Gereden: Kia Soul EV

Kia Soul EV
Met een actieradius van meer dan 200 kilometer belooft de Kia Soul EV een serieuze elektrische speler te worden. We gingen alvast een blokje om met het prototype.

Kia is bepaald niet over één nacht ijs gegaan. Bij de ontwikkeling van de nieuwe Soul – die alleen als EV naar Nederland komt – is reeds rekening gehouden met de komst van de elektrische variant. Dat betekent dat het 27 kWh lithium-ion polymeer accupakket op de meest ideale plek gemonteerd kon worden, namelijk geïntegreerd in de bodem van de auto. Gunstig voor het zwaartepunt, bovendien is er ten opzichte van de gewone Soul geen enkele consessie gedaan ten opzichte van de interieur- en bagageruimte, je kunt er met gemak met vier volwassenen in. Alleen de bodemvrijheid is wat minder geworden.

Wat betreft de accu claimt Kia de beste capaciteit per kilogram van dit moment. Het pakket onder je billen is 280 kilo zwaar en heeft een inhoud van 241 liter. Samen met allerlei energiebesparende features, zoals een slim en adaptief ventilatiesysteem, moet een actieradius van meer dan 200 kilometer mogelijk zijn. Tijdens onze testrit van een kleine 50 kilometer (zonder snelweg) verbruikten we volgens de boordcomputer iets meer dan een kwart van de stroom, dus dat lijkt een redelijk aannemelijk cijfer. Waarmee de Soul EV zich bovendien ruim boven de Nissan Leaf en Renault Zoe positioneert.

Opladen kan gewoon via een normale aansluiting of een snellader, en duurt respectievelijk vijf uur of 25 minuten. Althans, volgens fabrieksopgave; de laadtijd hangt sterk af van het amperage van het beschikbare electriciteitsnet en zal in Nederland vermoedelijk langer zijn.

Onderstel van de Cee'd

De 109 pk en 285 Nm zorgen voor plezierige rijprestaties. De Soul EV accelereert in 'minder dan 12 seconden' naar de 100 km/h en heeft een topsnelheid van 145 km/h. Opvallend is hoe gedoseerd de krachten vanuit stilstand op de voorwielen worden losgelaten; verwacht geen wild spinnende wielen als je het stroompedaal vol intrapt. Zoals bij veel EV's is het remmen even wennen, en ook de besturing is nogal licht en kunstmatig. Dat het weggedrag verder behoorlijk volwassen en uitgebalanceerd voelt, behoeft geen verwondering; de Soul staat op een doorontwikkeld onderstel van de Cee'd.

De auto waarmee we rijden is zoals je op de foto's ziet nog gecamoufleerd. Ten opzichte van de normale Soul krijgt de EV een aantal specifieke stijlelementen, die later nog onthuld zullen worden. Denk daarbij aan ondermeer led-verlichting, een aangepaste two-tone kleurstelling en een dichte, gestoomlijnde neus.

De volledige eerste rijtest van de Kia Soul EV is te lezen in AutoWeek 48, die vanaf woensdag 27 november in de winkel ligt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.