desondanks zeer hoog.
Bij een fluwelen voet en veelal rustige buiten- of snelwegritjes is gemiddeld 12 liter op 100 km net haalbaar.
Veel stadswerk, koude motor of gebruik maken van de performance van de motor??
Houdt rekening met 20 tot 25 liter op 100 km.
Daarmee is deze 760 zeker 1,5 liter op 100 km onzuiniger dan de 750i die ik daarvoor had.
Momenteel rijd ik niet meer zoveel kilometers per jaar als met de 750i.
Daarmee reed ik ruim 30.000 km op jaarbasis en dan ga je dat verschil in verbruik toch merken.
Ik tank Euro 98 in deze auto en daar loopt i keurig op.
In mijn 750i moest ik RON 102 tanken vanwege de koolafzetting in de aanzuigkanalen en in de cilinderkoppen.
Mij hoor je overigens beslist niet zeuren over de kosten want ik wist heel goed wat me op dit gebied te wachten stond.
Een bewuste keuze van mij.
Het kopen van dit soort grote oudere auto’s is vaak ( financieel ) nog niet eens het probleem.
Voor het geld dat ik voor deze echt smetteloze ultimate limousine heb betaald koop je nu net aan een karig aangeklede nieuwe Opel Astra met een 1.4 motor.
Het onbezorgd rijden en onderhouden van zo’n 760Li is financieel echter een heel ander verhaal.
Ik heb in 2020 ongeveer 15000 km gereden en ca 2400 euro aan onderhoud uitgegeven waarbij ik moet aantekenen dat ik zeker niet op onderhoud bezuinig. Buiten het regulier onderhoud, zoals bv het verversen van filters en vloeistoffen, gaat de auto ook 2 x per jaar voor de APK en dan kijken de keurmeester en ik samen hoe de staat van de auto ( met name ook aan de onderkant ) is. In 2021 moet er zeker een setje vers rubber op de velgen en laat ik alle riemen onder de motorkap ( preventief ) vervangen.

OLIEVERBRUIK:
Mijn E65 met ca 190.000 km op de teller verbruikte 1 liter olie op de 1000 km en daarmee legde ik heuse rookgordijnen.
Na vervanging van de 32 klepseals was dat overigens teruggelopen naar praktisch gesproken 0,0.
Mijn laatste 750i, met in aanvang 103.000 km op de teller, verbruikt ca 1 liter op de 2000 km.
Dat was voor dit type motor destijds een "normale" waarde werd mij verteld.
Je veroorzaakte daarmee nog net geen onacceptabele rookgordijnen.
Deze 760 heeft gelukkig geen noemenswaardig olieverbruik ( ca 1 liter op 10000 km ) en dat is een bericht dat ik van meerdere eigenaren van dit type auto/motor hoor.

ONDERSTEL:
Deze 760 stuurt, ondanks zijn formaat, gewoon uitermate strak.
Daarbij moet ik natuurlijk wel opmerken dat ik daar niet zulke hoge eisen aan stel.
Ik ben gewoon een zeer rustige rijder en ik zoek de grenzen zeker niet op.
De wegligging en het stuurgedrag zijn voor mij boven iedere kritiek verheven.
Ongemerkt doet ook de optionele 4-wielbesturing een duit in het zakje.
In de stad en in de woonwijk, met al zijn snelheids-remmende verkeersmaatregelen, heb je echt het gevoel dat je met een veel kleinere ( kortere ) auto op stap bent.
Deze auto is toch 1,90 m breed, 5,21 m lang en heeft een wielbasis van 3,21 meter en dat is best veel.
Op de grote weg merk ik niets van de 4-wielbesturing.
Die vierwielbesturing is overigens wel een kostenpost gebleken.
Bij zowel mijn F01 als ook bij deze F02 stond de wieluitlijning niet meer goed afgesteld ( op beide assen ).
Met ongelijke bandenslijtage en cupping tot gevolg.
Bij de 750i koste mij dat 2 voorbanden en bij deze 760Li was ik er op tijd bij en kon ik het af met het trimmen van de voorbanden.
In beide gevallen moest natuurlijk ook de uitlijning en de wielstand gecorrigeerd worden.
Ik heb het uiteindelijk bij BMW dealer Ekris in Lelystad laten uitvoeren.
Een klusje van al ruim 200 euro ( als er verder niets hoeft te gebeuren ) maar bij mijn 760Li bleken ook de spoorstangen dusdanig vast te zitten dat zij ook vervangen moesten worden en dan loopt de teller ineens op naar een kleine 800 euro.
Let op! Lang niet iedere banden/uitlijnspecialist kan overweg met 4-wielbesturing.
Ook heb ik meerdere keren tijdens het "rondshoppen" gemerkt dat zij in de uitlijntabellen van de uitlijnbank niet de gegevens van de 4-wielbesturings versies hadden. Inmiddels heb ik ca 12000 km gereden nadat de voorbanden zijn getrimd en ik begin ze weer te horen. Het geluid lijkt op dat van een versleten wiellager.
Op deze auto zit ook een actief onderstel met luchtvering en niveauregeling op de achteras.
De demping is in 4 standen instelbaar.
Verder wordt het overhellen van de auto in bochten gecompenseerd.
Ik rijd zelf altijd in de "comfortstand" en deze is, mede dank zij de luchtvering en de grote wielbasis echt super comfortabel.
Alleen als ik met de caravan ( tandemasser 2000 kilo ) rijd dan zet ik de demping in de "normaal" of in de "sportstand".
De sportstand is de op één na stugste instelling.
Dat verschil is goed te merken en dat maakt het rijden met de caravan wel prettiger.
Het nadeel van de sportstand is dat die ook de versnellingsbak in de "sportstand" zet en dat de motor daardoor meer toeren draait want de bak schakelt merkbaar later op naar een hogere versnelling en dat is voor normaal gebruik ( zeker als je op de snelweg een constante snelheid rijdt ) beslist niet nodig. Het koppel is, ook bij ca 1300 toeren in "8", ruim voldoende om deze combinatie soepel voort te bewegen.
Deze auto is standaard uitgerust met het “high performance” remsysteem.
Het is heel goed doseerbaar maar als het moet dan sta je opmerkelijk snel stil.
Alpina past dit remsysteem ook toe op hun versie van dit type 7-serie.

VERSNELLINGSBAK:
In de E65 en mijn 750 F01 was een zesbak gemonteerd.
Die deden al voortreffelijk hun werk.
De in deze auto toegepaste 8 versnellingsbak van ZF ( Type GA8HP90Z ) doet dat zeker ook.
https://en.wikipedia.org/wiki/ZF_8HP_transmission#BMW
De 8-bak schakelt nog iets sneller dan de 6-bak en heeft natuurlijk kleinere overgangen.
Uit de documentatie over deze versnellingsbak maak ik op dat deze ook nog voor een respectabele reductie op het brandstofverbruik zorg draagt tov de 6-bak.
Waarvan akte.

INTERIEUR:
Het interieur is strak en ademt een gedistingeerde luxe uit.
Rondom een prachtige leren afwerking met zelfs een dakhemel van alcantara.
Smetteloos en van een zeer hoog afwerkingsniveau.
Bedieningsknoppen zijn juist geplaatst en ik vind persoonlijk de I-drive zeer gebruikersvriendelijk. Ik zit zelf niet te wachten op giga multimediaschermen waar je al swipend moet zoeken naar het juiste scherm waar je vervolgens kunt intoetsen wat je wil. ( en je hebt al die tijd ook je ogen niet op de weg! )
Geef mij maar gewoon knoppen met de juiste functies en op de juiste plaats die je blindelings op gevoel zelfs kunt vinden en bedienen.
En zo is het georganiseerd in deze BMW, gewoon uitstekend!
Als je in deze auto instapt en er mee gaat rijden dan voel je al heel snel dat alles “klopt”.
De zitpositie, het instrumentarium, de bedieningselementen, de instelmogelijkheden, de besturing, de gasresponce, het gedrag van de auto etc.
Deze auto geeft je vanaf het eerste moment direct een “vertrouwd” gevoel.
De (voor)stoelen in deze auto verdienen een aparte vermelding.
Volledig elektrisch verstelbaar met geheugenfunctie voor 2 personen.
De instelmogelijkheden zijn ongekend.
In basis….de stoel gaat natuurlijk vooruit, achteruit, omhoog, omlaag, heeft zitvlakkanteling, traploze rugleuning verstelling en een verstelbare hoofdsteun.
Een stapje hoger….stoelverwarming 3 standen, instelbare lendensteun, zitvlaklengte verstelling.
De meeste stoelen in de duurdere klasse stoppen hier zo’n beetje.
Maar dan….stoelventilatie 3 standen, stoelmassage 2 standen, rugleuning in 2 aparte delen instelbaar zodat de kromming van de rug optimaal gevolgd kan worden, traploze instelbaarheid van de zijdelingse steun in de rug en ook op het zitvlak en als laatste de lendensteun; die kan niet alleen traploos in dikte worden ingesteld maar de steun kan ook traploos omhoog en omlaag zodat i precies op het juiste punt in je rug ondersteuning biedt.
De stoelen achterin hebben wel wat minder instelmogelijkheden maar zijn desondanks nog steeds zeer goed in te stellen.

DE OPTIES IN DEZE AUTO:
Deze 760Li is volgehangen met destijds bijna alle verkrijgbare fabrieksopties.
Een aantal daarvan zal ik bespreken en mijn eigen ervaring en beleving daarin meenemen.
- Adaptive cruise control:
Voor mij de meest begeerlijke optie sinds de uitvinding van de normale cruise control. Ik heb in al mijn auto's sinds 1985 cruise control gehad maar dit is voor de man die op comfort en rust is ingesteld een ideale voorziening. Je kunt er voor 95% op vertrouwen en dat maakt het rijden een stuk ontspannender. Moeite heeft i met wisselende omstandigheden zoals auto's die vlak voor je van baan verwisselen en het goed beoordelen als je in een bocht rijdt. Op de buitenweg en onder normale omstandigheden op de snelweg is i echt prima bruikbaar, een aanrader.
- Nachtzicht camera:
Ik gebruik hem op plaatsen waar ik in de donkere uren overstekend wild kan verwachten. Dat is voor mij eigenlijk alleen als ik in het Veluwe-gebied rijd en overstekende reeën of foeragerende zwijnen in de berm verwacht.
Het werkt goed, dieren en personen komen beslist veel eerder in beeld dan dat ze door het dimlicht "uitgelicht" worden.
- Meesturende koplampen:
( BMW Dynamic Xenon )
Normaal gesproken niet merkbaar. Als je via een scherpe bocht bv de oprit van de snelweg opgaat dan zie je ze meedraaien en de rijrichting verlichten. Noodzakelijk? voor mij niet.
- Stoelverwarming:
Heerlijk en goed regelbaar.
Staat vaak aan bij mij op de laagste stand ( stand 1 ).
- Stoelventilatie:
Werkt goed en die gebruik ik regelmatig in de zomer.
- Stuurwielverwarming:
In de koudere perioden staat i bij mij altijd aan.
– Massagefunctie op de stoelen
Op de voorstoelen is de massage alleen in het zitvlak.
Ik gebruik die zelden.
Op de achterstoelen is de massage in de rug.
Mensen die achterin zitten zetten die functie standaard aan en zijn heel enthousiast.
- Botswaarschuwing:
Staat wel altijd aan maar tot nu toe was ik zelf gelukkig nog altijd sneller.
- Dode hoek waarschuwing:
Staat bij mij altijd aan en heeft me tot nu toe één keer behoed voor serieuze narigheid. Bij gebruik van bv de caravan zet ik hem uit want dan slaat i na verloop van tijd op tilt.
- Vermoeidheidsindicator:
Die is redelijk kritisch in detectie en daarom staat i bij mij standaard uit.
Hij doet wel wat i moet doen en als ik vermoeid ben dan gaat i aan.
- Grootlichtassistent:
Deze optie moet het groot- en dimlicht automatisch regelen zodra je het grootlicht hebt geselecteerd.
Ik heb het een paar keer geprobeerd maar je moet als bestuurder veel te vaak ingrijpen omdat de techniek niet goed reageert.
Geen bruikbare optie.
- Rear entertainment:
Werkt goed. Ik zit zelf nooit achterin maar mijn kleinkinderen maken er regelmatig gebruik van om een film op DVD te zien.
De ontvangst van de TV is echter niet meer mogelijk.
De TV-ontvanger functioneert niet meer omdat i niet geschikt is voor het type TV-signaal dat momenteel in de ether wordt uitgezonden.
Geen TV-ontvangst dus!
Ik ben nog wel aan het zoeken of ik via een modificatie die functie weer operationeel kan krijgen maar dat is me tot nu toe nog niet gelukt.
UPDATE november 2021, het is gelukt om een passende originele TV-unit te kopen die het huidige DVBT2 signaal uit de ether ontvangt en omzet naar uitstekend ( digitaal) beeld. De unit is plug and play en relatief simpel in te bouwen. Locatie: links achter aan de zijkant in de kofferbak achter de bekleding. Bekleding demonteren, de beugel waarop de unit is gemonteerd even losschroeven ( 3 x ), de unit dan van de beugel losmaken ( 4 schroeven ) de rechthoekige stekker en de 3 ronde stekkers losmaken. Andere unit plaatsen en montage in omgekeerde volgorde. Aanzetten en in de auto de zenders opnieuw laten opzoeken en opslaan. Bij elkaar 30 tot 60 minuten werk.
- Volledig elektrische bedienbare individuele stoelen achterin:
Dat is voor de achter passagiers natuurlijk heerlijk en buitengewoon luxe.
Bedenk wel dat daardoor, ook op kenteken, deze auto van 5 persoons naar 4 persoons gaat.
Er zit dus achter ook geen middengordel in.
En als je met 5 personen in de auto zit en ome agent is helder van geest dan ben je aan de beurt. Nog maar niet te spreken over de gevolgen voor de 5e passagier als je een aanrijding krijgt. Verzekeringstechnisch gaat het daarna natuurlijk ook helemaal mis!
Deze auto is ook uitgerust met een aparte airconditioning-unit van Behr voor de achterpassagiers. De uitstroomopeningen in het plafond zijn op de achterinterieurfoto net zichtbaar. Deze unit zit in de kofferbak en neemt daar behoorlijk wat ruimte in. Om het luchtfilterelement in deze unit te vervangen moet de bekleding van de kofferruimte worden gedemonteerd.
- Ruitblindering achterin:
Meestal heb ik de blindering alleen voor de achterruit omhoog. Dat vind ik persoonlijk een rustiger beeld in de achteruitkijkspiegel geven. Als het donker is dan staat deze bij mij standaard omhoog. De zijruitblindering gaat bij mij alleen omhoog als mijn echtgenote tijdens een nachtelijke rit de stoel plat legt en een dutje wil doen.

CONCLUSIE:
Deze 760Li uit 2009 is een super de luxe, comfortabele, schitterend afgewerkte en zeer ruime ( maar ook zeer kostbare ) klasse auto.
Je bent gewoon enorm bevoorrecht als je hierin kunt rijden.
Maar ondanks het formaat en de luxe is het toch ook een echte “rijdersauto”.
Hij is ontaard snel maar tegelijkertijd ook "poeslief" Echt en auto voor de langere comfortabele afstanden. Zorgeloos en schijnbaar onvermoeid van Nederland naar de Algarve. Voor mij is het dus ook niet een 760Li maar gezien de cilinderinhoud, het vermogen, de ruimte en het comfort een 600 GT. Grande Touristmo in optima forma. En de gevestigde GT-orde uit die tijd ( denk aan de Masserati Quartoporte, de Porsche Panamera, de Mercedes S-klasse, de Jaguar XF en noem ze verder maar op ) heeft bij deze BMW gewoon op bijna alle vlakken het nakijken. Je wilt hier gewoon zelf achter het stuur zitten en grenzeloos genieten.
Dat doe ik dus ook.

Verder: met enige regelmaat zal ik verslag doen van de nog komende ervaringen.

Chiptuning

  • 118.257 km

Dit was eigenlijk voorlopig wel het laatste wat ik voor deze auto in petto had. Het oorspronkelijke idee was om dat al in april 2020 uit te voeren maar door de Corona is het er nu pas van gekomen. Ik heb het niet laten doen omdat het zo nodig was om de prestaties van de auto te verhogen want die waren al van de "buitencategorie". Ik vond het gewoon leuk om de auto ook op die manier nog op te waarderen. Gewoon de "wolf in schaapskleren" nog wat extra vleugels geven in de jacht op de “mekkerende” Porsches. Op de vermogenstestbank bij "Unlimited Tuning" in Amersfoort bleken er van de door de fabriek opgegeven 544 PK nog 496 aanwezig te zijn. Van het gespecificeerde koppel van 750 Nm konden we er nog 665 terug vinden. Volgens de specialisten was dit niet verontrustend. Bij dit soort grote en krachtige motoren kwam dat veel vaker voor. Ik moet zeggen dat we zelf eerder bij een endoscoop controle van de verbrandingskamers en de kleppen al gezien hadden dat daar enige koolaanslag op/in zat. Ook was duidelijk te ruiken dat de katalysatoren hoognodig een doorblaasbeurt nodig hadden. Helaas zijn die mogelijkheden op de weg er in Nederland niet meer. Een 760 die het bedrijf in een eerder stadium op de rollenbank getest had vertoonde volgens zeggen een vergelijkbare afwijking, evenzo mijn 750i die ik hiervoor bezat ( daar was de hoeveelheid koolaanslag bij een vergelijkbare km-stand overigens significant meer ). We hebben ons bij de tuning met name geconcentreerd op de verbetering van het bruikbare koppel en ons minder gericht op de verhoging van het eindvermogen. Tijdens het aanpassen van de programmatuur is aanvullend wel de "250 km" begrenzing verwijderd. Ik stel nu eenmaal liever zelf mijn grenzen. Uiteindelijk na enkele uren van meten en bijregelen ( hulde aan het vakmanschap en het geduld van de medewerkers van Unlimited Tuning ) was dit de uitkomst:
Het verschil in vermogen begint echt op te lopen vanaf ca 2500 toeren en loopt door tot voorbij de 6500 toeren met een maximum van ca 580 pk tussen de 5500 en 6500 toeren ( + 17% ) maar die toename van 85 pk is eigenlijk al beschikbaar vanaf ca. 3500 toeren en dan wordt het op dat punt ineens een “vermogenstoename” van 25%. De nadruk lag echter op het verbeteren van het bruikbare koppel. Vanaf net boven stationair tot aan ca 2500 toeren is de toename grofweg 50 Nm. Vanaf daar loopt het verschil snel op tot ca 200 Nm bij 3300 toeren. Dat is daar met een maximale waarde van 860 Nm een plus van 30%! Het koppel loopt geleidelijk aan terug tot 620 Nm bij ca 6300 toeren. Dat is daar nog steeds 130 Nm hoger dan bij de voormeting. Deze resultaten zijn in belangrijke mate het gevolg van het verhogen van de turbodruk naar ( maximaal ) iets boven de 1,2 bar en de aanpassing daarop van het motormanagement.
Tot zover de getallen, maar wat merk je nu in de praktijk van dit alles.
Rustig rijdend in de stad is de motor een fractie beter bij de les maar het verschil mag eigenlijk geen naam hebben. Hier wint mijn voormalige ongeblazen 4,8 liter 750i van het E65 type het nog steeds ruimschoots. Dat wordt anders als je op de invoegstrook naar de snelweg het gas behoorlijk intrapt. Dan wordt er snel teruggeschakeld en zit je in het gebied van 2500 toeren en hoger. Dan voel je de trekkracht echt heel snel toenemen en dan is de auto ineens angstig veel sneller dan vóór de tuning. Zo krachtig en snel zelfs dat je merkt dat de toch niet onaardige sloffen in de maat 275-35-20 op het droge asfalt het eigenlijk niet meer aankunnen en de hulp van de elektronica inroepen. Pffff.
Een aparte ervaring mag ik wel zeggen. Ik zal het later nog wel eens proberen in de “sport +” stand want dan is de begrenzende elektronica uitgeschakeld.
En het verbruik? Dat hangt natuurlijk van je rechter voet af. Op de snelweg met 100 km op de cruise control leek het verbruik volgens de meter een fractie lager maar het was zeker niet veel en dat kan ook te wijten zijn aan ietsje “meewind”. Op de langere termijn kan ik daar wel meer zekerheid over geven
Bekijk ook de vermogensgrafieken die tussen de foto’s gepubliceerd zijn met de situatie vóór en na de tuning.

20000 km later

  • 123.000 km

Ik heb inmiddels sinds december 2019, het moment van aanschaf, ongeveer 20000 km gereden. Niet kilometer na kilometer maar zelfs meter na meter is dit gewoon maximaal genieten! Wat een fantastische auto. Alles klopt, alles is van ongekende kwaliteit, alles zit op de ergonomische en natuurlijk aanvoelende plek. Ik gebruik hem als alledaagse auto. Dus lange trips maar ook gewoon boodschappen doen bij de lokale supermarkt en het trekken van mijn caravan. Deze auto is echt een "alleskunner" voor mij en ons gezin. Tegenover dit maximale genieten staat natuurlijk ook een kostenplaatje. Met een beheerste rechter voet noteer je in de stad 15 tot 20 liter per 100 km. Met diezelfde voet red je het op de buitenweg met rond de 10 a 11 liter op 100 km. Meestal kom ik gemiddeld uit tussen de 1 op 8 en 1 op 9. Dat is een hoog verbruik maar evenwel ook een keurig verbruik voor een 600 pk, 6 liter 12-cilinder met een gewicht van ruim meer dan 2 ton! Inmiddels is ook duidelijk dat de chiptuning, bij gelijkblijvende rijstijl, geen merkbare verandering in het verbruik tot gevolg heeft gehad.
Dan de kosten;
Afschrijving, houderschapsbelasting en verzekering zijn vrij vaste gegevens. De onderhoudskosten zijn een praktijkgegeven dat je niet in de boekjes kunt terugvinden. Over deze 20000 km heb ik in totaal iets meer dan 2500 euro uitgegeven. Wat ik zelf redelijkerwijs kan doen doe ik zelf, klussen die ik niet kan of wil doen besteed ik uit aan een lokale garagist en als laatste ga ik naar de dealer voor de specialistische klussen zoals bv het uitlijnen van de 4-wiel besturing. Die 2500 euro behoeft een nuancering. In de eerste 10000 km heb ik nog een hoeveelheid achterstallig onderhoud weggewerkt. Denk dan aan het spoelen van de automatische transmissie en de kostbare uitlijn reparatie. De laatste 10000 km heb ik ca 500 euro aan onderhoud uitgegeven. De grote onderhoudsbeurt is 5000 km geleden uitgevoerd dus ook daar zijn binnenkort geen bijzondere kosten te verwachten. Mijn conclusie is hier dan ook dat, als de auto op de vereiste onderhouds-standaard is gebracht, de onderhoudskosten daarna zich op een normaal niveau bevinden.

September 2021, 30000 km later

  • 132.768 km

Voor mijn doen aardig wat kilometers gereden in de laatste periode.
10.000 km in een half jaar is voor iemand die geen woon-werkverkeer meer rijdt best behoorlijk. Geeft niet, want nog steeds zijn alle gereden kilometers een waar festijn.
Het verbruik ligt nog steeds tussen de 1 op 8 en 1 op 9. Honderd km per uur en defensief rijden. Soms kan ik het natuurlijk toch even niet laten en trap ik met mijn maatje 47 op de staart van de auto en dan zorgt i dat i zich heel snel uit de voeten maakt. Bij 260 geeft de snelheidsmeter het op maar de auto gaat maar verder en verder.
Qua onderhoudskosten zijn er geen bijzonderheden te melden. In deze periode heb ik 967 euro aan onderhoud uitgegeven. Dat behoeft enige nadere uitleg. Van dat bedrag is er 292 euro besteed aan een grote onderhoudsbeurt ( complete controle, nieuwe olie, filters, aircocheck en APK ). Iedere 10.000 km kijken we ( ik sta er naast ) de auto volledig na en gaan er nieuwe filters en verse olie in. De andere kosten in deze periode betreffen de aankoop van 2 nieuwe achterbanden. Michelin Pilot Sport 4, 275-35-R20 102Y in runflat versie. Die zijn echt kostbaar. Maar aan de ander kant, ik kreeg een lekke achterband ter hoogte van Meppel midden in de nacht en ik kon ( rustig aan ) wel doorrijden naar mijn eindbestemming in Drenthe. Welgeteld nog 70 kilometers. De lekke band was toen wel volledig aan flarden maar de velg was nog onbeschadigd. De andere achterband had nog 2,2 mm aan profiel en die heb ik toen ook gelijktijdig vervangen. "Runflat" werkt dus wel maar het brengt ook extra kosten met zich mee want een vergelijkbare "normale band" in deze maat is zeker 100 euro goedkoper. Daar staat tegenover dat je geen reservewiel(en) nodig hebt en dat je die ook al die kilometers niet mee hoeft te slepen. Aan U de afweging en de keuze. Ik heb die voor mijzelf gemaakt: Runflat dus.

140000 km

  • 140.000 km

Er zijn eigenlijk geen bijzonderheden te melden. Recentelijk heeft de auto een 10000 km beurt gehad. Olie en filters vervangen, APK (goed)gekeurd. Binnenkort moeten er wel nieuwe ( premium ) voorbanden op en dat kost een slordige 600 euro. Dat brengt mij toch nog even op het onderhoudsplaatje. Ik heb nu bijna 40.000 km met deze auto gereden en aan onderhoud heb ik 4500 euro uitgegeven. Daarbij moet ik wel aangeven dat de 2 nieuwe voorbanden in dit bedrag zitten en dat de auto nu weer tip/top is voor de volgende fantastische 10.000 kilometers.

150000 km

  • 151.500 km

Ook nu zijn er eigenlijk geen bijzonderheden te melden. Recentelijk heeft de auto een 150000 km beurt gehad. Gewoon echt GROOT onderhoud. Alle vloeistoffen ( ook differentieel en stuurbekrachtiging ), filters, bougies, airco controle en de drijfriemen met spanrollen zijn vervangen en verder zijn alle APK punten nagelopen. Totale kosten, inclusief een verse APK, 750 euro. Opmerkelijk is dat de vervanging van de bougies een wereld van verschil maakte. De auto staat er weer TipTop en fris bij. Ik heb nu ruim 50.000 km met deze auto gereden en aan onderhoud heb ik 5350 euro uitgegeven. Iets meer dan 10 ct per km. Dat klinkt misschien als een hoge waarde maar veel mensen weten eigenlijk niet wat ze aan hun auto daadwerkelijk uitgeven.

Groot Alarm!

  • 153.480 km

Groot Alarm!
De dag ervoor de auto zonder mankementen weggezet en de volgende dag gewoon, zoals altijd, starten en lopen. Alleen.... nu een ware kerstboom aan waarschuwingslichten op het dashboard en een file aan angstaanjagende meldingen op de diverse display's.
- Airbags storing
- ABS storing
- Actief onderstel storing
- Wagenhoogteregeling defect
- Verminderd motorvermogen en onregelmatige motorloop
- Gordelspanners storing
- Stuurbekrachtiging deels uitgevallen
- Snelheidsmeter, kilometerteller, verbruiksmeter storing
- Slingerende brandstofmeter
De auto was nog wel rijdbaar maar stuurde echt zwaar, had een matig vermogen en een onregelmatige motorloop en in het onderstel zat geen enkele vorm van vering en demping meer.
Ik heb zelf de OBD uitgelezen met mijn eigen uitleesapparatuur maar ik kon het probleem niet voldoende goed duiden. Vervolgens heb ik mijn lokale garagist gevraagd of hij ernaar wilde kijken. Hij heeft voor dit soort klussen een mooie set van Snap-On om toch nog wat dieper in de elektronica te spitten en te wroeten.
Dit is voor mij in de 30 jaar dat ik nu in BMW 7-series rijd de eerste "grote" elektronica-storing. Die BMW-s waren stuk voor stuk 10 jaar of ouder en hadden bij aankoop tussen de 100000 en 250000 km gelopen, zo ook deze.
Mijn garagist had er ook de nodige tijd voor nodig maar uiteindelijk had hij de de boosdoener toch te pakken. Het bleek een overgangsweerstand te zijn op de zekering van de voeding van een ECU.
Contact schoongemaakt, nieuwe zekering erin en opgelost! 100 euro aan diagnose en reparatiekosten. Geluk bij een ongeluk want dit had financieel natuurlijk ook anders kunnen aflopen.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    1
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens