Mercedes GLA antwoordt op BMW X1 en Audi Q3

Mercedes-Benz GLA
Mercedes-Benz GLAMercedes-Benz GLAMercedes-Benz GLAMercedes-Benz GLAMercedes-Benz GLAMercedes-Benz GLAMercedes-Benz GLAMercedes-Benz GLAMercedes-Benz GLAMercedes-Benz GLAMercedes-Benz GLAMercedes-Benz GLAMercedes-Benz GLAMercedes-Benz GLA
Ook Mercedes mengt zich in de steeds voller wordende vijver met compacte cross-overs. Het wapen waarmee het merk uit Stuttgart de BMW X1 en Audi Q3 op de korrel neemt, heet GLA en staat vanaf volgend voorjaar bij de dealers.

De Mercedes GLA in het Stuttgartse antwoord op de BMW X1 en Audi Q3: compacte cross-overs uit de premiumhoek. De GLA is 4,41 meter lang, 1,80 m breed en 1,49 m hoog en is technisch gebaseerd op de A-klasse. Met een Cw-waarde van 0,29 is-ie behoorlijk gestroomlijnd voor een auto uit dit segment, wat een gunstig effect heeft op het brandstofverbruik.

Die waarde wordt onder andere bereikt door de montage van een achterspoiler, vlakke bodemplaat, diffuser en afdichtingen in de voorbumper rond de radiateur en koplampen. Daarnaast is er veel gedaan om het windgeruis te beperken, onder meer door extra afdichtingsmateriaal rond de achterklep en een aangepaste bevestiging van de buitenspiegels.

Het GLA-gamma trapt af met de GLA 200, voorzien van een 1,6-liter viercilinder turbomotor van 156 pk en 250 Nm. Mercedes geeft nog geen waarde op voor het gemiddelde brandstofverbruik. Dat doet het wel voor de GLA 250 met tweeliter viercilinder van 211 pk. Die lust elke 100 km 7,1 liter Euro95, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 151 g/km. Als 4Matic haalt-ie een top van 235 km/h, 0-100 is in 6,5 seconden gepiept.

Op het dieselmenu staan de GLA 200 en 220 CDI. De eerste is goed voor 136 pk en 300 Nm, afkomstig uit een 2,2-liter vierpitter. Dat blok ligt ook in de GLA 220, dan levert-ie 170 pk en 350 Nm. Het gemiddelde brandstofverbruik van de eerste bedraagt 4,3 l/100 km (CO2 114 g/km). Wat de GLA 220 verstookt, is nog niet bekend. Standaard zijn de GLA's voorzien van een start/stop-systeem, op schakelgebied is er keuze uit een handbak met zes versnellingen of een zeventraps DCT-automaat met dubbele koppeling. Die versnellingsbak krijg je sowieso op de GLA 250, GLA 220 CDI en de versies met 4Matic-vierwielaandrijving. 4Matic is op alle versies leverbaar behalve de GLA 200.

Uiteraard zit de Mercedes GLA vol met veiligheidssystemen, waarvan Collision Prevention Assist Plus het vermelden waard is. Deze adaptieve remassistent is namelijk is staat om, in samenwerking met de adaptieve cruise control, remingrepen te doen tot een snelheid van 200 km/h – mocht de bestuurder niet tijdig reageren op dreigend onheil. Op info- en entertainmentgebied is er volop keuze, met onder andere Siri-stembesturing, Glympse (waarmee je je locatie kunt delen met anderen), Facebook, Twitter, internetradio en Garmin-navi met real time verkeersinformatie via internet.

De Mercedes GLA maakt komende maand z'n debuut op de IAA in Frankfurt. Vanaf eind november is-ie te bestellen bij de dealers en in maart 2014 worden de eerste auto's afgeleverd.

Lees meer over de Mercedes GLA in AutoWeek 33, die vanaf woensdag 14 augustus in de winkel ligt.

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz GLA

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (108)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.