Daihatsu leeft en pakt uit in Indonesië

Daihatsu NC-Y
Daihatsu UFC 2Daihatsu UFC 2Daihatsu CUV ConceptDaihatsu CUV ConceptDaihatsu Ayla GTDaihatsu Ayla GTDaihatsu Ayla X-TrackDaihatsu Ayla X-TrackDaihatsu Ayla LuxuryDaihatsu Ayla LuxuryDaihatsu DR EstateDaihatsu NC-ZDaihatsu NC-Z
Begin dit jaar heeft Daihatsu zich teruggetrokken uit Europa, maar dat betekent niet dat de Japanse autofabrikant ook in Azië niet meer actief is. Sterker nog, op de Indonesia International Motor Show pakt het oudste merk van Japan uit met maar liefst acht concept-cars.

Begin dit jaar zag Daihatsu zich genoodzaakt om zich terug te trekken uit Europa. In Azië staat het merk nog altijd hoog in de verkooplijsten, iets dat de Japanners natuurlijk graag vast willen houden. Om dat te bewerkstelligen heeft Daihatsu op de Indonesia International Motor Show maar liefst acht nieuwe concept-cars onthuld.

Eerlijk is eerlijk, honderd procent nieuw zijn ze niet allemaal. Zo is de UFC 2 een doorontwikkeling van de UFC, een auto die we vorig jaar op dezelfde beurs tegen het lijf liepen. Het felblauwe studiemodel is bijna geheel ontwikkeld door de Indonesische tak van Daihatsu. In totaal moet er met zeven man sympathiek over de soms slecht begaanbare wegen gereden kunnen worden.

De tweede concept-car is de CUV, een voorproefje van een kleine cross-over. De paarse Japanner heeft een uit twee delen bestaande achterklep zoals een Range Rover die ook had. De overal heen te schuiven achterstoelen moeten voor de nodige flexibiliteit zorgen. Dan de D-R Estate, doorontwikkelde versie van de D-R die vorig jaar werd getoond, Onder de kap vinden we een voor kei-cars kenmerkend 660 cc driepittertje.

Maar er is meer. Zo is de Ayla gestoken in een drietal opvallende jasjes. De eerste is de GT, die met z'n stoere wieltjes en bijbehorend spoiler- en bumpersetje de sportieve koper moet aanspreken. De X-Track- (of Cross Track-) versie is iets hoger op z'n poten gezet, en krijgt onder andere plastic zijschermen en aluminium bodembeschermers met zich mee. De laatste Ayla is de Luxury, die met extra chroom en een luxueuzere uitrusting iets hoger in de markt komt te staan.

Tot slot zijn daar nog de NC-Y en NC-Z. Dit tweetal is een voorproefje van een model onder de Ayla. De NC-Y moet de praktische van de twee zijn, de NC-Z de meer sprankelende versie. Voor de beursfoto's zijn we de website Paultan.org een knipoog verschuldigd.

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.